Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3626 ggr
fnurran
0

Eksem

Det finns säkert någon här som har erfarenhet av eksem?.

För drygt en månad sen sålde jag min islandshäst.Hästen hade jag ägt ca 1,5 år. Hästen kom från Island -06.

Under den tid hästen var hos oss visade hon aldrig några tecken på eksem. Hon hade tjock och fin man  och svans och visade aldrig några tecken på att klia sej.

Igår fick jag höra att hon fått eksem.När jag hade vägarna förbi i kväll så tänkte jag att jag svänger in och hälsar på henne. (trodde att det säkert bara skulle vara nå lite som hon kliat man och svans) Det jag såg var Hemskt!! Hästen hade Stora sår som vätskade i huvudet,på ryggen i mankammen,i svansroten. Det var en sån hemsk syn att tårarna bara rann på mej. Hennes blick var inte den samma,hon kom när jag ropade på henne,men usch vad det gjorde ont i mej att se henne så.

Har någon nåt bra tips?Vad ska man smörja med ? Vad ska man göra? Har själv ingen erfarenhet av eksem på hästar. Hon är ju inte min nå mera men jag vill ändå försöka ta reda på vad som hjälper bäst. Och kommer eksem bara så där pang på en gång? Såg henne för ca 2 veckor sen och då syntes inget på henne.

lisette
0

det kan mkt väl ha med knott att göra. finns det vattendrag i närheten där hon står nu och jämfört med hemma hos dig?

fnurran
0

#1 Nej inte närmare än vad det finns här hos oss. Vi har en å ungefär lika nära som där hon står nu.

Här hos oss gick hon på lösdrift och det gör hon nu också.

wewwa
0

Smörja med jodopaxsalva, helosan eller 4ess sårspray eller liknande. På Hööks finns det ett exemtäcke som (kostar ca 1100 kr) är väldigt bra oxå, använd det och spraya flugspray på täcket.

Eksem kan komma snabbt. När vi köpte vår förra welsh hade han inte eksem, men efter att vi hade haft honom i ca 2 år kom det bara pang och sen har det varit så, tyvärr.

Spiritinthesky
0

ush :( ja, jag vet inte mkt om eksem, så kan inte hjälpa dej tyvärr..

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mandysan
0

De kan bara komma pang, boom. Den bästa salvan är enligt mig AVS 14. Exemtäcke och installad på ena dygnhalvan (kommer inte ihåg om det var inne på dagen, ute på natten eller tvärtom) hjälper många.

wewwa
0

#5 Ja, vid värre eksem hjälper det många att vara inne på dagen och ute på natten.

Caspianowner
0

Eksemtäcke har för oss visats vara det bästa. Fick eksem på vår häst som treåring. det bara kom pang och har ännu 5 års enare problemet ännu värre, men hon går med eksemteäcke och det har hjälpt henne ca 50 %.

Hennes mormor var själv en eksemhäst.

gejsa
0

Min islänning fick också eksem vid flytt från sommarbetet och hem. Det kan vara andra sorters mygg och knott där du bodde.

Har nu hästen fått eksem så måste den få stallas in tidigt på kvällen för det är ju då som mygg och knott är som värst. Denna höst har varit för jäklig med mygg och knott även nu. Dom är ju framme även dagtid hos oss. Men jag har bara på HORSOL köps på apoteket. En liten flaska för 220 kr. Den smörjer jag in i man och svans varannan dag. Sedan sprutar jag på Absorbine Ultra sheild. Den flaskan kostar ca 260 kr och jag sprutar över hela hästen varannan dag. Den finns att köpa på Bidermans och så kan man skicka efter den. Du får fråga i hästaffärer efter den. Min häst har aldrig varit så fin över man och svans denna sommar tack vare det. Han har inte eksemtäcke utan vi tar in senast kl 18.30 nu när det blev mer mygg och ut kl 6 på morgonen.

Pröva det! Horsol gör att det slutar klia och gör skinnet lent. Flaskan ser till att mygg och knott inte vill bita. Dom sätter sig på hästen men flyger iväg.

exitingsvillemo
0

ska man förebygga eksem, genom att använda eksemtäcke? Som i år tex när knotten och myggen varit bedrövliga

gejsa
0

#9# Visst kan man göra det. Jag gör inte det eftersom mitt medel som jag skrev om fungerar jättebra.

jen
0

Min häst har fått exem tror jag. Han har kliat sin man och svans nu ett tag när knotten och myggen kom.

