Blandade bilder
Försökte man att behandla den här ridskolehästen, innan man konstaterade att den led av tarminflammation, eller lät man den bara förfalla ? ?

Hur kan man låta en häst bli så dålig??? Vilken dålig ridskola måste jag säga. Hoppas verkligen inte att dom red den in i det sista också?
Har sett ett par hästar av bästa skick som åkt på den här sjukdommen. Som du själv sa de gick läskigt fort.
Måste varit hemst för den ridskolan att ha folk springandes där och se den här hästens förfall. Folk med mindre kunskaper, erfarenheter är snabba med att ha ordet framme VANVÅRD !
Vi hör ju redan här på sajten hur okunniga människor uttalar sig.

#4# Var det mig du syftade på? T o m trådskaparen skrev ju vanvård så vad ska man då tro? Inte tänker väl folk som inte känner till sjukdomen då att sånt där går ju fort osv. Vi ser en bild på en häst som ser väldigt vanvårdad ut. Något annat vet vi inte som inte känner till hästen.
# 5 Om man läser hela vägen ända ner, framgår det att hästen led av kronisk tarminflammation. Detta har inget att göra med vanvård. Det drabbar även de bästa skötta hästarna.
Har man varit med om liknande så känner man för den hästägaren som står där med sin häst.
Denna sjukdom är så funtat att den bara säger pang, och förlopper går så fort. Veterinärerna jag träffat i samband med de två fallen jag känner till har stått maktlösa. Hästarnas prover har heller inte hunnit blivit färdigställda. Man har tvingats till avlivning i båda fallen.
Att inte förglömma under allt detta. Det fanns hästägare bakom de här hästarna, ägare som inte ville högre än se sina hästar tillbaka till de välmående hästar de varit bara några dagar innan sjukdomen bröt ut. Hästägare som sen faktist led helvetes kval för att de inget kunnat göra för sina hästar. När veterinärer sen själva står maktlösa i situationen då blir det i vissa falla kaotiskt.
Man får bara tacka att ingen okunnig person då kom på tanken att skrika vanvård eller börja jaga djurskyddsinspektörer.
# 5 Ja, jag syftade på dig. Jag tycker du ska ta lärdom av de här fallet och inte bara börja gapa om vanvård i tid och otid. Sådant här kan drabba även dina hästar också. ( om du nu har några ).
#4 Efter som jag jobbade den helgen och där med skötte hästen in i det sista så anser jag att jag hade all rätt att vara där ;) Han blev ställd på ett avskiljt ställe och bara mys från mig och syrran (som hade skött om han varje dag i 3 år)…
Sen menade jag inte vanvård om den hästen, tittar ni på bilden i #3 så har ni en verkligen vanvårdad häst.. Syns dock inte på den bilden men hon var i riktigt dåligt skick när hon kom.
*mer bilder kommer så fort som den andra datorn vill funka normalt*
caspianowner: Tycker att du kan dämpa dig lite. Du om någon är det som håller på och gapar nu..

#6# Nu var du nog lite väl snabb med ditt uttalande.
Jag är tyvärr ingen veterinär och har inte haft någon häst med den sjukdomen. Och jo, jag har 4 hästar. Men bara för att man har häst/ar så kan man inte allt om sjukdomar.
Du själv frågar i #1# innan man konstaterade att den led av tarminflammation, eller lät man den bara förfalla ? ?
Varför frågar du det eg, vad har du för tanke där om inte för att det kanske var vanvård iaf. För du visste ju att sånt går vansinnigt fort. Jag visste det inte. Och skrev inte heller att det var vanvård som du vill påskina. Så jag har rent mjöl i påsen.
#7# Skönt att höra att någon brydde sig om den stackaren. Hur blir det med den sjukdomen? Diarre eller slutar dom äta?
den fösta var ju sjuk men jag trodde detta var bilder på vanvårdade hästar då ingår ju igentligen inte den stackars hästen lr e jag ute o cycklar? stackars häst. Sen har jag sett vissa vanvårdade djur hästar oxå förfärligt att man låter det gå så långt. :(
9 Varför jag frågade Mandysan var för att jag ville få veta om deras veterinär till den hästen hade kunnat konstatera att det var tarminflammation innan hästen vart tvungen att tas bort.
om så, om hästen kom att sättas på behandling i ett försök för att motverka just den specifika sjukdommen.
Eller om veterinäreren/ veterinärerna bara sa i pricip att de inget kunde göra och lät bara det bero. och svaret på problemet kunde visas först efter obduktion.
De två hästar som jag har varit inblandade i har man kunnat konstatera detta efter det att man vart tvungen tlll avlivning. Obduktionerna har kunnat tala om orsakerna. SEnaste fallet var 2001 och mycket har hänt med det medicinska efter det.
En anna sjukdom som börjat komma att höras om är grässjuka även den har ett snabbt förlopp, där hästen magrar av blixtsnabbt.
En bekant till en av mina bekanta drabbades av den sjukdomen på sin häst, snart ett år sen. Den hästen såg ut som ett revbensbjäll, på bara någon dag. När jag såg hästen på bild då trodde man att hästen var ett skämt. Det var bara skinn och ben, starkt uppdragen och helt uttorkad, trotts flertalet påsar dropp. man slet med den hästen i 6 dar sen gav veterinärerna upp.
#10 Det kommer…

