Undersökning - grimma
Om den här grimman hade funnits i handeln (och med BRA läderkvalitet etc);
1. Hade du velat köpa den? (som fingrimma eller vardags? Färg?)
2. Hur mycket tycker du att den borde kosta?
3. Hur mycket hade DU betalat? :P
4. Vad rider du? Engelskt (dressyr, hoppning, fälttävlan), western, akademiskt/spanskt/klassiskt, ''rider runt i skogen i vad som är bekvämt för dagen''?
Bara en liten koll, men säg gärna vad ni tycker om grimman, om nåt skulle ändrats eller så. :) Det kan hända att den ''blir riktig'' så småningom.
I mitten på nosbandet är det en så där swaropski kristall eller vad det nu heter :P

Full storlek är bifogad som fil. :)
Tack på förhand för svaren, både positivt och negativt (men håll det negativa snällt och sakligt..)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
- Ja, som fingrimma i svart eller mörkbrunt.
- Om det är riktigt bra kvalité på lädret så runt 600-800 :- minst, kvalitéts läder kostar!
- Med tanke på min urkassa (obefintliga ;)) ekonomi för tillfället skulle jag inte kunna köpa den alls :/ Men i framtiden skulle jag väl kunna tänka mig att lägga runt 800 :-.
- Egentligen rider jag väl hoppning/dressyr men med Foxen blir det mest skogslull (när jag ens kommer upp i sadeln
). Skulle dock köpa grimman till min framtida dressyrhäst :P
Det enda som skulle kunna vara en nackdel med grimman är metallen på nosen, den blir lätt tung vilket blir jobbigt för hästen. Så en tanke är att kanske ta en lätt metall så att den inte blir så tung. Skulle gärna se ett alternativ med den modellen fast utan alla metall grejer och kristaller :)

Nej, den är alldeles för plåttrig för mig.
Tack! :)
Metallen är såndär tunn metall som på western-show grimmor, jag vet inte riktigt om ''plupparna'' ska vara halvrunda nitar eller samma metall som nosdels smycket..
Funderar också på att strunta i hela nosdelssmycket/silvret och bara ha små nitar och en liten krisall i mitten.. fast är rädd att kristallen liksom försvinner och då ser det oharmoniskt ut..
(hade det varit till min häst hade det varit stora killer-nitar och kedjor längs med sidostyckena..men tror inte hon tar in det till shoppen i vilket fall.. x)
#2 ok, bra att veta det också :)
För undersökningens skull; vad/hur rider du?
jag tycker den var hel fräck. skulle lätt betala för den
Jag tycker att den ser jättefin ut. Om jag hade en sådan skulle jag använda den under promenader mm. :)
Tjusig!
Känns "western"
Pris mellan 700-1000 skulle jag också betala för handarbete och inte massproduktion.
rider engelskt så den känns inte som jag.
Lycka till och jag hoppas att du gör ett försök iallfall

Snygg. Men är ju mer western hållet tycker jag och det rider inte jag. Pris ca 5-600 kr.
Skulle hemst gärna vilja ha en sån på VÅR hingst. Skulle gärna beta runt 700 kr om den var av bra kvalite. Men då i mindre ponnystorlek.
Den kommer, om den godkänns, ''massproduceras'', men med god kvalitet :) Skulle gissa att priset bli 400-500kr, men det beror ju på vad tillverkningen kostar och till sist blir det ju inte jag som är återförsäljare, bara designer, så det är inte upp till mig:P Inte ens säkert att den ''godkänns'' men kul att så många gillar den även om den inte känns rätt till allas ridgrenar. :) Shoppen är akademisk-ish med främst spansk och portugisisk utrustning (och så småningom mer och mer ''egna'' saker) så det är ju möjligt att den passar bättre där än på en vanlig ridsportbutik.
Kan tänka mig att en del westernfolk, de som kanske tycker att de vanliga westernshowgrimmorna är lite för mycket, kan tänka sig en sån.
Men det är trevligt at den verkar omtyckt! :)
Några fler förslag på ändringar?

1. Nej gillar inte nosremmen känns som en skaderisk.
2. Ca 500 kr
3. Inget
4. centrerat
OM nosremmen var rak skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra en liknande grimma med "kristaller" istället för nitar.
Att användas vid fint.

Nej, den ör ingenting som skulle inhandlas till min häst. Jag gillar inte när det liksom blir en massa krims krams…
*** Kärleken övervinner allt ***
säger samma som #12, inget "krimskrams" på grimmorna för min del..
passar väl åt westernstilen eller?
#11 Skaderisk? Förtydliga är du snäll? :)

#14 Jag tycker den ser för spetsig ut. Om hästen gnuggar grimman så känns det på bilden som att det kan bli en vass flick av spetsen, Jag har ingen aning om det är tekniskt möjligt. Men jag är ruskigt fjantig med sådant. min häst kan göra sig illa på det mesta…
#14 spetsen är ju av läder, lär bli ungefär som de hyfsat vanliga V-formade pannbanden… metallen ligger ju inte så nära kanten eller är lös..

