Brister i ridningen
Nu vill jag se bilder på era brister/personliga stilar i ridningen!
T ex lutar sig frammåt, höjer handen, pekar ut med en fot, pekar rakt ut med armbågarna osv, en bild på era typiska drag i ridningen helt enkelt, sånna som gör att man kan se att det är ni som rider på långt håll eller sånt ni jobbar med i eran sits.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har inga bilder men min största brist har alltid varit att jag snedbelastar och sänker handen för mkt.

Ja ni ser ju själva mitt största problem. Hehe
Tog för övrigt ett nytt grepp på tygeln precis, därför yttern hänger och Blacky tappade allt. Men så är det med ögonblicksbilder

Och här är min muppfot. Endast högerfoten som gör på detta underliga vis
Förövrigt en vidrig bild, tagen typ i november när jag inte kände Blacky så väl och det var skitkallt…

#4 Förmodligen min största brist också. Har iof väldigt många, för jag kan verkligen inte rida! Men framåtlutet är väl det jobbigaste..
Sen har jag en förmåga att verkligen falla fram i galoppfattningen så det bara blir spring in i galoppen. Hur mycket jag än försöker så liksom tappar jag greppet och han ramlar in galopp istället för att fatta den. Men gissar att grunden till problemet ligger i att jag är framåtlutan från början…

Har inga bilder men tidigare var det att komma ner ordentligt i sadeln i galoppen och galoppfattningar men det har blivit mycket bättre nu! Det är nästan borta, bara om jag rider någon riktigt skumpig häst så kommer det tillbaka. Nu är det mina hälar som inte alltid vill stanna nere utan tårna pekar neråt istället. Även det har blivit bättre eftersom jag tänker på det mer och min rislärare påpekar det ett par gånger varje lektion.. :P
har ingen bild men jag har en tendens att sitta och leta lus i manen samt rida med öppen hand. Sen är det väl också klassikerna att sitta redigt ordentligt är jobbigt till tusen så man slarvar gärna..
I hoppningen ger jag eftergift som om jag ska lyfta vilker ut armbågarna..ser skit dumt ut.. ska se om jag kan hitta ngn bild..
Har inte heller någon bild. Men mina största brister är väl att jag gärna "kör barnvagn" med händerna och sen lyckas jag alltid dra bak skänkeln lite för mycket 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Har ingen bild, men…
Jag lutar mig aningen för mycket framåt, speciellt när jag böjar bli trött.
Sitter och tittar ner i hästens man.
Händerna har jag som om jag cykla och gärna för långt ner.
Men med lite hjälp från många håll har jag fått upp händerna bättre nu och börjar luta mig längre bak också.

ja och så ser man också att jag har glappkontakt med munnen, jag skulle kunna böja armarna lite mera. jag stirrar rätt ofta ner på öronen också.
Faller framåt i galoppfattningar (viker mig i magen), svårt att sitta ner i trav/galopp, snedbelaster (pga min sneda rygg) och skulle behöva få en mer stabil skänkel. Behöver höja blicken också.
Nu var det så längesedan jag red "seriöst" så jag kommer väl ha tappat min sits totalt nästa gång jag rider =(
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Har ingen bild, tyvärr!
Tittar ner på hästens hals/mina händer liknande. Vet inte när jag började, men det är väl för att jag rider så mycket själv. Jättejobbigt verkligen! Sen brukar jag ha för långa tyglar också, så när jag ska arbeta med händerna slår jag i framvalvet.. Haha.
Johanna - Instagram

Jag har många brister…
- Tittar ner på mina händer
- Blir framåtlutad i traven
- Kan få lite fladdriga skänklar
- Borde höja upp handen en aning
- Faller ofta i sidan och blir lite snad
- Fötterna pekar utåt
- Sitter ofta på fel sittben
- med mera
Min lista kan göras ohyggligt lång ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag har oxå många brister:
- Lutar mig för mkt bakåt när jag sitter i traven.
- Behöver vrida upp händerna bättre.
- Tänka mer på vikthjälperna.
- Slappna av mer, vara lugn och lösa ev problem.
etc etc
Jag har väl x antal brister som jag har lagt till mig under åren, var länge sen jag red lektion :) Men en sak som jag har lyckats att förbättra är min hållning och mitt skänkelläge, innan låg skänklarna rakt ut, nu är de mer framåt iallafall.
Blicken, titta upp när jag rider!
Händerna, buren hand istället för att göra något annat.
Inte sitta i stolsits även fast det är väldigt bekvämt i skogen.
Lite mjukare hand trots att hästen blir het.
Tänka på skänkelläget.
Det var väl det, har säkert någon bild när jag gör något fel men orkar inte leta upp någon specifik just nu där man tydligt ser alla brister ;)

