Utfodrning HÖ
På begäran lisette, har kommer bild på foderbordet i vindskyddet…

Här kommer bild när karisma äter ute

Här kommer blid när Kiara äter ute

Här kommer en bild på Kiara från i dag 

Oj, vilken stor mage Kiara hade då. :) Börjar likna min Gejsa.
Är det bara hö som ligger där inne i vindskyddet? Blir inte det mögligt av att ligga där?
men åååh så stor och fin hon är karisma !!! :D
det har varit tal om att skaffa nått liknande höbord till vinterhagen i stallet, den är iiinte fin.
och med tre kolikfall varav två slutat med döden så kanske det vore nått att investera i, så dom kanske slutar äta jord…..

#5# Fast då måste ni vara noga med att ta bort allt som ramlar ner också. Det som dom står och trampar på sas.
Lorita, om du gör mindre hål i dom som står ute, så kommer höet räcka mycket längre och det blir mindre spill :) Visserligen får dom ju inte i sig lika mycket, men jag tror inte det är mängden som spelar så stor roll egentligen, dina är rätt lättfödda väl? :) Vad stor hon har blivit förresten! :D

#4 magen heter päls
och när det gäller höet i vindskyddet så är det upphöjt som en sen också är det lastpallar som en luftspalt så inte möglar det något hö där inte. sen får dom äta nästen slut också tar vi undan det sista och sen på med nytt så höet blir inte gammalt i ladan. Det är bra rotation på det 
#7 det mesta spillet kommer nog från mig när jag fyller byttorna 
#6 nu är ju hö billigare än halm
så det som ligger på backen äter dom inte av…dom har ju alltid bra hö att äta.
Ja, vist har hon blivit stor Karisma det är inte många cm till och hon har vuxit om mamma Kiara. Nu är ju pappa stor 137 cm om jag inte mins fel.

#8# Jasså är det så det heter. Att det är päls. :) Tittar på bild 1. Är det bara päls runt magen då? *fniss*
Ja, det var ju bra ang fodret i vindskyddet. Tänkte bara på när jag själv skulle få hem torrt hö. Bonden hade vagnen full under tak någon vecka när det regnade. Allt som var blottat blev mögligt.
Vad fina hästar o jag diggar verkligen den där foderburen du har.

Jag tycker inte att magen ser så stor ut, bara en liten nätt rondör
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
fina pållar och bra lösningar tycker jag!

#11# Jag retas bara! Lorita brukar ju annars visa foton på sina hästar vid premieringar. Då är det inte mycket mage. *fniss*
Bättre med lite mage än för tunn.

#9 det är päls jag lovar och bild #1 är Karisma och där är det päls som är hanska tunn vid huvudet och sen blir det längre och länge ju längre bak på hästen man kommer. Jag drar nämligen tummen längs revbenen på hästarna varje dag och möjligen att Kiara är lite för rund men Karisma där är det päls och bara päls, jag skulle tippa på att stråna är 10-15 cm och så står dom rätt ut. Dom går nämligen på lösdrift och utan täcke 
#12 funkar kanon har lediga fredagar så då brukar jag fodra dom, sparar massa tid som jag kan vara med hästarna istället 

#14# Ja, ja vi säger att det är päls. 

#15 någon gång i maj lär hon väll ha fällt så då ska du få se bilder hur hon ser ut då 

jag gillar din lösning ute.
men på bild #2, varför har ni satt en skiva i buren?

#17# Det är väl som ett tak? För att det inte ska bli blött. OM du menar det uppepå?

#17 för att dom ska få ut allt annars så blir det en hög kvar i mitten som inte är så trevlig efter ett tag.
Jag gillar att dom både kan äta ute och inne då är det vädret som bestämmer var dom äter
jag har beställt fler ute foder byttor få se när jag får hämtat dom bara.
#17, för att inte höet ska flyga iväg ? ;)
nä, jag vet inte :P

#19 var beställde du dem ifrån? ;D
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#21 jag får dom från verkstäderna på jobbet 

#19 smart!!!

#23 Ska Djurröds byggfirma sätta igång eller? ;)

nej djurröds gödselhantering ska expandera o starta byggföretag. ;)
men jag tror nästan det blir för mkt/stort. hästarna hinner ju inte käka upp det innan det blir för blött.

