Hur gör vi?
Jag och Jennie har nyligen gått i spetsen för att avsätta vårt stalls gamla styrelse och själva ta över posterna för att få stallet att komma på fötter. Efter flera års förfall försöker vi nu rusta upp stallet och göra det drägligt för alla att ha sina hästar där.
Men som styrelseordförande stöter man på en hel del problem. Den nyligen avsatta ordförande "predikade" om att var och en sköter sin egen häst och att ingen ska komma och säga hur den egna hästen ska skötas. Detta var något som uppskattades av hans "anhängare", medan vi andra är av åsikten att man måste få lägga sig i andras hästskötsel (givetvis på ett trevligt sätt med uppmuntring och inte genom kränkningar) om man anser att en häst far illa.
Nu har vi en häst i stallet som har gått med mängder av kardborrar i man och svans i över en vecka. De är så många att både pannluggen och svansen är en enda boll.
Så frågan är, vad gör vi?
Det självklara svaret är givetvis att vi bör prata med personen, men allt är inte så lätt. Det är en väldigt tryckt stämning i stallet efter att jag tog över ordförandeskapet. Folk är INTE nöjda med det, även om jag vann valet med majoritet. Minsta grej jag gör vänds väldigt fort emot mig och gör jag ett enda felsteg så kommer det bli ett jäkla liv! Så ska jag kunna komma och säga nånting i den här frågan så måste jag ha all rätt på min sida. Det måste i princip gå emot djurskyddslagen att inte plocka bort kardborrar ur manen och det vet jag inte om det gör?
I de nya hyreskontraktet som vi formulerat så står det att hästarnas ska tas om hand varje dag, att de ska få mockat och få maten påfylld. Men i de gamla kontrakten finns inte den punkten med, så det är svårt att försöka vifta med kontraktet eftersom den här hästen är en av de gamla.
Snälla, hjälp mig..

skriver inte alla på de nya kontraktet? har ingen aning om vilka regler som gäller, men karborre i man och svans, hmm?!

Ni borde väl skriva nya kontrakt till alla, även gamla inackorderingar. Det är ju den gamla styrelsen som har fel att man ska sköta sin häst själv. Finns ju faktist folk som inte kan göra det själva. En nyhästägare tex. Man blir ju inte automatiskt allvetare om hur man sköter en häst bäst, bara för att man äger den själv. Då måste man få gå in och säga till om det. Särskilda skäl kanske?
Ta lite pälsglans och spraya samt plocka bort kardborrarna.
Sen får ni se över era hagar så det inte finns ngr borrar där, vilket styrelsen kanske ska ta med stallägaren:o)
Man kan se det från flera olika hålla och det ena är faktiskt att hagarna ska vara såpass välskötta så det inte fins en massa borrar där.
Nu lekar jag alltså lite djävulens advokat.

Tycker du att det är så farligt med lite kardborrar?
Jag skulle vara väldigt försiktig med att lägga mig i hur andra tar hand om sina hästar, gnäller man på lite kardborrar förlorar man snart respekten i andras ögon. Gnäll ska användas när det är verkligen befogat, när en häst far illa på riktigt.

Det låter som du startat ett krig, om du har mandat att vara ordförande så säger styrelsenupp alla (jag menar alla hästägare) sen får man söka ny stallplats i stallet och skriva på kontraktet.
Sen så gör inte kontrakten för detaljerat utan skriv klart och tydligt att hästar ska skötas efter svensk djur skyddslag.
Karborranda måste ni fixa bort i från hagarna eller hägna in ordentligt, så slipper ni dom problemen.
håller med #5

Och jag håller med #3 och #5
*** Kärleken övervinner allt ***

Nu är det väl så att ni inte får/bör reda ut man & svans på hästen utan ägarens tillåtelse, hm.
Som nr #5 skrev kontrakten bör vara tydliga och ej för detaljerade.

Jag personligen skulle inte stalla in min häst i ett stall där de går in detaljerat på hur jag ska sköta min häst i ett kontrakt.
Kardborrar i hagen måste vara stallägarens ansvar att rensa bort, för är det nåt som inte hör hemma i hagen så är det kanske just kardborrar.
Vad jobbigt det måste vara att vara ny styrelseordförande och icke önskvärd av alla, tuff start åste jag säga. Men ska inte du som ordförande kunna säga till personen ifråga rakt ut? Även om det inte kommer att mottagas på et vänligt sätt?
*** Kärleken övervinner allt ***

Kommunen är stallägare. Och alltså är det ingen som är där som äger stallet. Därav en styrelse. Det är ju ett kollektivstall där dom följer schema med in- och utstläpp och matning. Så för att det ska fungera måste dom ju ha någon/några som tar huvudansvaret vilket nu blir dom två.
Och jag tror nog inte att det är några kardbollar så petig är inte Johanna. Får dom även sitta kvar kan det ju gå så långt att dom måste klippa bort både man och svans. Det är väl ändå djurplågeri att vänta så länge? Jag skulle också säga till hästägaren om jag hade någon som inte brydde sig i mitt stall.
jag vet inte riktigt vad jag ska säga, sammtidigt som jag hade velat lägga mig och säga att det är fel hade jag personligen som häst ägare blivit flyförbannad om någon skulle lägga sig i. men som Gejsa säger är inte johanna så petitg och nog skulle jag lägga mig och sätta krav det om hästen får gå så i en vecka, det måste juh vara ett fruktansvärt obehag för hästen. Men hur kan man inte ta hand om sin häst på en hel vecka ?? varför har man häst då??
det ser juh inte så bra ut om folk går förbi hagen och ser att hästen sett lika dan ut och kanske tilloch med värre ut för var dag kanske slutar med att någon kontaktar en djurinspektrör och så är ni fler som får falla fast ni inte har med det och göra … Men jag tycker som faktiskt som du johanna,skulle mina kunder inte vara ute,antingen får dom fråga om hjälp skaffa medryttare/skötare eller så får dom flytta, HÄSTEN SKALL JUH ALLTID KOMMA FÖRST

