Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 6224 ggr
jumpingqueen
0

Kraft, Hippo eller annat?

Vilken sorts färdigfoder tycker du är bäst? VArför?

Mandysan
0

Jag har aldrig gett färdigfoder. Varför vet jag inte riktigt själv men jag gillar att blanda fodret själv ;o) sen om det är en giltig anledning vet jag ej ;o)

Men tycker om Kraffts produkter överlag. (Har köpt lucern, B-vitamin och müsli av det märket)

Lilla_My
1

jag ger inte heller färdigfoder, tycker bättre om de naturligare fodret. typ havre och så =)

wewwa
0

Jag gillar oxå Kraffts produkter, men det spelar inte så jättestor roll.

jumpingqueen
0

JAg gillar bäst Kraffts sortiment. Men jag ser ju till att varje häst får det dom behöver. Inte t.ex Hm, min andra häst får Krafft Groov, då får den här det med.. Så e de ju inte direkt. Utan jag ger det varje häst behöver!

wewwa
0

#1 o #2      Det håller jag med om, men om jag ska välja ett så blir det nog Krafft.

jumpingqueen
0

#2 Vad ger du din häst mer än havre?

hjullan
0

våra hästar får inte kraftfoder alls. förutom mineralpellets och bark i krubban. fri tillgång till bark.

[Anna-N]
0

Mustang och Dodson & Horell är de färdigfoder som jag tycker är bäst. Av dem jag provat.

Är det någon som testat Eggersmann foder?.

NinaToy
0

Dodson och Horell - hostörterna (breathe free) är väldigt bra! :)
Hade de till min förra ponny. :P:):D;)

Har nu nötarps havremix + mera havre . :P

emsems
0

har bara testat Krafft. (då dels vitaminer, men även Groov Nya och Grund). Behändigt att ge hästen tycker jag, då vet man att dom får med sig det mesta.

När jag köpte Tova bad jag Krafft om hjälp, så gav dom mig en bra blandning, innehöll bla havre, Groov Nya och b-vitamin.

gejsa
1

ems hade du analyserat hö då dom hjälpte dig?

jumpingqueen
0

#7 Vad är bark bra till? HAr aldrig hört att man ger det. Men det låter inte så dumt!

#8 Dodson & Horell har jag aldrig hört. Vad har dom för foder? Men Mustang, det tyckte min ena b-ponny om… Eggersman har jag provat nån gång. Men det tyckte inte hästarna om…

#9 En i vårat stall har piprörs nånting ( för små luftrörö)… Kan det hjälpa med det din ponny fick? Hon liksom nästan hostar när hon anstränger sej. Dom har varit hos veterinär som sa att det va den där konstiga sjukdommen och att hon kunde rida som vanligt.

#10 Krafft i alla ära;)

mazze
0

Baileys müsli, outfree. Hon funkar jättebra på det men lägger på lite havre själv då jag inte vill ha färdigfoder m det i. Får även lite betfor o kli.

m'Lady C
0

Jag gav mitt fullblod Hippo Alfa, mina travare har alltid fått kornkross och befor plus Hippos vitlöksmineraler.

Gillar inte KRAFFTs produkter, dels för att bitarna är så stora och kan lätt fastna i halsen på en häst som slänger i sig maten…. (mitt fullblod gjorde ju det.) Och dels för att de ibland har vart väldigt varierande i kvalitéen.

Min lillkille ska få kornkross, havre, betfor och vitlöksmineral samt vanlig jäst för päls o b-vitaminernas skull. Ett halvt paket kronjäst om dagen, är bra för lilla magen… Vitlöken skrämmer bort vampyrer och mygg.

jumpingqueen
0

#13 Varför vill du inte ha havre i färdigfoder?

#14 Det har du rätt i! Men mina hästar häter så lugnt!

m'Lady C
0

#15, när mina hästar kastat i sig fodret (fullblodet gjorde det) lade ajg två 2kg saltstenar i hans krubba så han fick skyffla runt dem för att komma åt sin mat. Han var ruskigt dålig på att äta salt så då fick ha ni sig vad salt han skulle vid varje måltid, samta tt vi slapp få foderstrupsförstoppning på honom.

elin
0

Jag tycker helt klart kraft e den bästa!
Nisse går på kraft grund.