#16 Hur sitter metallen fast?
(Jag har nog aldrig tittat ordenkligt på en grimma med metall på, bara kristaller ) Lädret borde ju gå att flytta på? Eller? Fast detta är ju ingen grimma som man har i hagen hela dagen… 
#17 Ärligt talat vet jag inte..nitad och limmad kanske? :3 Jag är bara designer, de praktiska lösningarna får andra fixa xD men silvret/metallen är väldigt tunn i sig och följer med lädret.. om man tittar på denna så är det ju nitat.
Hur menar du med att flytta på lädret? Det sitter ju inte fastskruvat på hästen precis :P
hehe, nää.. tror inte så många hade haft den i hagen.. x)

Inget jag skulle köpa för att ha på min häst. Men den skulle passa perfekt för de som håller på med fotografering eller utställning

#18 Den gimman är verkligen way too much för min smak.
Jag kan tänka mig att din design skulle göra sig bra på fotografering, på utställning har man speciella utställningsträns va?
Om det gick att göra den till ett träns så skulle lugnt ja (el pappa) köpa den där och ha på vår Fjordhäst när hon ställs ut! En MKT fin design. Dock tycker jag att du ska köra nitat och inte limmat då limmat oftast bara åker av.
#19 ok :)
#20 hehe..lite mycket för mig med, därfär är min design lite lugnare :P Bara ett försök att se hur metallen sitter kvar. Vet inget om utställningar, beror väl på hur och var man ställer ut?
#21 Tack! Fast just den lär inte bli träns :)
Har som sagt ingen kontroll själv på hur det blir när/om den tillverkas, men jag är helt säker på att det blir bra kvalitet med tanke på hur deras andra produkter är :)
Som hästfotograf tycker jag den skulle passa till fotografering, mest westernfotografering i såfall =)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#22 Om du ändå gillar att designa så kan jag tipsa om att jag har sökt efter ett snyggt kombiträns i läder som en galning men inte hittat något. De flesta är i nylon och galna färger ;)
#24 Kombiträns? Sånt som är en grimma man kan spänna fast ett bett i? :P Har faktiskt svårt att föreställa mig ett snyggt sådant.. :3
Jag kan ju föra fram förslaget, men jag designar på uppdrag, så det gäller att hon som tar fram produkterna tycker att det passar i hennes shop. Det är hon som ser till att produkterna blir tillverkade.
Fast om du vill kan jag designa det, så kan du ju be nån sadelmakare specialsy?
1. Nja, ganska svårt att säga nu, men av att döma nu så är den inte riktigt min smak.
2. Riktigt bra läder…kanske runt 600?
3. Hade ju inte köpt den antagligen så..
4. Jag rider och tävlar dressyr på LB-LA-nivå
Som sagt, svårt att säga nu, men den kan bli riktigt fin när man ser den i verkligheten. Men fortfarande inte riktigt min smak, skulle jag tro, men många andra skulle säkert betala för den!

#25 Det finns en man i Sundsvall som syr såna i läder som är skitläcker. Tror minsann vi har en medlem här som gick en kurs med han och kanske kan visa upp bild *blinkar till zaphix* ;)
1 . den var snygg, bortsätt från "metallplattan" mitt fram på nosen.. det blev lite för mycket med den, men skulle gärna se någon typ av stenar där isället. jag hadde nog haft den som fin grimma, färgen beroende på vilken häst som skulle ha den, färgen måste passa hästen x)
2. Om det vore bra läder kvalitet, så kanske 600:-
3. Jag är inte rik så 500 :- skulle jag kunna betala . xP
4. Engels ridning . :)

Jag tycker den är jättefin! :D
http://taralom.blogg.se - Min blogg

1. Grimman är mycket fin, och kan tänka mig att man inte använder den som vardagsgrimma utan en fingrimma.
Men jag känner att den inte är något för mig.
Jag gillar när det är "enkelt", frågar någon mig så är en vanlig lädergrimma snyggast som fingrimma! :-)
2. Det är väldigt svårt att säga med tanke på att jag själv inte skulle tänka mig att köpa den, och så beror det ju på kvalitén osv. Så den frågan lämnar jag obesvarad.
3. Oj, också svårt att säga. Men inte mer än 400 iaf.
4. Jag rider både dressyr, hoppning, monté & trav, och hobbyridning (rider runt i skogen i vad som är bekvämt för dagen, som du kallar det.)