Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3923 ggr
lisette
0

om hästen byter färg?

har funderat på en sak ett tag nu,

min lille häst står som svartbrun i passet. han är svart på vintern och svartbrun på sommaren.

nu har han börjat få vita strån i pälsen, som han inte haft tidigare.

ska sånt här ändras i passet? det är ju ändå en ID-handling.

brago löshoppas 071020

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sommar

exitingsvillemo
0

jag har också en svart shettis som står som svartbrun… Det är inget som säger att du MÅSTE ändra i passet, men det kan ju vara en god idé eftersom det är, som du säger, en IDhandling.

Jag ska göra det på min, tar det i samma veva som vet ger vaccination.

På din bild så ser jag en svart ponny och inte svartbrun. Den svartbruna hästen har tydligt brun mule, ljumskar… alla mjukare, känsligare delar…

Min blir mörkbrun på sommaren pga solblekning, gissar att det är samma med din

exitingsvillemo
0

näpp den är INTE svartbrun, inte ens sommartid, som jag skrev i förra inlägget… Då ska den vara tydligt brun på mulen…

exitingsvillemo
0

mörkbrun ev. men inte svartbrun

blev många svar det här :o)

lisette
0

då måste man väl skicka in passet igen? jag tror jag avvaktar lite till eftersom han får vita strån.

pappan är tigrerad o mamman skäck.

lisette
0

denna är tagen 1/12 06

exitingsvillemo
0

min har också fått vita strån, men tydligen är det ngt som kan bli fler och fler med åren, så det är inte nödvändigt att föra in i passet :o)

Är det inte en shetlandsponny?

lisette
0

nej korsning av ngn form.

exitingsvillemo
0

ok, reagerade bara på att pappan var tigrerad, vilket ju inte är tillåtet bland shettis :o)

väldans söt var han iaf :o)

Lorita
0

Nej man ändrar inte i passet, det som står i passet ska stå fär om inte färg kontrollanten gjort ett grovt fel. Din häst är för gammal för att melera fram ett tigermönster och någon tiger är han inte och skäck föds dom till. Skimmel det syns också när dom är föl att dom kommer att bli.

Lite stickelhåriga blir nästan alla hästar med åren.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

exitingsvillemo
0

att ändra från svartbrun tycker iaf jag att hon ska göra, för den hästen är ju inte svartbrun…

Lorita
0

#11 svart hade jag också satt honom till men inte hade jag kostat på passet det att byta färg på en valack utan stam. 75 kr * 2 kostar bar porto för att skicka in passet och sen en ny idekontroll…det blir ju som ett nytt pass. En sak om man har ett avelsdjur där man vill att det ska bli rätt historia i samen i framtiden men inte på en valack. Jag har också en svart tigrerad som står som mörkbruntigrerad i passet men han är valack så vad spelar det för roll nu?

Lyrik
0

Min herre står som svartbrun i STC och även i passet. När veterinären var ute för id-kolla honom inför passet för några år sedan, skrev hon till i passet att han har vita hår i pannan. Sk. gammelmansstjärn…Skrattande Och även att han vita hår på kronranden ena bak efter en skada

Han är svart på vintern, svartbrun på sommaren.

lisette
0

#12 tillkommer det itne extra avgifter för att göra nytt pass sen med? eller de byter kanske bara sida?

men bra att veta att det inte kommer hända ngt mer med hans färg.

Ledin
0

tycker han ser svartbrun ut så det tycker jag stämmer bra. Söt sak med :) har själv en "mörkbrun" enligt passet men det tycker jag e fel då han är svart på vintern o sommaren som din fast något mörkare på kropen är min. jaja det får vara som det e iaf men vissa som gör pass kan inte detta med svartbrun o mörkbrun mm har dom sen inga tecken måste dom vara säkra på sätta rätt färg tycker jag iaf.

exitingsvillemo
0

#15 hur kan du möjligen få den hästen till svartbrun? En svartbrun häst har tydligt brun mule + alla andra "mjukare delar" av kroppen, finns inte ett brunt strå på den mulen.

Visst kan det vara onödigt att ändr färgen i passet, det är ju inget som måste göras… Men eftersom det är en IDhandling, som ska kunna hjälpa till vid ev stöld ed, så är det ju en fördel om det är hästens sanna färg som står där…

Även en valack på 20 år kan ju bli stulen. Risken kanske inte är stor men, men…

Men som sagt så gör ju ägaren vad den själv tycker är bäst :o)

exitingsvillemo
0

detta är en svartbrun häst

Molla
0

Lånar tråden lite, säg till om jag ska göra egen tråd!!!