- Tittar ner på hästen
- framåtlutad i traven
- Kan få lite fladdriga skänklar
- Fötterna pekar utåt och hälen är ofta inte neråt.
- blir lätt hård i handen

Väldigt många som lutar sig framåt, skulle var kul att höra en teori om varför man gör det om nån har nån.
T ex så höjer man ju ofta händerna om hästen blir pigg för att man är starkare i dom muskler man använder då än med sänkt hand.
ojoj, va svårt, finns så mkt att välja på hehe, har tyvärr ingen bild.
- sänker handen för mkt
- glömmer bort hälen emellanåt
- viker händerna innåt
- sluter inte handen, utan jobbar aktivt med tygeln, endast med ring och långfinger
Finns mera, men jag kommer inte på just nu :o)
är för tidigt på morgonen…
#19 Är man inte starkare på framsidan än på rygg sidan?! Kan det inte vara nåt med balansen också, man letar en lägre tyngdpunkt?
Bara några funeringar från mig! =)

#19 jag tror att många som fäller framåt har en tendens att titta på hästnacke eller öronen istället för rakt framåt. tittar man framåt så rätar man upp sig automatiskt.
Jag har inte ridit seriöst på ett och ett halvt år, så jag antar att jag har tappat sitsen helt numera… Det som ständigt påpekades när jag red för tränare var mina händer… Jag har en tendens att vika händerna inåt som när man håller i cykelstyret, tycker det är mycket lättare att hålla jämn kontakt med hästens mun då, men det tycker tydligen ingen ridlärare.

Jag tittar gärna ner, som alla andra:P och så vill mina händer öppna sig hela tiden.
- Tittar ofta ner på hästens huvud/hals (men har bättrat mig avsevärt! Försöker alltid tänka att "nej nu måste jag upp med blicken"
- Mina skänklar är bedrövliga, fötterna åker hit och dit samt har skänklarna lite för långt fram ibland
- För låga händer (oftast, beror på vilken häst jag rider)
- Sitter snett ibland (eller det är vad jag tror, känns som det. Men dock aldrig någon som säger ngt om det så det är kanske bara inbillning)

Hm, just nu får jag mest beröm för min sits, men har haft perioder med typ samtliga nämnda problem ovan! En sak som kanske kan hända ibland är att jag får för höga händer, men nästan bara på denna hästen som är en unghäst och lätt vill falla lite framåt, och jag blir lat och försöker lösa det med att lyfta upp honom med händerna istället för att använda benen :P

oops, här e bilden..

attans varför kan jag aldrig skicka bilder!!

Oj… Jag gör nog det mesta fel. Haha. ^^

Usch ja visst har man många brister i ridningen.
Jag faller också lätt framåt.
Att jag har en fömåga att ständigt titta nedåt gör nog sitt till. Så det stämmer nog som många sagt här att det är en av anledningarna att man ofta inte sitter rak i ryggen.
Men en annan teori om detta dilemma vill jag tro är också att man dras upp ur sadeln av hästen då den inte går rätt framåt. Man vill driva på men hästen trampar inte rätt under sig för bakbenen är inte alls med utan mest släpar. Det blir en dubbeleffekt att man omedvetet lutar sig framåt och hästen försöker dra sig undan så man lutar ännu mer.
Har man en framåt häst så sitter man stadigt i sadeln och har korrekt bakskjut från hästen.
Sen kunde jag lätt sätta potatis i alla fåror som jag nog plöjt om hästkraken varit tillräckligt kortbent. För mina tår pekar envist ned.
Marsvin 4-ever
.