/Elin

tessa
0

#14: vanlig jäst alltså? - funkar det? =)

LinneaG
0

förut hade jag Hippos müsli, men det blev väldigt dyrt, hästen åt 3 liter per dag och en säck med 20kg kostade 240 kr.

Men nu har jag Kraffts grund och det fungerar utmärkt!

Lilla_My
0

#6 betfor och hippo vitlöksmineraler… osså hö förståss xD

jumpingqueen
0

#16 Vilken smart lösning!

#17 & #19 Krafft verkar vara den vanligaste. Men den är bra å inte för dyr!

#20 Vitlöksmineraler. Men det är ju en sorts färdigfoder ju, om det kommer från Hippo:)

MiaMaria
0

Jag har blandat o pyttsat själv men ska nu till hösten testa Spillers och se om det passar Musse, verkar vara ett super foder.

jumpingqueen
0

#22 Många som har det säger att det är bra!

StallBakhet
0

Jag har analyserat hö och försöker lägga foderstat till respektive häst utifrån hur mycket de tränar och tävlar. Jag har betfor, havre och kornkross och kompletterar med Krafft Miner Blå samt salt. Varmblodet får Krafft Groov då hon haft en rejäl korsförlamning och inte ska äta sockerbaserat foder efter det.

NinaToy
0

#12# Min förra ponny hade bronkit, för trånga luftvägar och allergi… Så det var väldigt tufft denna våren, efter 5 min skritt fick han hostattacker. :( Så det blev inga tävlingar eftersom han fick gå på ventipulmin. Men såfort jag började med dodson och horells breathe-free blev han mkt bättre och även om han inte orkade så mkt så slutade han hosta.

emsems
0

11, nej, jag hade tyvärr inte det, hon tog ett medelvärde på hur det brukar se ut, och utgick från det.

Har tyvärr inte möjlighet att analysera, elle rjag kan ju, men ger inget, då jga står på ridskola och ingen skörd är den andra lik, som vi får in.. man får helt enkelt gå på känsla..

gejsa
0

#26# Konstigt att Krafft ville hjälpa dig då. Jag menar utan analyserat hö så vet man ju inte ett dyft vad hästen behöver.

Lilla_My
0

#21 okej då ;) men jag tänkte mest på FODER lixom :P inte tillskott ^^ hihi

zimba92
0

Jag använder Hippo Basic eller Hippo Alfa, och anledningen till att jag använder detta foder är att min/mina hästar ha hållit hullet bäst. Jag har även använt Kraft men har inte tyckt om det. Hästarna/hästen tycker också bättre om hippo än kraft.

Linda
0

#27 Man går efter "normal snitt värdet".

mvh Linda

mazze
0

#15 Då jag vill kunna justera den själv, hon klarar inte mkt havre vissa perioder. Känns då bättre att kunna öka o minska lite när det behövs.

emsems
0

#27, precis som linda säger, och jag själv sa i inlägget, man går som sagt efter något slags snittvärde. har sldrig haft problem med det. känner man att något behöver justeras så är det ju bara att göra det.  har inte haft problem med varken hull eller annat.

gejsa
0

#30# Ja, det var det som jag tyckte var konstigt. Att dom vågar gå efter ett normalvärde. För det skiljer sig så mycket med hö. Att ett sådant företag vågar gissa sig till vad det kan vara för värden i kan ju bli en ren katastrof för hästen och dess ägare. Men det är klart dom vill ju sälja deras sortiment. *ler*

tessa
0

Ingen som har erfarenhet av Hippo bas cool?? - har jag för mig att det heter iaf, havrefritt foder.. tyckte att det lät lite "käckt".

emsems
0

#34, inte det tyvärr. däremot vart jag lite kär i någon balndning jag fick prova en gång.. någon slags musli, såg jättegott ut! haha

gejsa
0

Jag tycker Kraffts musli ser gott ut. Dynavena också.

tessa
0

#35 och #36: Ok, jomen visst vill man ändå gärna att fodret som man ger sin häst, ska se aptitligt ut…

fick en provpåse  på någon blandmix från nytt företag/ leverantör på granngården, och det såg riktigt smakligt ut… om man frågar mig =) kommer tyvärr inte ihåg vad märket heter, men har det i stallet. - en gul förpackning, tyskt tror jag.