Jag har hört mycket gott om Horsol, så det ska jag pröva.

Hitills har jag haft eget insektsmedel som hjälpt ganska bra, men kanske ännu bättre med ultra shield?'

en liten fråga..

linfröolja har jag hört man kan ge exemhästar. Någon här som gör det?

wewwa
0

#9 Ja, jag tycker att täcket fungerar bäst och sedan komplettera med medel/salva.

gejsa
0

#11# Linfröolja hjälper inte mot eksem iaf.

jen
0

#13 men, den rekommenderas ofta till exemhästar har jag hört.

Men linfröolja är ju däremot bra för mage och hårrem. Kanske därför den rekommenderas?

gejsa
0

Jag gav linfröolja i ca 3 år till Fille året om. Märkte faktist ingen skillnad. Slutade med den förra våren och började med absorbine förra våren. Då blev han bättre. Fortsatte med absorbine i våras och la till horsol. Och  han har aldrig varit så fin någonsin. Visst att det kanske hjälper till vissa hästar men inte min Fille iaf.

mirre
0

Vi ger linfröolja sedan ett år tillbaka. Det vi kan se är att han inte står och tok kliar sig längre. Tidigare gick han ganska hårt an på man och svans. Han hade inget synbart eksem men en enorm klåda. Så för honom tror jag att det gör nytta.

Maja
0

Usch, ja.. Nu är höstsäsongen i full gång.. :/ Många hästar reagerar ju starkare på hösten än på våren, och andra tvärtom..

Men ja, stalla in henne när knotten är som värst under dygnen, smörj på med eksemmedel och släng på ett täcke. Det där med olika medel är ganska intressant faktiskt, för vissa fungerarvissa medel på hur bra som helst, andra tar andra medel bättre.

Håller tummarna för att det ska bli bättre!

jen
0

#16 hur mycket linfröolja ger ni?

Alex
0

Vart flyttade hon, och varifrån? Vissa områden är ju mer knottrika än andra. Sen finns det ju en liten chans att det beror på något annat också…

Men en bra myggspray, eksemtäcke, installning under em/kväll (mellan ca 16-22, beroende på temperatur och väder då). Även tidigt på morgonen kan det finnas risk för knott. Samt smörja med klådstillande salva (t.ex AVS 14) på de utsatta ställena.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mirre
0

#18# Vi ger 30ml morgon och kväll när han är installad. Under betesperioden så har han fått 30ml en gång om dagen. Det är inte mycket, men det är en B-ponny. Vi gjorde ett kortare uppehåll i sommar men såg ganska snart att han stog där och kliade frenetiskt mot ladan. Så vi började att ge igen och hans slutade att klia efter några dagar.

Funderar på linfrökaka. Det ska också vara bra har jag hört. Men det är svårt att få tag i här i Norrland.

jen
0

#20 undrar om linfrökakan och linfröoljan är samma? eller får man ge en stor mängd linfrökaka gentemot oljan?

mirre
0

"21"Linfrökaka får man som en biprodukt vid pressning av linfrö när man utvinner oljan. Linfrökakan är relativt fettrik och innehåller en del protein. Linfrökaka är smaklig och har förmodligen en viss dietisk verkan. Många tycker även att pälsen blir blankare.

När man utfodrar med hela linfrön så bör linfröet behandlas med krossning, blötläggning eller uppvärmning för att få bort cyanväte som frisätts i linfröet. Denna process har redan skett när man pressade ut oljan ur linfröet och därför slipper man att göra något med linfrökakan. Den kan alltså utfodras direkt.

Oftast ger man linfrökaka för pälsens och magens skull och då borde det räcka med ett par hekto.

Läste det här på en hemsida.

Utfodringsrekommendationer för linfrökaka

Häst: 0,1-0,2 kg per dygn beroende på hästens vikt.

