Bilder, jag och lord! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lord blir bara piggare och piggare för var dag som går och har återhämtat sig jättebra från käkledsinflammationen! Vi jobbar med formen, men försöker komma ut och klättra så mycket vi kan och har inte kommit så långt på formen. Och tyvärr har jag inga bilder på det från sidan, men lite framifrån och sedan lite i en video, men iaf! :) Red lite dressyr och hoppade igår med. Vi höjde nivån i hoppningen igen! :) Första gången sedan början av sommaren! :) Vi gjorde nytt rekord, hoppade 75cm har "bara" hoppat 60cm innan! Hade kunnat fortsätta. Men avbröt då det gick som bäst för oss, plus att båda var rätt svettiga solen låg på, och han låg på som den för han tyckte det var så kul! Så hade fullt upp med att hålla honom! ;)
Ni kommer få se bilder och en video jag satt ihop! :)
Värmer upp:
skritt

Han ser fin ut din häst :) Det ser ut som om att han tycker det är kalaskul med hoppning!!
Tycker bara det är tråkigt att det verkar som om att du ber om "ursäkt" för hur du rider? Bara för att man vet att kommentarerna kommer sen.. Tänk om alla bara kunde pusha å stötta istället..
//Mickan

Ojj nu såg jag eftertexten..Förstår varför du skriver som du gör men jag tycker det är tråkigt att det ens ska behövas..
//Mickan
#2-3. Tack så mycket! Jo, man får mycket kommentarer om vad man gör för fel, men ingen hjälp med den. Så bättre att förklara i förväg varför och sedan hoppas på att man får hjälp med det dom tycker man gör fel! :) Klart att man får komma med "det gjorde du fel" osv men då kan man ju skriva "tänk på att du kan göra si eller så" osv då. :)
Hoppar :)
Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte påstå att jag tycker det ser särskilt fint ut. Om jag vore du så skulle jag börjat men att få formen i skritt och trav innan man börjar med galoppen, och även hoppningen. I galoppen går han väldigt högt med huvudet så han får sänkt rygg, tycker även det ser ut som om han travar med bak i galoppen ibland.

Nu ska jag komma med kritik, det ser riktigt bra ut du ska vara nöjd med dig själv och hästen.
Slappna av och lita till att du kan, med lite självförtroende och lite lägre krav på dig själv, så kommer du/ni att gå långt.
Kan även tillägga att jag vet inte hur det sett ut innan eller vad det är för häst. Kommenterade bara det jag såg på filmen nu.
tyckte det såg bra ut :) kul att se film o bilder o grattis till nytt rekord höjd :) han hoppar bra oxå o fin häst du. Stort plus för både s-väst o hjälm sett flera som slarvar med sin säkerhet.

Positivt
- Stadig sits - alltid bra att bygga vidare på
- Stilla händer - väldigt viktigt tycker jag
- Höger galoppfattning verkar funka bra
- Han har hyfsat ren galopp med tanke på att han ej är igång ordentligt, den kommer du få ordning på
- Han verkar hinderklok med tanke på hur orutinerad han är, reder ut hindren ganska bra med tanke på hur fel du lägger honom ibland

Negativt
- Rid, åk inte bara häst ;) - du måste våga lite mer som Lorita skriver, inte bara glida runt =) Som det är nu tappar han bort bakdelen. Tänk framåt, inte så mycket bakåt. Han kan inte gå samlat än, det är ganska omöjligt. Bättre att få igång honom först så han inte fuskar. Passa också på bogarna så dom inte flyger iväg - ge stöd på yttertygeln och använd sitsen (benen) för att pöta in bogen
- Luta dig inte så mycket bakåt och höj inte handen för att stanna honom. Försök hålla kvar handen där nere. Anledningen till att du höjer är för att du är starkare i dom musklerna du använer när du böjer in armen. Väldigt många ryttare höjer handen, även jag om jag glömmer bort mig…
Övrigt
- Försök inte fatta galopp från slängtrav, funkar det inte så hitta balansen igen och börja om. - Testa att göra en mindre volt (ca 8-10m) och fatta i slutet av den så får du lättare rätt galopp. Går många galoppfattningar, det är dom som stärker. Gör en fattning, rid framåt så han tar i med bakbenen, sakta av (utan att höja handen
), gör en ny fattning osv. Försök hinna med 2 fattningar /varv på den volten du visade på filmen om det går. Att bara galoppera runt runt ger honom inte så mycket, det är som sagt fattningarna som är stärkande. - Ett tips i hoppningen med handen, ryck den inte uppåt för att ge "eftergift", då tappar du bara balansen och det resulterar i ett ryck i munnen. Lägg fram handen på manen istället och håll gärna i den tills du vant dig (upp till på ca halva halsen) Och träna på avståndbedömning med låga hinder

