Tecken på tillväxt
Jag har suttit och grubblat över min 3-åring, hon har haft lite mycket konstiga symptom på sistonde. Mycket är min oro men det kan ju vara något som är galet.
Hästen har precis kommit in från sommarbetet, men då förlorade hon ALL hull på några dagar! Ökade fodermängden och det blev bra igen. Men när jag ökade fodret blev hon konstig i skallen, vill inte stå stilla, jag får inte röra hennes fossingar. Tror att det härleder till hennes mage som ställer om sig till den nya maten. På detta har hon nu blivit öm om käkarna… Ska inte glömma att hon precis avslutat sin brunst =) Lite kaka på kaka med hormoner…
Men till det som jag funderar på, vad är det för typiska tecken på att hästen växer? Hon har fått stela bakben som hon inte riktigt har koll på (hon orkar inte lyfta dem ordentligt när jag travar henne för hand), dessutom ser benen grymt långa ut i jämförelse med framkärran! Kan det bli en växtspurt efter sommarbetet som har dessa "symptom"? Eller ska jag ringa en veterinär men jag har inget att visa, det är en frisk häst som gillar att busa som inte är halt! Med blank hårrem och gnistrande ögon =)
Den andra 3-åringen är ett fullblod och han och min häst är diametralt olika, har inget att jämföra med! Min häst rids inte för tillfället, hon ska sättas igång denna veckan men ska jag göra det om hon växer?
Hoppas att någon fattar vad jag försöker beskriva :)

Tog du inte det försiktigt när du slog om till mer foder? Antagligen ger du för mycket eftersom han är tossig i huvudet. VAd ger du?
Ang växa. Unghästar växer ju mest på sommaren. Dom kan ju bli lite osymmetriska ett tag.
Om hästen har växt fort kan den ju även ha växtvärk som barn kan ha. Patellaupphakning som växer bort också.
Jag smög in fodret över 2 veckor, hon får lusern (för det är dålig hökvalite), lite betfor för då äter hon lusernet och sedan den nya maten, fibergi bas (½kilo/dag) för att bättra på hullet!
Var hos henne nyss och då var hon som en ängel att hantera… Och hon stod stilla när jag ryktade henne, sadlade dessutom och lät henne gå med den ett tag. Utan en enda reaktion! Min nuvarande teori är att hon har det tråkigt =) Sadeln var ju nått vi inte gör varje dag. Det är kanske hennes små grå som tycker livet är pest? Hur motverkar man det?
Hästen är 170 nu, så växtvärk har hon nog!

Ja, du känner ju din häst bäst. 
Hon kanske har en personlighetsklyvning… :D

Ha, ha det tror jag nog inte. Men treårsåldern kan ju vara jobbig. Dom håller på och bli vuxna och ska göra en massa saker som dom inte gjort förut kanske.
Hästen jag äger var hårt framtagen, det jag har gjort är att "fövandla" henne till en ung häst. När jag såg henne för första gången trodde jag att hon lugnt var över 6 år gammal. Hur vuxen som helst. Nu har hon fått gått på ett långt sommarbete och hittat en jättesnäll kompis. Och blivit lite mammigare =) Man känner verkligen nu hur ung hon är, det är lite hovar och huvuden överallt men hon menar det inte. Ser nästan lite förvånad ut när man hyttar med näven!
En treårig häst är kanske som en blivande tonåring (människa dvs), vet inte riktigt vad man ska göra…

Ta det lugnt och varligt bara. Skynda långsamt med allt. Har ju själv en treårig halvblodsvalack hemma. vi har suttit på honom kanske 8-10 ggr nu i sommar bara. Travat dom sista två ggr. Inget mer. Ingen longering eller så. En stor häst som har växt fort ska man vara ännu mer försiktig med. Deras benstomme är mer skör än dom som växer långsamt.

Kan handla om omställningen från sommarbetet till installning. Unghästar växer ju olika också.
Samt att hon brunstade också.
Om du är orolig för din häst, tycker jag att du ska ringa en veterinär. Förklara för vet. hur du känner det, och ge dig inte förrän de tittat på din häst. Det är ju trots allt du som känner din häst.
Min 3-åring blev också "rastlös" nu när jag stallade in. Huvud och ben överallt. :-).
Eftersom jag hade en känsla när jag började hantera och rida min häst, så bokade jag tid på Ultuna, för att se om hon var frisk. Det var inget kul. Dom hittade sammanväxta kotor. Nu säger jag inte att det måste vara fel på din häst, men ibland behöver man kolla vissa saker för att få visshet. Hon ska ju ändå hålla ¨många år . Lycka till med din 3-åring och hoppas att allt är bra med henne