Mandysan
0

#37 Eggermann kanske?

CarCar
0

#37 Marstall skulle jag gissa på? (Är inte helt säker på stavningen)

jumpingqueen
0

#25 SK agenast berätta detta för min kompis!!

tessa
0

#39: ja Marstall var det nog! Något ni känner till??

mazze
0

#37 Bailey´s?

ThereseW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färdigfoder, mja.. Jag ger kornkross, havre, betfor, vitaminer, vitlök & jäst

jumpingqueen
0

Jäst? Många som ger de har ja läst i olika trådar… Men har hört att det förstör hästens naturliga balans.. Eller?

ThereseW
0

Har de problem med B-vitamin så kan man ge jäst. Det är Häxan som får jäst, då hon är ganska benig, med uppblåst mage. Krubbitare (sväljer luft) Så det är väl främst för magens skull, kanske även kan hålla efter hennes inkar…

jumpingqueen
0

#45 Okejj! Vårat gammla sto, var snappare… Men hon hade halsring på sej, så det gick bra ändå…

m'Lady C
0

#18 Det fungerar utmärkt med vanlig jäst, varför betala dyra pengar för något kilo foderjäst om du kan köpa 2 kg i affären för under 50 lappen? du behöver bara ge halva paketet om dagen, o jag såg skillnad på min travare i både päls o hovar.

Dessa 2 kg räcker ju gott o väl i många dagar….. få se nu *räknar* det räcker i 80 dagar….. 2000g delat på 25gram/dag= 80 dagar…

Det enda man bör tänka extra på är att skrubba hinken noga, speciellt om det är litet varmare ute, så att det itne börjar jäsa. Mina hästar tycker om vanlig jäst, man kan även ta o blanda ut jästen i ljummet vatten till en genomskinlig sörja (så som man gör när man ska baka) o blanda över fodret. funkar det med.

jen
0

jag gillar lusern, eftersom jag tyvärr inte har möjlighet att analysera höet så är lusernet bra då jag vet att hästen till viss del får i sig ett bra grovfoder.

jumpingqueen
0

#48 Ja hade en häst sominte tyckte om lusern… Men alla andra hästar äter de va ja vet:D

tessa
0

#47: Kan man köpa 2 kg jäst i vanlig mataffär alltså? i pulverform då eller? *nyfiken*

Mandysan
0

#50 Jag tror inte det men du kan ju köpa sånna här små…

tessa
0

ok, [m'Lady C](../Members/Personal.aspx?Login=m'Lady C "Visa användarinformation för m'Lady C") kanske menade sådana små som tillsammans blir två kilo för under 50-lappen.. =)

fast de små paketen behöver ju förvaras i kyla, och har väl relativt kort hållbarhet Fundersam

m'Lady C
0

#50  o #52

Jag menar sådana gula små paket med antingen röd eller blå text, kronjäst. På vintern är dom enkla att ha i stallet, men man bör se till att dom itne fryser för då dör de nyttiga sakerna i jästen. på vår o sommar så kan man ha dem i en kyl eller en sval.

Man bra smula ner jästen i fodret.

Jag hade 3 stora hästar som skulle ha jäst i fodret så det gick åt en del ;D Så det blev aldrig gammalt o de håller sig iaf 3-4 veckor rätt förvarat. Annars köper du hem några paket åt gången i affären :D

zimba92
0

#53 Det är jättebra, har själv haft det till min/mina hästar. Likabra som foderjäst faktiskt och billigare.

m'Lady C
0

*nickar o håller med Zimba92*

tessa
0

#53: Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.. =) Det är inget som hästen kan "överdoseras" med? Hur mkt ger man till en häst? varje dag?

Lyrik
0

Inget färdigfoder för min häst. Tål ej pellets.

Får betfor, havre, Edel Lusern (pellets som han tål!), foderjäst. Har fått Krafft Miner Blå pellets, men det ingår en bättre sort av mineraler i stallhyran, så jag ska nog gå över till den när han har ätit slut av mitt lager av Miner.