Vi ska börja ordna med papprena nu på fölisarna och behöver hjälp med denna färg. Hon har ål också.

Senaste bilden:

När hon var yngre:

exitingsvillemo
0

fux, såvida hennes föräldrar inte har någon undrlig färg…

Flaxii
0

Haha, i min ponnys pass står det att han är fux med vita strumpor och bläs samt att han är hingst. Han är en skimmelvalack numera. Men vi har inte haft problem med det, men det kanske är bäst att ändra ändå?

Ahnna
0

#20 Ja, det bör du ändra. Skimlar kan ju födas med "all världens" färger och tecken för att sedan skimla av och bli vita. Med en så grov förändring kan det till och med bli problem med veterinär och försäkringsbolag om nåt skulle hända hästen, så mitt råd är att fixa en färgändring i passet på stört.

#18 Definitivt fux. Vad du vill kalla nyansen lägger jag mig inte i eftersom de "nya benämningarna" inte fanns när jag lärde mig om färger. Mörkfux kanske det heter nu?

Lägger in ett par bilder på mitt fuxföl, för att visa hur färgen kan förändras på kort tid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

På första bilden var hon ca 2 månader gammal.

På den här bilden var hon ca 4 månader.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

5 månader gammal.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

hon är vacker som en dag Ahnna :o)

Ahnna
0

#24 Oj, tack! Glad Du är faktiskt den första som kommenterar mina fölbilder på iFokus, jag har ju haft några på shetlandsponny också men ingen säger nåt där. Man börjar ju undra… Ser hon ut som en mutant eller nåt?!

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

#21 inte om dom är chippade Flört det skulle bli väldigt dyrt och bökigt att skicka in passet varje gång vissa tigrar byter färgvariant.

Tusen
0

Tips till alla som har svårt med identifieringen av sina hästar. Chipmärk dem!!!! Det är hur lätt som helst och kostar inte mer än att få sitt pass omgjort. En häst som är chipmärk går alltid att spåra oavsett vad som händer (stulen, byter färg, felregistrerad osv) Många gånger registrerar man ju hästarna som föl och är då ID-kontrollanten väldigt påläst då det gäller färger kan det bli fel ibland. Dessutom är det inte ovanligt att föl har en annan färg än den som den får som vuxen. Sen vet väl alla att färgen skiftar lite mellan årstiderna. Det gör det på de flesta hästar.

lisette
0

#27 det ärj u inte så enkelt att hitta en stulen häst eftersom det inte finns ngt internationellt hästregister. lite synd tycker jag.

Ahnna
0

#26 Än är det inte lag på att alla ska chipmärkas, så det är inte alla hästar som är det.

Fölen ska chipmärkas från och med nästa år, har jag för mig, men hur blir det med vuxna hästar, nån som vet?

www.stuteriprecious.se

Tusen
0

#28 Nej, men det är ändå lättare än om det inte fanns något chip alls. eller hur…???Glad

Vet en Irlänsk import som sades sakna stam. Det vissade sig att hästen hade chip och simsalabim, så hade hästen en stamtavla. Inte illa, va…????Flört

lisette
0

#30 ja helt klart.

Ledin
0

#16 så om man har en häst som är svart men brun under i armhålorna o har svart mule vad e det för färg då? svartbrun-brunsvart ? jag trode det va samma sak men skillnaden är allså bara en brun mule lr? Kan oxå säga att jag ändrar inte i min val pass eftersom han ska avlivas annars hade jag haft ute en som kolla av det samt alla vita hår han fått av åldern.

Tusen
0

#32 Förmodligen är hästen svart. Svartbrun eller brunsvart är en mycket speciell genetisk kombination så där kan man söka bakåt i leden om man ska vara säker. Svarta hästar med bruna hår i pälsen är solblekta och de bruna håren är döda hårstrån. Hästen är ändå svart. Lättast att se det på vintern.

Ledin
0

jag trode det var lättast å se på våren lr då dom har fällt sin vinter päls för väldigt många blir ju mörka när dom har på sig vinterkläder.

Tusen
0

#34 Då det gäller just svarta hästar tycker i alla fall jag att det är lättast då. Är hästen brunsvart är mulen fortfarande brun men är det en svart häst så har de bruna, blekta håren försvunnit. Då de fäller på våren, kan de anta en lite gråsvart färg istället.

exitingsvillemo
0

hursomhelst så är det stor skillnad på en svart och en svartbrun