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 & 8. Han kan gå i form i skritt och trav, men det krävs mycket voltarbete, och jag gör inget annat än volter pga en DÅLIG "paddock". Han har precis börjats arbeta fullt igen, då han har fått vila och tappat sina muskler osv. Ja, han tappar bakkärran i galoppen för det mesta., men jag jobbar på det. Men just nu står vi stilla coh trampar och jag hittar ingen bra tränare! Finns stunder i traven med, när vi bråkar om vem som ska vinna. Det är ett varmblod och jag har ingen aning om vad han har för bakrund. Går i form i skritt och trav somsagt, sedan mycket duktig i dressyr annars. Kan skönkelvikning, framdelsvändning, Fattar galopp från skritt osv. Blir mycket bättre galopp då, men iaf. Vi är båda lika envisa och har svårt för att ge oss, och vi blir lätt sura påvarandra när ingen vill ge sig! Hoppas du fick en liten inblick.
#7. tack Lorita! Jag vet att jag ställer för höga krav på oss, men jag vet inte varför. Måste försöka ta en sak i taget.
#9. Tack! Ja, jag rider allt med både s-väst och hjälm. Vad som helst kan ju hända även om man har den lugnaste filbunken! :)
#10. Tack så hemskt mycket frida! :) Kan inte lägga så himla mer bättre tror jag inte, då det är stora stenar och hål överallt i paddocken. Den är under "renovering" men de gör inget mer med den. Finns ingen annan stans som jag kan hoppa vid, om jag inte tar transport! Och jag vet det problemet, så rivningarna skyller jag absolut inte på honom, de är helt och hållet mitt egna fel! :)
Inte så mycket negativt, ^^ de 2 problemet vet jag om. Men jag rider jämnt själv och har ingen som kan hojta till när jag åker häst eller höjer handen. Red för Annicka i vommerby under praon, hon sa med till om handen, ett tag tänkte jag på det och höll den lågt, men nu slänger jag upp den igen. Det här med att han tappar bakkärran har jag ingen aning om hur jag ska göra. Han reaerar ju så himla mycket på skänkeln och flyger iväg om jag försöker hålla om med dom, och då kan jag inte hålla i han mer. och det slutar med att vi har en snabb galopp och bakkärran 3m bak. :/ Så har du tips, så tack gärna! :D
Tack för den övriga kritiken! :) Ska tänka på det med galoppfattningarna! :) Och sedan det med eftergiften såklart, vet inte varför jag slänger upp handen mot himeln istället för att ge mer ner mot munnen! Ska se om jag kan träna för Åsa, en tränare. :)
Vet du någon bra tränare i både hopp coh dressyr, nu främst i dressyr! =)

#11 För att hålla ihop hästen krävs Ridning. Det gäller att du fångar upp energin du tillför (det ska ju inte gå snabbare framåt, "bara" bli mer tryck i honom) - ju mer samling, desto jobbigare är det för hästen och desto mer måste du som ryttare hjälpa den att orka. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det såhär, bästa är om nån IRL kan göra det. Blacky är ju lite mer välskolad så jag tar honom med sitsen.
Åsa, menar du Åsa Öhberg?
Tränare är det ont om. Jag funderar på att börja för Maria Falk om hon uppfyller mina krav, har inte sett människan än ;) eller Emmelie Karlsson i Frödinge, hon har ju varit och jobbat hos Kyra Kyrklund så jag antar att hon är bra. Har inte sett henne in action så att säga. Det var ju hon som Ellinor jobbade hos förra sommaren. Men som sagt, måste kolla upp dom innan jag bestämmer mig. Man måste åka till dom för övrigt.

För övrigt kanske Agneta i Lilla sinnerstad vore en idé för dig om du kan ta dig dit? hon är lite allrounder sådär. ingen "riktig" tränare men hippolog iaf.
#12-13. Okey, vet inte vad Åsa heter i efternamn, Men hon lär vara gammal. Har funderat på Agneta. FÅr kolla upp henne lite mer! :)