Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1326 ggr
Cilla89a
0

vilken skillnad..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat skritta Schrek lite nu den senaste tiden, då jag saknar ridningen ;) Och han är lite busig i skogen, och vet. har sagt att han ska skrittas i skogen nu på hårt underlag..

I alla fall är han en ganska nervös kille när man rider och hanterar och har svårt att slappna av vid ridning, så jag har labborerat med lite olika bett och nosgrimmor och jag har nog hittat lösningen.. Idag kom ett paket från Börjes med ett remontträns och rakt bett och bettskivor..
Och Schrek gick riiiiktigt fint idag, travade några steg också och det var en helt annan häst, sökte sig neråt och var tokfin :)
Så himmla kul, då han är en känslig häst som behöver ridas rätt för att hålla i längden..

Några bilder från idag..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cilla89a
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..

pippa__
0

Han är fin, men vrf rider inte syrran som äger :P

Cilla89a
0

#2 för han är lite busig i skogen, tittig och pigg, rädd för kor, bilar m.m.. så hon blir rädd..

dessutom tycker hon det är kul att ha häst varannan vecka typ ;)

så därför rider jag honom nu, för att göra han "tam" i skogen ;) och hålla igång ridningen och trimma han lite, eftersom min syster inte kan rida ihop honom vilket är livsviktigt för honom nu..

Spiritinthesky
0

ååh, vilken fin häst (:

silver och schreck verkar ganska lika ;) haha. jag har också remontnosgrimma och ett rakt gummibett från hööks (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Cilla89a
0

#4 han är en pärla, en liten speciell sådan som man ska ta vara på :)

Fast detta är från Börjes ;) Och rakt vanligt metall bett, inget gummi..

Spiritinthesky
0

#5 okej (: men är hästarna tjaffsiga i mjunnn är det raka gummibettet från hööks jättebra ! :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Cilla89a
0

#6 jag gillar inte gummibett, tycker dem är för tjocka, och jag.. men jag skull kunna tänka mig ett nova bett..

Spiritinthesky
0

#7 detta är ett nova bett ;) (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

tezzie
0

Jag fick en utskällning av min ET för att jag hade gummibett på Folly. Hon fick som små gropar (skav) i tandköttet pga friktionen som blir av gummi och läderbett… Big NO NO enligt Håkan Lundell :-)

Men hur många här kör egentligen in fingrarna i sin häst mun och känner igenom ibland? Jag gör det iaf (efter utskällningen, haha)

*** Kärleken övervinner allt ***

Cilla89a
0

#9 jag har också hört det att det kan bränna i tandköttat med "gummibett".. Därför undviker jag dem, dessutom är dem tjocka..

men sen är det ju olika gummi också.. syntet är väl det vanligaste?
jag har dock hört bra om nova bett, som är en slags gummi..

Spiritinthesky
0

#9 ojdå, blir det så med nova bett med ?

#10 okej, vad bra:)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

tezzie
0

Det vet jag faktiskt inte, han tyckte att man skulle hålla sig till metall eller plastade bett :)

Men du kan väl känna i din häst mun om det är ngt skav där, annars är det väl bara att fortsätta ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

Spiritinthesky
0

#12 har bara ridit med det två gånger, haha :) men jag ska hålla koll iaf :D tack för tipset :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Scandi
0

nova bett är gjort av silikon, hööks nova tror jag inte är det riktiga nova bettet.. jag har köpt det riktiga där det står nova på. Eli älskar novabettet!! Har provat rakt äpplegummibett men det var inte alls bra han va som ett cykelstyre att rida.. provade nu efter ha ridit med novabett ett tag att rida med mitt gamla tvådelade med fasta ringar som han tyckte var ok innan, nu gillade han det inte alls.. så jag rekomenderar verkligen novabett. Jag har köpt bettskivor till min eli idag som jag ska prova :)

Ledin
0

o jag tycker du ser bra ut på han oxå :) kul att du kan hjälpa din syrra lite när hon tröttnar på äga häst. Visst syns det skillnad ha nser ut att vara en piggponny fint var han, hur gammal är han? ser ut att vara en ponny med fulllrulle-hela-livet-ponny.

Spiritinthesky
0
#14 vad är det för skillnad på hööks nova bett och det "riktiga" ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Cilla89a
0

#15 tackar :) han är 5 år :) dock skadad :/ eller ja, inte halt, men nått är det, så han skrittas bara och joggas lätt..

#16 Hööks har det riktiga nova bettet :P Dem har precis fått in det i sortimentet..

Scandi
0

#16??

Jag trodde inte att det var ett nova bett utan att de bara hade gjort ett liknande typ……..

Peppe
0

Det står en varningstext på hööks hemsida om Nova bettet, att det är viktigt med rätt storlek och att man är noga med tandvården eftersom bettet kan skavas upp eller nåt. jag skulle aldrig köpa ett sånt bett där säljaren redan innan varnar för att det kan skavas upp….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
0

#19 Viktigt med rätt längd och välskötta tänder då betet är mjukt och kan bli skavt.

Exakt så står det. i mina öron är det att bettet kan bli skavt och med DET kan ge skav i hästens mun. då får man ju helt enkelt hålla koll ? :)  (tillochmed felstavningen står faktist på hemsidan ;))

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Cilla89a
0

Alla bett som är beklädda med någon form av gummi, syntet och silikon blir slitna i längden och får vassa kanter.. Och då får man ju kasta och köpa nytt..

Spiritinthesky
0

#21 exakt, men trivs hästen bra på det och det funkar så får man ju lägga ut dom pengarna. Silver funkar inte på vanligt metallbett , hackamore funkar han på, men jag trivs inte att rida med det. så jag lägger gärna ut dom pengarna på nova bettet ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Scandi
0

Jag har haft mitt sedan juni och det är helt och slätt. Har man bara rätt längd och att tränset/bettet sitter rätt blir det bra och att man kollat sin hästs tänder. Elis kollades i december förra året och ska nog kollas då igen. inte för att jag tror där är ngt utan mest för att hålla koll. Detta bettet funkar kanon mkt bättre än applemouth tycker jag men det är ju bara mina erfarnheter…

Spiritinthesky
0

aah, ramkvilla kommer snart till en anläggning här i närhetn, och tydligen skulle det vara viola lr vad hon hette som kommer (mkt gott rykte av folket häromkring) så då ska alla mina små kollas upp i munnarna :) även om det inte var längesen dom kollades.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
0

#24 vi åker till ramkvilla med Blacky, dom är huur bra som helst där! Hade Viola nu senast men har egentligen Maria (men hon var i USA senast vi var där).

Till tandläkare åker vi dock till vimmerby =) ska dit i november nästa gång

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
0

#25 jag har hört annat (A) av en kompis som varit där regelbundet på sista tiden pågrund av inflammation, är det bara viola hon trivts med :) men hon har haft maria, men viola hade typ hjälpt henne lite ibland lr så, och hon sa att enda problemet var att man inte förstod vad viola sa xD vad är det med blacky ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se