Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1030 ggr
LinneaG
0

En fråga bara..

Barbacka bra eller dåligt för hästen?

Har hört många olika åsikter om det.

Vad tycker ni?

/Linnea

gejsa
0

Barbacka är ju klart helt bäst att rida om man kan det. Har du bra balans så att hästen inte behöver parera hela tiden så är det bäst.

Matilda
0

Jag har också hört mycket olika om de. Men precis som i det tidigare inlägg så beror det ju mycket på ryttarens balans osv. Men nån då och då skadar nog aldrig, är nog nyttig speciellt för balansen ;)

Pga att jag inte hade hittat nån sadel som passade min häst red jag barbacka ett tag och vad jag märkte tog han ingen skada av de. Han arbetade i en trevlig form och min balans blev ännu bättre.

Sedan på vintern när det är kallt är det ju alltid mysigt och varmare med en skritt tur barbacka :)

Rökkvadis
0

Det är ju det mest ultimata för hästen egentligen att rida barabacka, vad kan vara bättre än två mjuka skinkor istället för en hård bom.

Jag brukar rida med ridgjorden ganska ofta på min gammel häst då vet. och hovslagare rekomenderar att rida så lite som möjligt med sadel när hästen har blivit svankig och tunnare över ryggen.

Med ridgjorden så har du stigbyglar men du rider ändå barbacka vilket är bra för hästen så man inte hoppar från sida till sida vid dålig balans, det enda negativa är att det är svårt att rida lätt då man inte har något stöd för knäna.

gejsa
0

Ja just det. Elin min dotter red nästan jämt med en sådan där ridgjord med stigbyglar på Soya (Lindas häst nu) bl a. Hon tyckte att hon kom åt Soya mycket bättre då när hon red dressyr. Så gör hon också med vår fjording ibland. Men jag tycker att en sådan där ridgjord är otäck. Nej, tacka vet jag sadel. *ler*

Rökkvadis
0

Den är kanon när man töltar du känner hästens rörelse rakt igenom, vissa kan nog tycka att dom är lite otäcka det är ju för att man inte har något stöd….. men du vet allt har ju o göra med balansen….* blink, blink*

gejsa
0

Ha, ha. Ja, där slog du huvudet rätt på spiken. Eller hur man nu säger. Elin har mycket mer balans än vad jag har. Jag tycker ju inte ens om att rida med skor då tycker jag att det klämmer och balansen blir sämre.

Jag kan tänka mig att det är suveränt med islänningar och kunna känna tölten också.

Rökkvadis
0

Ja precis! det är ju bara att åka du vet vi är bekväma av oss vi med raggsockor ha, ha.

Stenis
0

Jag tror att en väl anpassad sadel som fördelar trycket jämt ändå är det bästa, folk brukar inte vilja ha mig i knäet någon längre stund pga min beniga rumpa, måste kännas lika benigt för en häst.Skrattande

Men med en större bak och en bra balans så varför inte barbacka?

Wanilj
0

Aaaa nice! Nu kan jag ha det som ursäkt för min fylliga bak!!:)

Fidelity
0

Jag red barbacka på min förrahäst då det är ju bättre att rida barbacka än med en sadl som inte passar. Sen efter att jag köpte min sadel så red jag nästan aldrig barbacka 8stickit och svettigt ju;)

En sadel är ju till för att fördela trycket jämt över ryggen. Så det är bättre att rida med en välsittande sadel än att rida barbacka.

Vill man att hästen ska slippa ha en sadel på rygger (och ryttare) så är ju tömkörniung jättebra att  göra med hästen. Mycket bra alternativ ist för ridning. Man ser hur hästen arbetar och rör sig, att den går i rätt form osv =)