Har oxå ätit Hestekraft i 4 år, men nu vill han ej ha det längre, vilket är synd. Bra kraftfoder, müsli som är komplett. Man kan välja själv om man ska ge havre/korn+hestekraft eller bara hestekraft, beroende på vilken typ av häst man har. Hyfsat bra pris, en 25kg säck kostar 180 kr. Dryg och välsmakande för alla pållar utom min =(

lisette
0

#53 tessa , läs #47 igen-

jen
0

jag blev nyfiken på musli..  vad finns det för olika havrefri musli?

Lyrik
0

#59 Hestekraft är havri musli. Tror Krafft Musli är det, men den är dyrare än Hestekraft.

Fibergi?

m'Lady C
0

Tessa!

Du ger ett halvt paket/häst/dag dvs 25 gram.

Det är den rekommendationen jag fick när jag började ge jäst. Du kan nog överdosera o det jag tror skulle hända är att ud får en väldigt gasig häst….. 25g räcker gott o väl o många hästar tycker det är gott…

tessa
0

Tack Lisette för påminnelsen då jag är en förvirrad själ.. ;) och tack "m´Lady C" för dina svar!

tessa
0

#59: Sist gång jag var på Granngården fick jag prover på Marstalls foder, "special-müsli för hästar" - "haferfrei", innehållandes lite smått och gott. Det såg väldigt aptitligt ut, finns olika sorter med och utan havre har jag för mig.

www.marstall.dk

Mvh Tessan

jen
0

tack Tessan! jag ska kolla upp det där med musli.  jag tror det är bättre med musli för min pålle som har ätit det förut hos förra ägarna. nu har han gallor, och det är nog av kornet som han har fått hos mig.

gejsa
0

Ja, jen korn får dom ju gallor av. Det räcker med några dl till en del hästar.

jen
0

geisa! vet du om en del hästar kan få gallor av kli?

gejsa
0

Jag vet inte faktist! Men jag tyckte ju att du gav lite för mycket av det har jag för mig. Men det är ju pga andra saker.

jen
0

ja, det är därförför jag vill byta till musli som han har ätit förut för att se om de försvinner..

gejsa
0

Ja, det kan ju vara värt att pröva iaf. Korn är det ju mycket stärkelse i därför blir det gallor. Men i kli är det väl inte så mycket vad jag vet. Har ingen aning om det faktist.

För att vara på den säkra sidan så sluta bara med en grej för att se om det går bort.

jen
0

ja, jag har tagit bort kornet helt nu till att börja med

gejsa
0

Vad bra! berätta hur det går. Tror att du kommer att se skillnad om bara några dagar isf om det är kornet som är boven i dramat.

jen
0

det ska jag göra :)

tessa
0

bara nyfiken.. kan müsli ersätta korn då i näringsvärden, "effekt" osv..?

gejsa
0

Ja, fast korn är sämre i smrp och mj. Man kan ju lägga till det mesta om man vet värdena i höet. Sedan är det ju mer eller mindre man får ta. Fast ibland går det inte alls om man tex vill ha en sort som är låga värden i. Då får man ta något mer annan sort isf för att få upp värdena.

Känns som jag bara sitter och svamlar.

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SkrattandeJag ger min varmblodsvalack vetekli, betfor och kraft grov 125 och jag tycker att grov 125-pellets är det bästa.

jen
0

gallorna har gått ner ganska bra nu Glad

såå, inget korn till min pålle merFlört

gejsa
0

Ha, ha vad bra. då är din också känslig av korn som min fjording är. Blir hästen hispig av havre också?

jennie-w
0

Krafft, tycker jag funkar alldeles utmärkt.

1111
0

Använder vanligtvis inte färdigfoder alls, då det är svårt att anpassa rätt till hästens foderstat.

/V

gejsa
0

#79# På vilket sätt menar du att det är svårt att få en bra foderstat om du använder färdigfoder? Det är ju då som du kan göra foderstater. Men då måste du givetvis ha en analys på höet först. Kan du precisera dig bättre?

jen
0

det måste väl vara lättare  att göra foderstater av färdigfoder, eftersom det står alla värden på säcken, eller är jag ute o cyklar nu?

angelhorse
0

tips! gå in på krafft.se och hippo.se hemsidor och beställ

information bäst är kraffts info.

