Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 808 ggr
JoJos
0

Hjälp vad betyder detta

Jag har lite svårt att förstå vad detta menas.. varför så många siffror emot va de brukar va? något som är negativt eller posetivt???

Avelsindex: 111 0,76

Alex
0

Antar att 111 är BLUPen och 0,76 kanske kan vara inavelskoefficienten?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JoJos
0

någon som vet om en hingst är för gammal för att avla på vid 12 års ålder? ungefär som man säger att ett sto inte ska va för gammla vid första betekningen borde de väl inte vara så hälsosamt för en hingst att få uppleva detta vid så hög ålder ?? eller har jag fel?

Alex
0

#3 Det ska inte ha någon betydelse. Däremot kan ju jag fundera på varför han inte blivit godkänd och avlad på tidigare..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

JoJos
0

ja det är något jag undrat över med, Någon stans måste det juh finnas någon logik i de hela, men då personen i fråga vill nu börja avala med sin 12 åriga hingst vet jag inte vad jag ska säga eller göra för att få dem att förstå att de måste juh finnas en anledning till att han varken är godkänd,avlad på tidigare och heller inte kastrerad.. kan tilläga att denna hingst ser ut att ha en elephant snabel mellan bena,, har aldrig sett något liknande, i mina ögon ser han vanskapt ut där nere :/

tezzie
0

Varför vill man avla på en icka godkänd hingst?

Äger hon stoet själv oxå eller?

*** Kärleken övervinner allt ***

JoJos
0

Personen skall köpa sto så dom äger både sto och hingst… jag försöker avråda dem ifrån att göra det men utan resulltat :/

lisette
0

varmblodssto eller annan ras?

Alex
0

Säg åt dem att bedöma hingsten först, och få den godkänd, så de vet vad de avlar på. Blir han inte godkänd finns det ju ingen anledning att använda honom i avel, utan bättre att ta någon som faktiskt är avelsmaterial.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

JoJos
0

varmblod. för att antagligen få fram en häst som kan gå på banan..

tezzie
0

Har hingsten presterat bra på banan då? För annars är det ju löjligt att avla på han…

JoJos
0

jo då det har han och med VÄLDIGT bra resulltat.

lisette
0

#9 tror inte det är så himla lätt att få en travare avelsvärderad heller,.

#12 vad är det för hingst? även om hingsten är bra spelar ju stoet in till en viss del med.

tezzie
0

#12 Okej :)

Cezanne
0

# 3

12 år är ingen ålder för vare sig sto eller hingst. När de börjar närma sig 20 kan de få problem med fertiliteten, annars finns det inga hinder.