ni med gödselvagn?
denna fråga riktar sig till er som har gödselvagn.
hur får ni upp skiten på vagnen?
har ni en bräda ni kör upp på? hur ser det ut? bilder?

Vad är gödselvagn?

En traktorvagn som man har som gödselstack :P

Vi har ingen, men funderar på att skaffa en.
En ridskola som jag har ridit på har typ containrar och en smart ramp som man går upp på.
énligt den vagnen #3 borde man ju lägga ner kortsidan (där bak) å plankor tänk gärna på halka o att det kan bli bra blött o så så gör det med ribbor så ni inte halkar. Det skulle jag tycka var det smidigaste alternativet gör plankorna rätt breda med för mindre halkrisk en vän till mig bröt armen då hon halka o ramla fel på gösselplankan (ps hon är en klantmajja med :P)

Den där går väl att jämföra med en container? Det har vi nämligen så kan berätta hur vi har om du är intresserad? :)
du får ta å bygga en ramp, det har vi till containern :o)

Vi sålde precis vår gödselvagn i förra veckan. Vi hade den korta stunder bara. Var så jobbigt för gubben att åka till bonden och tömma den varje vecka. Den var så liten eftersom vi har en liten fergusontraktor bara. Men vi backade upp på vår cementerade gödselplatta och så var det lika högt ifrån stallet och upp på vagnen. Så vi hade det bra. :) Men annars kanske du hittar någon ramp av stål/järn som håller när ni går upp på vagnen?!

#6, 7 ja det funkar ju likabra!
ut o ta bilder och visa!!! =)
#8 ja det hade ju varit bra. frågan är bara var man hittar en sån.

Bäst är naturligtvis om man kan utnyttja någon nivåskillnad på tomten och ordna en "lastkaj". Annars är det väl en ramp av trä eller aluminium som gäller. Jag antar att man kan köpa färdiga delar. Vissa tåg medför handikappramper som är som en landgång av aluminium.
Om du bygger något är det viktigt att tänka på lutningen. En kärra som rullar lätt på plan mark känns mycket tyngre i motlut. Det är heller inte roligt att försöka ta sig upp men en tung kärra, när man i halka inte får ordentligt fäste.
Ett alternativ till ramp är något slags rullband, men det torde bli dyrare och drar dessutom ström i onödan.
#5 Det går inte alltid som man har tänkt sig.
En aspekt på nivåskillnader finns i detta lilla kåseri, som jag tycker passar bra: Manuell utgödsling
har ju bädd men när gödslet ska bort så kör jag det till bonden m vanligt bilsläp o har då en planka bara som jag kör upp skottkärran på.
vad får ni betala ni som hyr container?? har funderat på de? vad betalar ni som tex har någon bonde som hämtar skiten??
Jag skulle få betala 60kr kubiken men vet inte om det är dyrt ?!?!

#16 Har ingen aning om vad hyran på containern är på.. Stallägaren som står för det. Däremot tömningen, kostar 600 kr - en bonde som kommer o hämtar.

#10,11,12 det där var ju riktigt smart. allra helst sista bilden var ju kanon…
#13 nu går det tyvärri nte hos oss eftersom jag förmodligen bor på skånes plattaste ställe. men det är sant, det är jobbigt att köra upp en tung kärra. när det är snö blir det ju nästan livsfarligt.