På rätt väg!
Lite updates om Astra för den som är intresserad… :)
Astra har varit inne på Mälarkliniken tre omgångar sedan 22 februari, senaste besöket var igår.
Första gången konstaterades det att hon hade artros i båda bak, kotledsinflammation i högerbak & vänster fram. Glidleden i högerbak var även lite tätare än normalt. Hon blev sprutad och vi fick åka hem.
Andra besöket fick hon sova över på kliniken. Veterinären tyckte vi skulle göra en ordentlig hältutredning, men vi hann inte första dagen. Det konstaterades att hon var bättre i benen. Kiropraktorn på kliniken röngtade ryggen också och han tyckte hon hade lindrig skleros (men igår på senaste besöket tyckte veterinären att det såg normalt ut).
Igår var Astra mycket bättre i benen. Hon är lite halt i trav på böjt spår i höger bak och reagerar även i has & kota höger bak vid böjprov, men de andra tre benen är rena :) Hon blev iaf sprutad i båda glidlederna samt kotan.
Fick en liten omgång hos kiropraktorn också, hon är mycket bättre i ryggen nu. Men är väldigt stel, men det är inte så konstigt. Hon har ju tyvärr gått med det ganska länge.. =/ Känns skönt att äntligen få bukt på problemet!
Så om lite mer än 7 veckor är det tänkt att hon ska klara av normalt arbete om inga komplikationer dyker upp.
Ska på återbesök om ca 4 veckor igen, kiropraktorn ville kolla på henne igen. Ska passa på att kolla benen igen då hade jag tänkt.

Jobbigt att hon varit dålig… Men skönt att det går åt rätt håll iaf =)
*** Kärleken övervinner allt ***
nämen oj, här händer det grejjer !
jag måste missat att hon var dålig, men jag hoppas verkligen att det inte uppstår något mer nu, låter som ni varit med om tillräckligt detta året !
#1 Ja, tkr synd om henne som har behövt gå runt & ha det så jobbigt medan hennes matte försöker sina egna & andras teorier först. Önskar att jag hade åkt in på en gång istället… men men… man lär sig av sina misstag.
#2 Har inte skrivit något om det, så det är kanske inte så konstigt att du har missat :P Men här hemma håller vi alla tummarna för att det ger med sig och att hon blir helt bra. Astra verkar vara ganska trött på att åka in till kliniken. Hon har alltid varit lättlastad och nästan alltid gått rätt på, men igår tog det två timmar att lasta henne när vi skulle dit.. vi kom en timme försent.. Suck alltså.. Dessa hästar.. xD
ja då är det nog inte så konstigt att jag missat.
och jag förstår henne, tycker inte heller det är roligt att åka till sjukhuset och hon känner ju på sig att det inte är roligt att åka dit..=/
men som sagt, jag håller mina tummar för att pricken ska bli frisk! :D

Oj, vad tråkigt! Men bra att hon är på bättringsvägen!
Har hon varit halt länge?
#5 Har inte vetat att hon var halt förrän vi åkte in första gången. Vi åkte in pga den ömma ryggen. Så jag vet inte hur länge hon har varit halt.. Ingen som har märkt något.
Ojdå, stackars liten!! :( Men hon får krya på sig!! =) Ge henne en morot från mig! =)
Känns som det vore bra att ändra titeln på det här inlägget för när vi var på kliniken för en vecka sedan konstaterades det att hon har blivit sämre igen.
Hon var halt i höger bak och vänster fram igen (1 grad). Enligt veterinären är inte prognosen bra, men vi testar samma behandling en gång till. Vi ska tillbaka på torsdag nästa vecka för en till behandling, då ska de även bedöva.
Min lilla flicka :'(
nämen usch då =/
vad tråkigt stt hon blev sämre igen..

usch =/ Stackars Rubi å Astra! Hoppas hon blir bättre!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Va jobbigt. Blev så orolig när du sa att ni inte skulle komma till betet! Jag som trodde att hon var bra igen.

#11# Hon har ju blivit sämre igen. Hur läser du? :)
#0 Ger du glukosamin?
Lyrik har oxå artroser, i båda koterna bak. + Strålbenshälta hf, liten ringkota vf.
Han äter nu nyponskal (från Borgeby) + flexijoint/bioglucomin. Utan dem blir han sämre, så han får äta det livet ut. Har även BoT-paddar till honom, som han har när han är sämre. Även wraps som han har innan skoningen.
#13 Ger inget tillskott för tillfället, men har vart inne och läst om nyponskal förut och funderat på att köpa.
Vad hjälper/lindrar glukosamin mot? Artrosen?
#14 Nyponskal är bra för atroser. Kostar 125-150 kr för 1 kg på Borgeby kryddgård. Ger 1 dl om dagen i betfor till Lyrik (väger 620 kg).
Glukosamin hjälper mot artrosen och andra pålagringar. Finns olika sorter. Men de billigaste ska man kolla noga, så de inte bara är socker.
Flexijoint eller Bioglucomin har bäst resultat på gubbe. Ska nu prova LitoVet.

Usch då, låter inte så bra. Ungefär så var det med hästen som dom tog bort i fredags 7 år gammal. Vad tror vetrinären att det är för fel då? Är det hälta på samma ställe varje gång?
#17 Ja, det är samma ställe. De första besöken hade hon problem med tre ben. Vänster fram är inflammerad för att hon har försökt avbelasta bakbenen. Men vänster bak är åtminstone ren nu, har varit det ett tag.

Vi får hålla tummarna då. :)

Glucosamin är väldigt bra!
Gör som Lyrik och tipsar om det:)
Håller tummarna!
Okej, då ska jag köpa det till henne. Har införskaffat nyponskal också, tänkte börja ge henne det imorgon.
Vart köper man glucosamin? :)
#21 Lite varstans. På GG och andra hästbutiker. Men billigast blir det på nätet.
Jag ger min gubbe antingen Flexijoint eller Bioglucomin.

usch vad ledsen jag blir när jag läser de här…. :( får mej att tänka tillbaka på min o pluttens resa..
jag hoppas att det löser sej för dej o astra!
Har tyvärr inte hunnit fara på återbesök än då pappa har jobbat mycket och jag har inte heller haft tid men ska försöka få tid på måndag.
Hovslagaren var ute idag och han sa många konstiga (?) saker som att mälarkliniken letar hältor på fel ben. Enligt honom borde hon ha ont i höger fram, för hon lägger mycket tyngd på vänster fram. Visserligen har hon haft problem med högern sedan jag köpte henne (första månaderna fick hovis knappt spika i foten pga att hon var så öm i sulan, hon fick gå med ponnysömmar då). Hovis slog på en sula på högerhoven fram idag och när han var klar belastade hon båda benen jämnt.
Han ville även se henne springa på volt så det blev till att longera lite och varken han eller jag såg något konstigt (mitt öga är inte särskillt tränat på det viset visserligen). En sak märkte jag dock - hon galopperade rent och taktfast i högergaloppen, något hon inte har gjort på en evighet. Antingen blir det korsgalopp från början eller så fattar hon rätt galopp, men väldigt kort och "struttig" och slår sedan över till korsgalopp. Men idag galopperade hon fint.
Hovis tror att ett återbesök på mälarkliniken är waste of time, men jag säger att vi åker dit och hör vad de har och säga och sen åker vi en sväng till Ulltuna och lyssnar på dom.