Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2953 ggr
emsems
0

Ridväst

Vill bara berätta om ridvästar!
Många struntar i att ha skyddsvästar eftersom att de kan kännas klumpiga och onödvändiga "jag har ju en så snäll häst!". Jag hade en häst och skulle bara ut i skogen en kort sväng. Jag såg några små grenar som låg över stigen och hoppade dom, pålle tyckte det var jättekul och fick en himla fart. När jag skulle rbomsa blev bromsen lite väl hård och hon pallnitade framför en gren. Jag flög av och landade på ryggen, utan väst. Jag mådde lite dåligt och var lite snurrig men kände mig ändå helt ok! Red hem och sedan kände jag att jag började må värre. Två dagar senare spydde jag coh kund einte röra huvudet. Jag åkte på akuten och de sa "ta en ipren!". Nu några år senare har jag fortfarande jätteont och är väldigt nedsatt i rörelsen i nacken. Detta hade inte hänt om jag hade haft väst. Min läkare säger " om du rider nu, kommer du itne att kunna gå när du är 45" tjurig som jag är säger jag "om jag inte rider nu, blir jag inte 45". Det känns inte alls kul att ha en sån framtid, men hästarna betyder allt för mig och jag kan verkligen inte sluta rida.
Jag hoppas att ni alla använder väst! Jag har det alltid nu och det stör inte alls. Investera i en bra väst, som sitter bra. De kan kosta lite mer, om man vill ha en med små brickor, men de är väldigt sköna! De är värda varenda öre.

Vill bara önska att alla ni andra är klokare än mig och använder väst, för ni vill väl vara säkra på att ni inte får en wiplashskada? Det är inte alls kul.

Fotnot: Ibland säger man att barn är mjuka i kroppen och landar bättre utan väst. Detta diskuteras åt båda håll, hur som helst bör alla använda väst om man växt klart. Och visst vet ni att det är regler som säger att alla under 18 år måste ha väst om de hoppar?

Alex
0

Visst kan det hända hemska olyckor. Men förstår inte ditt argument "..för ni vill väl vara säkra på att ni inte får en wiplashskada?" Västen skyddar inte nacken, knäcka till nacken går alldeles utmärkt även med väst.

Däremot så skyddar man ju ryggraden, vilken minskar risken för förlamning och liknande. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emsems
0

hm.. men man kan ju få wiplashskada längre ned än nacken också.. =) jag har en wiplash mellan skulderpbladen

VeNyRa
0

Om jag rider ut på en ny häst skulle jag nog ha säkerhetsväst, men på monsun är de bara onödigt! jag känner han såå väl! och visst dom är flyktdjur, men jag vet precis hur han reagerar, hans första tanke är aldrig att fly, de är att stanna, sen har han aldrig skenat lr blivit rädd så han har skenat med mej.

dumt kanske, men jag litar verkligen på honom, tryggare häst finns inte!

det kanske måste till en olycka innan man inser?!

wewwa
0

För mig är skyddsväst lika viktigt som ridhjälm när jag rider.
Jag åker inte av ofta, men skulle inte chansa då jag tycker att risken för att skada sig är stor nog.
Jag tycker att alla ska tänka till och vänja sig vid skyddsväst, speciellt alla de som börjar rida, det är enklare att vänja sig då.

joooossan
0

Jag kan vara ärlig och säga att jag inte rider med väst, har näääästan aldrig gjort.. Har en mor och far som tjatar, men det har aldrig lockat mig. Trots jag vet vad det kan hjälpa och inte.. Kan iof bero på att jag hatar just min väst, ska jag använda ngn ska den vara perfekt till mig, hatar att rida stelopererad ! ;)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Flaxii
0

Jag var jätteduktigt och red alltid med väst förut, om jag så bara skulle jogga inne i manegen. Tävlar dressyr, men jag tävlade också med väst. Men sen slutade jag tävla med väst, då jag köpte en ny kavaj och då funkade inte skärningen på den med väst - och jag bara vägrar ha västen utan på, det är det absolut fulaste som finns - och dessutom såg jag kutryggig ut vilket ju inte är en direkt fördel vid dressyr…Sen så insåg jag också att västen hindrade min ridning och min sits och jag började även få ont i axlarna när jag red (fast smärtan i axlarna beror nog mer på att min nuvarande väst är för liten), så jag slutade helt att rida med väst, förutom vid hoppning och uteritt.

Men ja. Jag är för att man ska använda väst men jag tycker också att det finns en del nackdelar. Det handlar ju bara om att prioritera. Det är nog så som VeNyRa säger, det krävs kanske en olycka för att inse.
Sen så skyddar ju inte västen alla kroppsdelar, och trampar hästen dig på bröstet så fördelar västen bara trycket, men du blir rejält skadad ändå. Så västen skyddar ju inte till 100 %, så man tänker på det.

Och, reglerna om väst för juniorer vid hoppning gäller bara på tävling.

emsems
0

#5, investera i en du trivs i, värt varenda krona!
#6, reglerna gäller även vid träning så vitt jag förstår?
Ang trampet, nu förstår jag inte hur du menar, det är ju bätte att trampet på bröstet fördelas än att det inte gör det. Det skyddar dig ju givetvis inte mot allt, men det hjälper och gör det bättre än i andra fall. Säg att du ramlar på en bom eller dyl, då fördelas bommens tryck över nästan hela ryggen istället för under ca 10 cm.
Att säga att man inte behöver väst men att man "måste väl vara med om en olycka för att inse" är ju rent utsagt korkat. Jag förstår lite kanslan (gjorde likadant förr med) med det är ju precis därför jag försöker tipsa er om det =) När man blivit skadad är det för sent.

jn84
0

Något att tänka på när man köper väst är att dyrare västar ofta blir väldigt mjuka när det blir varma. Jag glömde min väst ute i solen i somras och när jag lyfte upp den så hängde den som en säck potatis i handen.

Så även om den känns väldigt obekväm direkt när man prova i affären så kan det vara en idé att gå omkring i den ett tag så den mjuknar.

Min väst är alltid hård och obehaglig när jag tar på mig den, men mjuk och följsam när den ska av.

Har ramlat av kanske 15 gånger på min häst och haft väst alla gånger utom en. Kan inte säga att jag skadat mig särskilt illa, trots att hästen är 1,70 och jag landat på asfalt. Har nog västen att tacka mycket och skulle aldrig rida ut utan.