1111
0

#80 & #81, det är svårare att få en exakt foderstat till hästen eftersom man inte kan bestäma på samma sätt över exakt vad hästen ska få i sig. Ger man direkta råvaror så kan man själv bestäma den exakta mängden utav allting.

/V

Fantasy
0

Min förrra häst fick bara korn, betfor och kli. lite havre om hon gick mycket. Hon blev het på havre. Hade koll på hö och hösilage, och kunde variera hennes foderstat utifrån när hon var halt eller inte. Ett år  tillsatte jag Kraft Lusern för att det var dåliga värden i höet.  Undvek havre till henne, då hon blev het och en riktig rodeohäst av det.

Min 3-åring stod när jag köpte henne på 1kg kornkross, 1kg havre och 1 kg nya krafft groov 125. samt hö, hösilage naturligtvis, men nu när jag stallade in till hösten har vi ett skapligt hösilage.  Skippar färdigfoder och ger bara direkta råvaror tillsvidare. Hon har så god aptit, så jag tycker det är bäst att öka strågivan först om det behövs.

Om jag blir bekväm kanske jag använder Kraffts färdigfoder.

Pust, långt inlägg Flört

gejsa
0

#83# Nu är du väl ändå ute och cyklar. Har du en påse med tex nya Groov 125 så vet man ju exakt hur mycket man ger om man bara väger det först. Men först och främst är det ju analys på höet. Annars vet du ju inte ett dugg vad du ger.

Klart att man kan bestämma vad hästen ska äta. Man gör ju en foderstat. Man får räkna själv eller använda ett program som räknar åt en.

Vad menar du med direkta råvaror? Gör du analys på höet eller gissar du bara vad du har för värden?

1111
0

#85, tror du missförståt mig.

Självklart har jag analys på allt foder, hur kan man annars räkna ut hur mkt hästarna ska ha?

Vad jag pratar om är att du inte kan se vad för råvaror det egentligen innehåller och du får en färdig blandning som kanske passar en viss sorts grovfoder, men om du har ett grovfoder eller en häst som saknar/behöver något särskilt lite extra så kommer du behöva sätta till det ändå, eftersom du inte kan styra hur mkt av olika sorters näringar hästen får i sig. Ger du den istället flertalet olika sorters råvaror där du själv väger upp hur mkt hästen behöver så kan du få EXAKT så mkt som hästen behöver utav ALLTING, varken för mkt eller för lite.

Spelar egentligen ingen större roll om man inte är hemskt pettig, tävlar man inte högre klasser eller är väldigt intresserad av det så klarar sig självklart hästar på att få lite för mkt och för lite och kan smälta maten liten hur som helst, men vill man vara i topptrim så krävs det lite mer… 

Och om man behöver sätta till fler saker till sitt färdigfoder så förlorar man väll meningen med att betala rätt rejäla större sumor för ett färdigblandat foder än att köpa och sätta ihop råvarorna själv mkt bättre.. 

Blev det något klarare nu?

/V

gejsa
0

Har man ett program som jag har så räknar ju programmet ihop vad det blir till hästen. Oavsett hur mycket du ger. Ger du tex bara  5 dl groov, 1 dl betfor, ett halvt kg lusern strå osv osv. Man får ju lägga till och dra ifrån så får man dom värdena som hästen behöver.

Men först måste man veta hur mycket mj och smrp hästen behöver. Sedan får man räkna ut hur mycket Kalcium och fosfor och magnesium hästen är i behov av. Det gör man ju från Mj:n. Sedan är det ju bara att lägga till och dra ifrån så mycket man har lust med. Men förutsatt att man då vet värdena. Som man då vet i färdiga foder, soja, lusern, betfor, morötter, kli, linfrön, olja osv osv

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med direkta råvaror tyvärr.

jen
0

själv så är jag  nyfiken på musli till min pålle, eftersom han får gallor av korn, och jag vill ej ge havre för då blir han lite för pigg.

tyvärr så ska jag inte analysera höet, men ska ge lusern en viss del för att försäkra mig till en viss del att pållen får i sig bra grovfoder.

är det nån som har ett bra förslag om vilken havrefri musli som jag kan ge?

