spån, hur mkt strör ni?
jaa, ni som har spån till era hästar, hur många balar går det åt på en månad?
och hur stor box/spilta har ni, har ni bädd, ingen bädd m.m?
vi har boxar som är 4*4 meter, ingen bädd, det blir en ganska full skottkärra när jag mockat till både Japp och Schrek..
och strör c:a 8 balar i månaden, och eftersom det är 2 hästar så blir det 4 balar var..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

hmm nu har jag ju bara haft brago på bädd o bara en kort tid, men det gick inte åt så himla mkt.
när jag hade torv var det väl två-fyra balar i månaden till två hästar. kommer inte ihåg riktigt.
Har spånbädd till Foxen, boxen var 3.5*3, då gick det åt ca 2-3 balar i månaden. Nu ska både Foxen och Corall ha spån, men de har fått mindre boxar, 3*3 m. Räknar med 5 balar i månaden då.
Har spånbädd till Lyrik. Hans box är rätt så stor, runt 12-14 kvm.
Grundade den genom att kalka golvet och lägga in 5 spånbalar.
Tar ut all skit varje dag + det blötta spån som kommer upp till ytan. Kalkar då över pissefläcken.
Lägger in en ny bal var 7-10 dag ungefär, ibland var 14. Så det går åt 2-4 balar i mån *75 kr st.
Har ett tunt lager halm överst som tilltugg till pålle.

När vi hade städat stallet och jag skulle fylla upp boxen igen så körde jag in 16 kärror sågspån. (boxen är 3 x 3.5)
Försöker köra in en kärra varannan dag så jag ligger lite över i spånmängd av vad som behövs ifall jag inte hinner fylla på på ett par dagar. Blacky är väldigt känslig och får liggsår hur lätt som helst som han är ett supertjockt lager :/
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har bädd. Har en 4*4 m box. Neppe är b- ponny. fyller på var 14:e dag med en bal.

Follys box är ca 4*4 och jag har ingen bädd, tar ut allt skitigt varje dag.
Tack och lov har jag en väluppfostrad dam som bajsar i ett hörn och kissar på en å samma fläck så det går inte mer än två spånbalar i månaden =)
Har gummimattor i boxen och ett 6-8 cm lager med spån på det.
*** Kärleken övervinner allt ***

Hahaha, och jag som trodde att jag är värsta sparsam som bara strör 4 balar i månaden var ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ok Lite funderingar. Till lösdriften har jag tidigare år använt spånbotten och haft rikligt med halm ovanpå. Men med årets bristande halm tillgång så måste jag prova något nytt… Vad skulle ni haft i en lösdrift. spån eller torv?
Vi har inte bädd till våra hästar. Till Chessa går det 4-6 spånbalar/månad, till Razz går det ca 2 spånbalar/månad.
#10 Skulle bottnat med torv (kom ihåg att vattna den!) sedan ett tunnare lager med spån över.
jag har torv plus spån. Jag har ju mitt stall som lösdriftstall nu. Då väljer hästarna att bara va inne på kvällen när myggen är jobbiga. Sen går de ute mest under natten.därav nästan ingen åtgång på strö.
Men när de var instängda i boxarna gick det år ca 1säck/häst/vecka.
men torv är mycket drygare än spån.
Hmm nu vet jag inte hur mycket det går åt nu.. för nu förtiden står luddan på pappers strö.. men förut då vi hade spån så gick de väl åt 1bal i veckan ca…
men nu då vi har papper så har hon det upp för halva skenbenen.. :P såg ganska roligt ut då hon klev in i boxen första gången på nya stället ;D höga kliv!!

Vet inte exakt hur stora boxar vi har.. men skulle jag gissa så, 3.5-4 meter(lika långa sidor runt om ;-)) Våra hästar går ut i hagen tidigt o kommer in sent, så det är inte så mkt att mocka ut åt min häst, oftast blir det knappt en halv kärra ens(liten trädgårdskärra). Fyller på med en bal varannan vecka.

Lyrik har ungefär 3 dm bädd i sin box.
Tycker det dammar mindre om man har bädd i stället för mocka vanligt…