Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 758 ggr
VeNyRa
0

hjälp med analys!

har en analys och dehär höet är till en överviktig häst, ca 155 cm i manken, rids väldigt oregelbundet och är under igångsättning(har vilat i ett år cirka)

torrsubstans 84%
smbrp 46 g
energi 8,1 mj
kalium 2.3 g
fosfor 1.7 g
magnesium 1.2 g
kalium 12.4 g

det är mkt energi vilket egentligen inte behövs eftersom att han redan är pigg. kvoten är på 5,68.

AnnaLundin
0

Vilken sorts kraftfoder (fabrikat, typ) vill du komplettera med.

Det lär inte behövas särskilt mycket extra kraftfoder oavsett vilket du väljer.

VeNyRa
0

vill bara veta om de är nått värde som är för lågt, du tycker inte att han borde äta nått kraftfoder alls?

gejsa
0

Jo lite kan han äta. Det är ju bra om kvoten blir 6 iaf.

AnnaLundin
0

#2 - det är ett ganska bra grovfoder för en ridhäst.

Utan att räkna på det alls ser jag direkt att man behöver komplettera med litegrann kraftfoder och räkna lite på mineralerna så att man inte har en för låg Ca/P-kvot.

VeNyRa
0

#4 okej, finns det nånstanns där man kan lära sej att räkna ut foderstater? de är ju verkligen nått man behöver kunna!

VeNyRa
0

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne

Behov

Tilldelat

Balans %

Kommentar

Ts

5.5

6.7

22.2

Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ

59.3

64.8

9.2

OK om hästen är/förblir i lagom hull.

Pr

323.7

368.0

13.7

OK

Ca

21.6

18.4

- 14.7

Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.

P

13.5

13.6

0.8

OK

Ca/P

1.6

1.4

OK

Mg

8.1

9.6

18.6

OK

Se

1.1

0.1

- 93.9

Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

dehär fick jag fram enligt hippocampus.

AnnaLundin
0

Du behöver ge lite mineralfoder för att öka kalktillförseln - vilket jag anade när jag såg analysresultatet - och täcka selenbehovet.

Det går ju att läsa sig till en del av kunskapen, en kurs i ämnet är ännu bättre…

VeNyRa
0

#7 allt är som en djungel vekligen! Vad tror du om kraffts miner blå?

VeNyRa
0

putt

AnnaLundin
0

Lägg till 50 g av miner blå och se vad programmet säjer…

*orkar inte räkna*

VeNyRa
0

japp de vart bra, men nu har jag ett annat problem med en fosersatat till monsun. de är för lite selen och för mkt protein, calcium och magnecium redan innan man satt dit nått krafftfoder lr mineraler.

AnnaLundin
0

Att det är för mycket protein gör ingenting eftersom det kommer från grovfodret. Detsamma med Ca och Mg.

Selen kan du ge extra tillskott av i form av t.ex Tokosel (receptfritt på apoteket) eller något Selen+E-vitaminpreparat som säljs i hästbutiker elelr hos foderhandlare.