Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5606 ggr
LinneaG
0

Övningar från marken..

Skulle vilja hitta lite nya sätt att motionera o träna hästen. Vad finns det för olika övningar som man kan göra utan att sitta på ryggen?

Tränar ni endast från ryggen eller har ni mark övningar också?

Jag har det som behövs för att longera och tömköra, men det är varken kul för mig eller hästen att bara gå runt o runt och endast ändra gångart.

Någon som har lite tips på vad man kan göra utan sadel under sig? Och att hästen samtidigt får motion?

/Linnea

LinneaG
0

Ingen som har något tips????

Kiara
0

När du tömkör då är det inte som att logera, du ska använda hela ridbanan. Du ställer om hästen, halvhalter ökningar (du får allt springa med också) det om det.

För övrigt brukar jag träna mina hästar att klara olika situationer, gå på presenningar, lastpallar, stå still (lös) medan jag går runt den och lyfter på hovarna. Ja allt som kan dyka upp i verkligheten som kan vara bra att träna, när jag marktränar så fokuserar jag mycket på att ha kontroll på hästens fötter så att jag med små hjälper kan flytta hästen just dit jag vill och på ett säkert sätt.

Jag last tränar hästarna regelbundet samt att jag immuniserar dom för olika saker. När man immuniserar tränar man hästen på att tåla något. Om man har en ”otäck” påse så smeker man hästen med påsen försiktigt på säkra ställen sen ökar man ytan och storleken på påsen försiktigt allt eftersom hästen tolererar påsen. Detta är en tränig som tar flera dagar och som man håller på med korta pass och som bygger på att förstärka hästens självförtroende inte skrämma hästen.

Komihåg att allt man tränar hästen på, ska tränas från bägge sidor hästens hjärna har inte samma kontakt mellan höger och vänster hjärnhalva. Alltså det som är ofarligt från vänster sidan kan vara livsfarligt från höger. Detta är ett arv från vildhästen och ett måste för hästen som flyktdjur, hästen hinner inte fundera utan måste fly för att överleva.

LinneaG
0

Jo, jag har tömkört rätt mycket. Longera går inte lika bra då hon inte förstår hur hon ska göra. Men ska börja med ett pass i veckan där man tömkör eller longerar.

Vad är bäst/lättast att ha med eller utan gjord vid longering?

/Linnea

Kiara
0

Jag brukar ha så lite som möjligt på hästen när jag logerar, för mig är logering ett sätt att röra lite på hästen utan större krav vid tumkörnig så kräver jag mer av hästen.

Börja när du logerar att låta henne gå i en liten cirkel runt dig och släpp sen efter på linan lite eftersom, så kommer hon att öka volten naturligt och hålla linan lätt sträckt. Var också mån om din placering kontra hästen du ska befinna dig i en vinkel mitt för hästen. Står du för långt fram så bromsar du hästen, står för långt bak så driver du den mer.

Jag använder inga inspännigs tyglar eller jord när jag logerar, i logering så får mina hästar hitta en egen form och jag får tillfälle att se hur hästen rör sig naturligt. Vill jag arbeta hästen i form så väljer jag att tömköra och får då också tillfälle att se hur hästen rör sig och svarar något som jag tar med mig när jag sitter på hästen.

Cheval
0

Löshoppning/lösarbete, ett utmärkt sätt att aktivera hästen utan att behöva en massa utrustning.

Denna metoden, Join Up är en superbra metod som stärker människans och hästens förtroende för varandra.

http://www.montyroberts.se/index.html

Fidelity
0

- tömkörnning ( inte bara på volt utan på hela ridbanan)

- trickträning

- Löshoppning

- promenader  I skogen ( inte på stigarna är jättebra, då måste dom se vart dom sätter fötterna och får arbeta med hela kroppen)

- pressenningar, lastpallar, mattor och andra roliga saker man kan lära hästen att stå på och gå över/under osv.

Det är bara att använda sin fantasi!