Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2310 ggr
Mandysan
0

Ny analys

Kändes så värt att räkna ut foderstat på förra analysen som vi fick i juli, det silaget är redan slut och vi har fått en helt ny vall lagom till installningen (på måndag). Har en häst som har fallit ur kraftigt inom loppet av 1-2 veckor trots att hon har fått byta hage till en med mer gräs :( finns verkligen ingen näring kvar nu…

Skulle vilja bolla lite grann med någon, installningen är som sagt på måndag och jag siktar på att inför handla allt kraftfoder i morgon eller på söndag.

Den nya analysen är:

TS: 69%
MJ: 3.9
SMRP: 38

Alltså inte alls lika bra som förra vallen - det blir en dyr vinter :(

Foxen väger 500 kg, rids 2 ggr i veckan och jobbas från marken (tömkörning och longering) 2 ggr i veckan. Har som sagt fallit ur riktigt rejält snabbt (avmaskning kommer att ske under nästa vecka). Normal->lättfödd

Corall är extremt lättfödd, väger runt 480 kg och rids lite mer intensivt 4-5 dagar i veckan. Även han har fallit ur något.

Mineralerna analyserades inte denna gång :/

/Amanda

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLundin
0

Det är fortfarande bra kvoter i hösilaget, om värdena stämmer i inlägget ovan.

Men det krävs MYCKET MER av det helt enkelt.

Hur många MJ har han gått på tidigare, när han hållit hullet bra? Jag skulle gissa 60-70 nånting. Skulle misstänka att han behöver 15-20 kg av detta hösilage.

Fördelen med ett hösilage som ligger såpass lågt i energi som detta gör är just att man får ge så stora mängder av det även tilllättfödda hästar. De får med andra ord äta sig ordentligt mätta…

gejsa
0

Tack vare att energin är så passlåg så får du en bra kvot. 9,74 om man ska vara exakt. Så du behöver ju bara ge kanske nya groov ett halvt kg.

Ger du tex 12 kg av hösilaget får du 456 smpr och 46,8 mj. Du har det bättre än mig.

Mitt hö är 7,8 i mj och 31,3 i smrp. Det är jättesvårt att få upp smrp när mj,n är så hög. Och allra helst till Sorro som inte kan/får äta så mycket annat än grovfoder helst.

Sitter och räknar mig blå här just nu.

gejsa
0

Jag har ett program som jag tittar på. En häst som väger 500 kg behöver i underhåll mellan 55-83 i mj och 333-499 i smpr och då blir det kvot 6. Rider du lite måste den ju höjas.

Den sista summan är lätt arbete som din arbetas.

Mandysan
0

Foxen har tidigare hållt hull när hon legat runt 65-70 i MJ, ganska högt alltså. Corall ligger på ungefär samma nivå när han rids.

#4 Det är de värdena i #0 som stämmer :) Hur mycket vågar man proppa i hästen? Som mest har hon tidigare fått 20 kg/dygn men då låg det på 50 % i TS =/

Gejsa, förstår att det blir knepigt för dig med sorro. Kanske skulle vara nöjd med vårat hö iaf Glad

gejsa
0

#7# Har som sagt aldrig haft så låga värden någonsin i mitt hö. Det var första skörd och precis vid midsommar som man alltid tar här hos oss. Men i veckan sa han att det är naturbete, alltså inget konstgödsel på det. Så det förklarar ju saken.

Det är ju iofs bättre för Sorro också så men jäkligt svårt att få upp det utan soja. Men jag tror inte att han tål soja om jag ska vara ärlig. Tålde ju inte mer än nya groov i vintras.

lisette
0

#8 kommer sorro hem igen eller?

gejsa
0

#9# Inte vad jag vet. Men Jennie köpte samma hö som jag. Hon kom hit med en lastbil och hämtade hos samma bonde som jag köpte av. Jag känner mig elak och att jag lurat henne eftersom det blev så jäkla dåliga värden i det. Det var ju första gången som jag själv köpte hö ifrån honom. Först sa han att det var 84 % i ts-halt och att vi alla fick från samma åker.

Jag tog ju hö från Nina som red Fille en månad, hon köper därifrån, sedan skickade även Jennie en tuss och så tog jag från mina balar. Skickade in det och det blev så dåligt.

När han var här i torsdags så pratade jag med honom. Då sa han att balarna kom från olika åkrar men att det var slaget ungefär samtidigt och samma jord osv. Men det har man ju märkt att det inte blir samma värden iaf. Det kan ju skilja rätt mycket på bara 2 dagar om man väntar med att slå det tex. Och så var det inte riktigt torrt heller så det är ju faktist hösilage fast torrt. Så jag hoppas verkligen att Sorro tål det nu. Suck!

Men därför blir man ju lite osäker om vems hö som är sämst. Analysen stämmer ju inte nu.

Det enda som är bra är ju att det ser iaf fint ut och det var väldigt billigt att köpa.

Han konstgödslar inte heller sa han så det är ju iofs bra med.

lisette
0

#10 aha, blev lite förvirrad där eftersom du skrev om sorro.. =)

förstår att det inte känns bra.

gejsa
0

#11# Jag förstår din förvirring. :)

Mandysan
0

Gör som så att bägge hästarna får fri tillgång på hösilage till att börja med och Foxen får även ett par dl lucern och någon enstaka betfor tills hon är uppe i matchvikt. Sen får vi se om det fortfarande behövs och i fall Corall behöver.

Låter det vettigt?