Pris 40 kg plastsäck     = 200:- inkl moms. (priserna varierar lite från säljare till säljare)

jen
0

#22  tack, men frågan är hur mycket linfrökaka som man får ge för att ersätta tex 1dl olja..

mirre
0

"23"

Sorry, men vet ej. Kanske någon av dessa leverantörer kan hjälpa dig.

http://www.berga.net

eller

http://www.oilpress.com/linkaka.htm

bell
0

Lite funderingar. Går inte exemhästarna in i lösdriften vid "knottanfallen" ? Eller är lösdrifterna oxå fulla med knott? Har själv lösdrift men aldrig haft några små-odjur där inne utan hästarna står gärna där o sover. Fast mina hästar har inte exem…

Man lär sig inget om man inte frågar :)

Alex
0

#25 Beror ju på storleken på lösdriften, och hur "stängd" den är.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jen
0

#25 när mina är hemma från betet i lilla hagen (på kvällen-natten)  då går Wambezi in i stallet för att få skydd från knotten iallafall

gejsa
0

Jag hoppas verkligen att dom flesta här inte tror att bara linfröolja gör att hästen slipper problem med klådan?

jen
0

#28 nej, inte jag iallafall. men om den kan få hårremmen i bättre kvalite, så underlättar exemet kanske lite.

jag ska testa horsol också, sen har han täcke på sig, så det skyddar lite iallafall

jen
0

förresten, är det någon mer som testat equidox tinktur? Den hjälper också mot klådan väldigt bra. Men den håller inte knotten borta.

gejsa
0

#29# Då tycker jag att du tar horsol på en gång. :) För manen började växa och blev jättefin av det. Linfröoljan märktes inte särskild skillnad på. Du har väl sett Fille från i somras?

jen
0

#31 Nej, det har jag nog missat

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild från juli. Han har aldrig haft så mycket man och nu har han ännu mer.

mirre
0

#28# Nej jag tror inte heller att linfröolja hjälper alla mot klådan. Det skilljer sig ju från indevid till indevid med allergi och eksem.

Vår gubbe har säkert något lindrigt slag av något.

Vi har en sådan tur att vi knappt vet vad mygg och knott är där vi bor.

gejsa
0

#34# Min islänning Fille har också lindrigt eksem. Men sköter man inte det från början så blir det ju värre och värre med åren säger dom som vet. Fast peppar, peppar mitt har blivit bättre dom sista två åren. Har inte ens eksemtäcke.

jen
0

#33 va fiin!

Manen ser ju riktigt tjock ut. Ska bli spännande att se om horsol hjälper min häst också. tinkturen stillar ju klådan ganska bra och får också manen att bli finare, men den håller ju inte knotten borta

gejsa
0

#36# Tack! Nej, horsol håller inte knotten borta. Det gör Absorbine. Har aldrig haft ett sådant bra medel någonsin faktist.

fnurran
0

Tack för alla tips om eksem ni skrivit.

I går hjälpte jag nya ägaren att tvätta rent såren från smuts som kommit då hästen kliat sej. Fick också tag på två olika sorters salvor och ett eksem täcke (trots att det var söndag)

Har fått reda på nu senare  att hästen börjat springa undan nya ägaren och inte var så lätt att få fast (flocken går på ca10 hektar) Så ägaren hade inte kunnat sköta om såren på bästa sätt……..  :(

Kände mej lite påträngande när jag ringde och sa att nu kommer jag och hjälper till att tvätta och smörja såren! Och skaffade fram shampo,salvor och täcke. Inte var det nå problem att fånga hästen,jag ropade på henne och så kom hon fram till mej.

Tror ni att stress kan vara en bidragande orsak till att hon fick så här svår eksem nu? Tänkte om det blev för stressande att byta ägare och flytta till en stor flock från att hon gått i en mycket mindre flock förut. Och att  knotten varit riktigt hemska de senaste veckorna.

Någon här frågade hur långt hon flyttat,bara 15 km.

gejsa
0

#38# Klart att flytten och stressen var en bidragande orsak. Knott och mygg har varit otroligt mycket i september också.

Min Fille flyttades bara ca 1-1,5 mil också när han fick sin eksem efter betet.

gejsa
0

Vad köpte du för medel förresten?