Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 540 ggr
Jill_Niss
0

Hejsan :)

Jag undrar vad det kan vara för fel på en avdankad travhäst som jag äger. Han har gått ner i vikt nu i sommar och fastän jag ökar fodermängden och avmaskar honom så händer det ingenting med storleken på magen… Jag funderar på att ta hem en veterinär som får komma och titta på honom, men hur mycket ser veterinären då? Han är pigg och frisk som vanligt, men bara onormalt smal. Hoppas att någon kan veta vad som är på gång!

MVH Jill

steffy
0

tuvär kan jag inte hjälpa dig. men jag vet en det travare som har problem med att behålla sin vikt.

kemikal
0

Kanske kan han ha problem med tänderna. Magsår kanske…

gejsa
0

Hur mycket får han? Vad äter han? Har du analyserat hö?

zimba92
0

Jag har och har haft fd. travare. Mitt råd till dej är att ta ut en vetrinär för att ta lite blodprov på honom för att kolla hur hans ämnesomsättning är, kolla hans tänder. Hur gammal är din travare? Även om din travre verkar frisk och kry så kan den vara sjuk, men den vissar inget utan vill bara prestera och göra ett bra jobb. Det finns ju faktiskt sådana hästar som är såna. Lycka till nu och jag hoppas att det kommer att bli bra.

lisette
0

många travare är svåra att hålla i hull, de behöver ofta mkt mat dessutom. så har det ivf varit med de två vbl jag haft.

jen
0

vad får hästen för mat nu då?

är den kollad av tandläkare?

Jill_Niss
0

inte kollad av tandläkare :) men vad kostar en raspning?

gejsa
0

Det beror ju på vem du ringer till. Och var du bor.

Jill_Niss
0

okej men på ett ungefär ?

gejsa
0

Vet inte. Jag brukar alltid ta andra saker samtidigt. För jag brukar ta min veterinär. Men ska han bara göra det och ta det på faktura så kanske det går på mellan 5-800 kr. Rätta mig om jag har fel ni andra.

Ottino
0

Kan han vara stressad? Hästar som är stressade går inte upp i vikt. Så var det för min gubbe när jag köpte honom. Nu har han väldigt lätt för att lägga på sig när han är mer harmonisk och lugn i sinnet.