Men man har ju tak över..=) Iofs vi kan ju köra virket på gräsklipparen :P hihi
Man kan ju bygga ett mindre oxå ju..behöver ju inte vara liiika stort som Loritas ;)

det smidiga med dessa är ju att de redan ÄR svetsade. ska andreas svetsa så blir det inte gjort detta året.
förvisso behöver man inte fylla dem helt.

Men men inte köpa och bygga, det är så jag betalade 500 kr st för mina två som jag har nu. Dom jag ska få från jobbet (bytt jobb) kommer att vara gratis det är nämligen igen pant på dom. Det är samma byttor som bönder kör ut vatten till korna i bara det att jag tagit bort plastdunken i mitten. På vårat jobb köper dom spolarvätska i dom, en kubikmeter i sänder spolarvätska de ni
det används säkert till annat också åk in och fråga där ni ser några stående.
Dom är exakt en kubikmeter meter så det är inte så stort två brukar min tre hästar äta upp på två dagar.
Jag har en skiva som tak och en skiva på snedden i för att hästarna ska få ut allt.

Jag funderade oxå ett tag på att andvända en sådan "korg", för vi har haft många sådana till salu på våra auktioner, men…så fick jag en gång se en häst som hade fastnat med ena benet i en av "rutorna" och det var ingen rolig syn, fast det slutade lyckligt. Om man ska andvända en sådan så bör man nog svetsa på extra trådar så rutorna blir mindre.

#29 det är en risk man tar med alla hö häckar, nu är mina lugna och en väl fungerande liten flock så för mina är jag inte orolig. Sen tror jag det är viktigt att maten inte får ta slut eller att det blir förmånga runt ett kärl, då blir det lätt bråk.
En god regel är att ha minst en utfodringsplats mer än vad man har hästar då får även den som är lägst i rang foder och dom behöver inte bråka om maten.
Jag har bara två än så länge men ska som sagt skaffa fler sju är det tänkt att ha i hagen sen längre fram, då kommer även ute höt vara i en vecka.
Fördelen med hö häck det är att dom inte äter direkt på backen och risken för kolik minskar, nackdelen är så klart att man får in fler element i hagen och en risk att dom fastnar, man får ta riskerna efter vad man har för flock.

#30 Den risken behöver man inte ta om man gör som jag föreslog - svetsar dit fler"trådar" Varför ta mer risker än nödvändigt?

fyra cm emellan ska det vara om det ska var galler som hästen inte ska få igenom hoven på då får dom inte ut något hö
så om man har som det är så kan hästen själv komma loss, har man 10 cm tex så är risken stor att hästen fastnar och inte tar sig loss själv större, att ha häst är att kompromissa.

jag har faktiskt fått en sådan bytta som lorita visar i #1. funderar på om vi ska göra likadan foderstation till hästarna…

Tack Lisette jag skulle ju visa mina hästar utan päls
Har Kiara

Här min "feta" Karisma eller kanske var det päls
tänk att det är så svårt att begripa att hästar på lösdrift utan täcken får päls och mycket päls.

#33 jag vill se bild när du fyllt den med hö 
jag kör med pall och pallkragar. Tyvärr har jag inget tak, men jag fyller den med nytt varje dag så det blir ju inte gammalt då.
jag kör på samma metod som Jen gör med pall och pallkrage funkar kanon och den äts tom och fylls på vaje dag så där finns inget som blir möggligt heller

Mögligt har jag inte fått det någon gång, nytt en gång i veckan och tillsyn varje dag. Jag håller på att göra om förbättra (förhoppningsvis) och göra fler platser. Jag återkommer med bilder, troligen påpälsade bilder 

#34 välbekommen! ;)
frågna är då om man ska välja den med stora hål eller den med lite mindre. som den här ungefär.
den stora finns ju risken att de fastnar i.

Små inte för att dom eventuellt kan fastna utan för då tar det längre tid att pilla ut maten = längre ät tid. Annars tar man det man kommer över, jag har med stora galler och dom är så stora så får hästen in hoven så kan den dra ut den också. Det farliga är mått där hästen kan kila fast en hov och sen sitter fast utan att komma loss.

#41 ja det är klart, de kan ju dra ut hoven. tänkte inte på det.
men det lär bli den med små hål. ska bara få hem den… =)

#40 Visste inte att det fanns med så små rutor 
Ut & leta dax
vart har ni fått tag på era "burar"??

jag har frågat en hemma i byn. =)
#35, åååh lorita vad fin karisma är!!!!!