Laga täcken tips!
Skriv hur ni lagar era täcken. Jag har hört så många olika sätt, vad tycker du funkar?
Hur ofta brukar ni tvätta era täcken?

jag har hittills inte lagat ett enda täcke, köper billiga täcken på gekås och köper nytt när det går sönder.
men jag har funderat på hur man kan laga och tänkte att om de bara är yttertyget som rivits upp(som "min" pålle jämt lyckas med), så borde jag nog sparat det helt söndertrasade täcket för att fixa lappbitar på mindre söndertrasade täcken och limma dem med tyglim.
Jag lagar med superlim. Lägger revans kanter mot varandra och lägger på superlim. Man får akta fingrarna bara, superstarkt lim!!! Lagningen blir oftast starkare än resten av täcket. Har funkat super för mig! Dock kan det vara svårt att få det fästa och torka om det är för kallt där man gör det.
Tvätta täcken brukar jag göra efter vintern. Ibland borstar jag av lera med borste. Men jag har haft ganska många täåcken att välja på, så blir nåt alldeles skitikgt lägger jag det åt sidan resten av vintern.
Tvättar gör jag med högtryckstvätten.
Har bara lagat eksemtäcken och där har jag helt enkelt sytt ihop revan med en stark tråd.. =)

missade täckestvätten…
jag har haft hästen i snart två år, men har inte tvättat något täcke
han tog sönder det jag fick med honom, och trasade sönder börjes himalaya täcke totalt, sen har han ett från gekås som jag borstat ur håren på och som inte ser spec. smutsigt ut. vintertäckena är av annat innermaterial så där har smuts och hår svårare att fastna.
jag är lite smårädd för att tvätta täcken, kan ta med dem till jobbet och tvätta i enorma tvättmaskiner men jag är rädd för att impregneringen förstörs helt och hållet. dessutom fixar pållen till ett jordlager på utsidan med en gång nästan, så det får räcke med att borsta av det någon gång ibland.
Min kompis tvättar i maskin och hon säger att impregneringen håller i ca 4 tvättar, sen sprayar hon om täckena ordentligt. Men det är täcken från hööks.
Jag tvättar aldrig utetäcken, stalltäcken någon enstaka gång om året. Lagar inte heller utan är de små revor överlever hästen och är det stora slängs täcket alternativt ges bort.

Tvättar sällan/aldrig täken
Ett vintertäcke fick en liten reva i vintras så jag tog en slags gummilapp som var från ett repareringskit till flickans uppblåsbara snömadrass och limmade på.
Det är sällan mina täcken går sönder