Easy boots
Någon här som använt/använder easy boots till sin häst. Fördelar /nackdelar?
Har köpt till min ena häst, men inte fått hem dom än. så jag tar gärna emot synpunkter.

Jag har haft till Folly. Helt perfekt att använda vid tappsko =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag red Nikita med boots på framben sommar och broddade boots på alla 4 ben vinter. Funkade skitbra att ha henne barfota då. Jag tycker om barfota, men på blå is är bara hovar inget vidare, många vildhästar fläker sig och bryter ben även i det vilda, och den risken vill jag inte ha när jag rider. Hon fick inget skav av easyboots, så som jag kunne se var det dom boots som var lägst bak. Jag köpte även dom med gamasjer på så hon fick "senskydd", vilket gjorde att hon fick skydd mot sand ned i boots och mot skaran vintern. Funkade super for oss!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tack för svaren! Inget negativt? Svåra att få på, skav eller nåt?
Om du har skor i easybootsen så är de en mardröm o få av, vet itnehurlänge jag stod o bände på mitt fullblod när jag drog på framhovarna som vart skodda (han vart sjukt ömfotad även med järnsko) jag svor, spotta och svor litet till. Så easyboots är bäst på helt barfota.
När man lärt sig den rätta knycken så är de lätta att använda, man måste ju dra på dem rakt, i början hamnar de gärna litet snett tills man lärt sig hur man ska göra, och då är det bara av med dem…. det är precis som med menskoppar, det tar ett par gånger innan man lärt sig hur man sätter i/på dem rätt ^^
Hade inga "gaits" till mina, o den funkade bra ändå. inga skav. men hade de bara vid ridning.
Har 2 st strl #2 kvar om nån är intresserad. vill ha 400kr plus frakt isf ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#4 Varför vill man ha på en easy boot om man har en sko på hoven?
Jag har inte sett någon nackdel med dom, visst kan de vara lite bökiga att få på, men när de väl sitter där så sitter de ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
Vi har har easy boot på våra ponnyer på vintern då de går barfota. De är ponytravare så den enda nackdel vi har råkat ut för är då de ska springa fort. Då trampar de lätt av sig bootsen så de flyger all världens väg. Kör/rider vi endast konditionspass så funkar de jättebra. Hade de funkat vid fortkörning skulle vi haft dem året runt. Hästars hovar mår bästa av att vara barfota.
jag fick inget skav på Nikita. Sen finns där gummisula man kan lägga i dom så hoven kommer högre upp, vissa hästar är så låg bak att dom får skav på balen bak, men som sagt finns det då gummisula man kan lägga i booten så trycket på balen minskar eller försvinner. Nikita hadde dock inget problem i och med att hon fick dom på enbart när vi red, och inte annars
Vi har easy boots på vår häst, men det var mest förra ägaren som använde dom, jag har inte riktigt lärt mig det så det är lite knixigt att få dit dom. Men annars är dom väldigt bra. :)
Vi har även sådana med brodd i till vintern.
Det verkar som om easy boots funkar bra!! Tack för svaren.
Men jag undrar också varför man har easy boots om hästen är skodd? Tårta på tårta….
#5 #9 i vissa fall behöver kanske hoven medicin, typ flytande gegga som skal på bomulsstuss och tryckas upp i hoven, stanna kvar över natten helst utan spån eller så, och då håller easybootsen det kvar så man släpper greja med bandager o grejs :)
#5 o #9 Han var så ömfotad att han kunde inte gå på grus ens om han inte hade både sko och easyboots. Han ömmade rejält bara på vanligt gräs.
Han avlivades någon månad efter det här, så det var något allvarlgit fel i fötterna på honom.
Det GÅR att ha sko också, som rita säger för att medicinera eller för att det är av nöden nödvändigt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Sen finns det ju boots bättre beräknat på att sätta på skodd hov med, har för mig OldMac är bättre om man skal ha boot och sko, men minns inte riktig det där