1111
0

Med råvaror menar jag rent havre osv, foder som bara innehåller en produkt.

Vet vad du menar (räknar själv foderstater), men det blir helt enkelt inte lika exakt om man fodrar med ett färdig-foder, vet inte om jag kan förklara det bättre än vad jag redan gjort, ska se om jag inte kan hitta någon artikel att hänvisa dig till med vad jag menar istället.

/V

gejsa
0

Om man säger så här. Mitt hö tex har högt mjvärde i år. Smrp är lågt. Så kvoten blir låg.  Havre eller korn kan inte göra så att kvoten blir högre. Eftersom både korn och havre har lågt smrp och havren har ju rätt så högt mjvärde i tex. Det blir på tok för högt mj och för lågt smrp. Och det vet man ju hur hästen ser ut då vid årskiftet. OM det överhuvudtaget går att rida hästen pga för högt mj.

Så jag är glad att det finns pellets som jag vet värdena i. Så jag kan ta lite av varje för att få upp kvoten till tex min svårfödda halvblod/fullblod. Jag behöver ge både lusern, soja, nya Groov osv eller ev Krafft protein men det är ju så dyrt.

Ja, ta gärna fram någon artikel åt mig så jag får läsa. Det är alltid roligt att läsa lite om foder. *ler* För jag förstår fortfarande inte hur du menar med att det inte blir exakt när man tar färdigfoder.

Havren tex ska man väl isf ta analys på varje säck om du ska ha exakta värden i. För vad jag vet så varierar havren väldigt mycket i värdena. Men en säck groov måste innehålla det dom skriver på påsen alltid. Om du inte köper havre som är analyserad alltså.

gejsa
0

Jen, du kan pröva att ge Kraffts musli eller ev Krafft Rehab. Det är havrefritt båda två.

Krafft Rehab är bra för hästar som har svårt att lägga på hullet bl a. Hästarna får det på Strömsholms Djursjukhus när dom ligger kvar.

Inte så höga värden i men tydligen lägger dom på hullet ändå. Ger det till min 3 åriga halvblodsvalack nu. För det är även skonsamt för magen.

jen
0

då är nog Rehab bäst att prova, eftersom "lillen" behöver mer hull, och araben är lite svårfödd med.

tack!

1111
0

Jag köper havre/korn osv av en och samma skörd som är analyserad, är totalt meningslöst annars…

Nu vet jag inte vad ditt färgig-foder innehåller, då jag gett upp med färdig-foder för länge sedan, men tillverkarna kanske äntligen har lyckats komma på att det dem gjort i alla år har varit idiotiskt…

Vad jag pratar om är inte det du är inne på, utan lite grovt förenklat är att många färdig-foder innehåller rätt mkt saker, går man bara på MJ värdet så kan det bli som så att tex vitaminerna blir det för mkt utav (ohälsosamt) och sänker man på färdigfodret för att få rätt mängd vitaminer så får man för lite energie istället. = Bättre att blanda allt för sig eftersom man då kan få det exakt rätt till varje häst.

Sökte lite snabbt nu och såklart fanns det inga vettiga artiklar på nätet, ska bläddra runt lite och se om jag har någon liggandes någonstans. 

/V

Lyrik
0

#91 Rehab är pellets, inte müsli. Provade det min gubbe när han var konvalecent, var lika tokig ändå.

Krafft Müsli, Fibergi, Mustang, Hippo och Hestekraft är de müslin jag känner till. Hestekraft är den billigaste (tror jag), 175 kr för 25 kg, Hestekraft Extra 185 kr för 25 kg.

gejsa
0

Glömde skriva att Rehab inte är musli. Men det är tydligen bra iaf.

jen
0

ok,är rehab  ett komplett foder?den ena pållen får ju gallor av korn.

(fasen att jag inte kan analysera) tråkigt att behöva gissa såhär Ledsen

gejsa
0

Vet inte vad du menar med komplett foder. Men det är pellets iaf.

10 mj och 110 smrp. Groov 125 är ju 10 mj och 125 smrp.

Krafft musli är 12,5 mj och 100 smrp. Så rehab är ju lägre i mj.

Tycker att du ska pröva Rehab har läst även på buke att många hästar har gått upp i vikt av det. Kolla får du se.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.