Är man säker på att det är samma kardborrar dag efter dag?
Jag hade ett hingstföl som hade så mycket öronhår att det fastnade klasar av kardborrar i det. Jag tog bort dem vareviga dag och nästa dag var det lika mycket igen…
#12 hihihihihi…skrattar så jag får kromp
!!! Han måste sett lustig ut lilla hästen:o)
Men om det är kommunalt så kan man väl kanske helt sonika ha en stall-borr-dag då man går och slår allt skräp tillsammans och sen tar en grill!
För att komma med ngt konstruktivt så tala med hästägaren och fråga om hästen är väldigt förtjust i kardborrar då denna/denna är full i dem.. Ge också tipset om mkt pälsglans.
Det kanske visar sig att det är som Cezanne skriver och då behöver ägaren inte bli sårad över en fråga..

Lillhästen såg inte klok ut med minst fyra kardborrar i varje öra, varje dag
Nu har han fått en llillebror som har om möjligt ännu mer hår i öronen, jag hoppas att jag inte behöver gå igenom samma elände med honom!
Deras mamma älskar tistlar…
Det bästa sättet att lösa problemet är att ta bort tistlarna ur hagen så slipper alla plocka kardborrar på sina hästar.

Självklart bör hagen vara kardborrfri, men vi har beslutat att varje hage ansvarar för hur hagen ser ut. Dvs, hur mycket det mockas ur, hur mycket kardborrar det finns osv. Våra hästar har inte en enda kardborre… Det är inte bara för att våra hästar trivs ihop som jag och Jennie vill gå tillsammans, utan även för att vi är så trötta på att behöva göra alla andras skitjobb. Jag och Jennie (och Emma som har Amadeus i samma hage) delar på jobbet. Vi hjälps åt med vattnet, ser till att hagen är hel och mockar ur, det gör ingen annan och då får man göra allt själv om man går med deras hästar.
Det är samma kardborrar som sitter hela tiden, det vet jag. Och dom sitter inte bara i man och svans utan även i öronen. Kan inte vara skönt..
Folk i vårt stall har inte riktigt förstått det där med kollektiv, trots att de har stått där i många år. De tycker att städdagar mer än en gång varannan månad är alldeles för jobbigt och tidskrävande, och går en hage sönder så lyfter ingen ett finger mer än att de kanske snurrar nån tråd runt en stolpe för att den inte ska hänga. Det kallar varken jag eller Jennie lagning så vi får göra allt sånt själva.
Som Gejsa skrev så finns det ingen stallägare. Vi arrenderar stallet av kommunen och sköter allting själva. Och eftersom alla betalar lika mycket så ska ju alla i princip göra allt tillsammans. Jag skulle gärna hyra stallet själv av kommunen och därefter hyra ut boxarna och därmed driva stallet själv och ansvar för att allt blir gjort. Men det går som sagt inte…
Jag känner att jag verkligen måste välja mina fighter. Har precis vägrar skriva på protokollet från mötet då "vi" avsatte förra styrelsen eftersom jag anser att det var felaktigt och att komma med invändningar mot de här människorna är i princip som att skjuta sig själv i benet…
Just nu är det som två gäng i stallet, det ena som röstade fram mig till ordförande, det andra som ville ha den förra ordföranden kvar. Och den här hästen med kardborrarna hör till mina motståndare, därför är det så väldigt svårt. Hade relationen till henne varit bra så hade jag inte haft några som helst problem att ta upp problemet, men nu måste jag verkligen fundera över vartenda steg jag tar.

men om nu alla ska sköta sina hagar själv - låt dem göra det. det kommer inte att drabba er om hästen skulle komma ur hagen eller om inspektörerna kommer och tittar på hästen med kardborrar.
vem står som ansvarig för stallet?

Styrelsen står på kontraktet för stallet och eftersom jag är ordförande står jag som ansvarig för allt det styrelsen sköter.
Tycker synd om hästen som har alla kardborrar, men det kanske inte är vanvård att låta den gå med dom…
varför inte ringa till närmaste djurskyddsinspektör och helt enkelt fråga om det klassas som vanvård?
Säg även till djursk.insp. att du vill vänta med att göra en anmälan tills du personligen har fått prata med hyresgästen och tala även om för hyresgästen vad du fått för information från djursk.insp.
Många djurskinsp. vill hjälpa till, så varför inte bjuda in inspektören en dag för ett informationsmöte… Där givetvis alla i stallet bör närvara, samt skriva en ordentlig lista att sätta i stallet, på stall regler

Som ordförande så får man välja sina konflikter, kardborrarna kan bli en prestige fråga. Både för dig och henne, vill du stånga dig blodig så gör det men som ordförande så får du vara beredd att gå lite varligt fram också.
Jag tycker att du/styrelsen ska bjuda ut miljö och hälsoskydd och gå igenom hela stallet gemensamt med er. Skick på hagar och hur hästarna mår.
Så länge ni är två läger och växlar styrelse efter hur många anhängare ni har för tillfället, så är det väldigt svårt att komma till ett samarbete och då blir hästarna alltid lidande.
Vad ert stall just nu behöver är en ordförande som kan kompromissa ge och ta. Jag känner inte riktigt att du är rätt kvinna på den platsen.
Det krävs en som har visioner och som kan få med alla i samma rikting av stallets skötsel. Någon som kan införa förändringar utan att ta in egna värderingar i problemet.

#19 Tack för hjälpen!