#11# Vad är grässjuka då? Har jag aldrig hört tror jag.
Att en häst kan magra ur och bli som ett vrak på ett dygn verkar för mig osannolikt. Att det kan gå relativt fort det vet jag.
#13 mycket söt ponny :) vet du hur han har det idag är han tam o van vid folk nu? detta tar ju tid om dom bara har fått vara häst utan större kontakt med oss människor. typist att jag itne har kvar något kort på dom hästar jag har sett varpå den ena var en skygg fast visste ändå att hink=mat o värd att döda för hemsk syn var det att se full av loppor hela han o hovarna ja dom hade inte blivit verkade nån gång han var bara 1.5 år tack o lov för det. Hovis fixa sen hovarna men vi fick droga han o ha på skynke efter 6 mån var han tam o man kunde inte ana att det var samma häst. Jag ha vanliga kort på han men ingen scanner :( o bara hur han såg ut när han vart hos oss 1.5 år dom andra korten försvann i en flytt.
#11 ush för grässjuka, en gammal tränare hade en häst med grässjuka. när hon kom till hagen låg hästen i vattenkaret för att svalka av sej, mager och döende,
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#15 Långsam tillvänjning, först fick han gå i det minsta (oanvändbara ridhuset) helt lös medans man bara var där och kom med mat osv. Sen var nästa steg att kunna fångas in. Sen kunna ledas lugnt och stilla. Till sist kunna stå i ett stall med andra hästar osv. Det är som med en unghäst, fast man får ofta gå fram ännu långsammare pga att hästen har dåliga erfarenheter av människor.

Jag fortsätter den här tråden lite om det är okej? Med lite fler vanvårdade hästar…
Denna bild togs 2 september
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Dessa togs 10 september. Samma häst som dom 2 första bilderna…

Russet som jag visade förra året. Har blivit uppfodrad de senaste veckorna så är inte lika risig längre. Såg ut som den mörka för nån vecka sen. Den mörka försöker dom inte ens fodra upp för den ska inte tävla nåt i höst…

Men herregud peppe, är det hästar som står i ditt stall? Finns det inga vuxna i ditt stall som kan säga till familjen som vansköter sina hästar? Något måste ju göras för dom stackarna.
Jag tycker faktist att det är stallägaren som till sist har huvudansvaret att hästarna mår bra i deras stall. OM hästarna inte gör det, vilket dom uppenbarligen inte gör, så borde dom sätta dit dom. Fungerar det inte med tillsägelse måsta man ju anmäla ägarna. Dom får ju för lite att äta plus ev är maskangripna med ju.
Självklart är det okej peppe :) Tycker att dina bilder var hemska :(
kan tillägga att alla hästarna jag har visat har varit vanvårdade någon gång i livet.

#32 vi har haft denna diskussion uppe förut. Som du vet har ägaren blivit anmäld x antal gånger. Samma sak som med Lisettes fall, dom gör inget åt det. Ägaren har blivit tillsagd många gåner och åker numera inte ut till stallet längre öht, hennes systerdotter på 11 år tar nu hand om alla 4 hästar själv. Ägaren svarar ej om man ringer till henne, inte ens med dolt nummer. Andra förslag?

#34# Minns inte att vi pratat om dom utan om endast russet som for illa förra hösten. Ja, mitt förslag är att stallägaren ser till att hästarna mår bra. Att dom får tillräckligt med hö och sedan lägger på det på hyran. För då lär dom nog höra av sig om hyran helt plötsligt har blivit mera. Då får stallägaren berätta att hästarna får för lite hö och att det inte godtas.
Menar du att dom varit från kommunen och tittat på hästarna i detta tillstånd utan att göra något? Ni kan även ringa SHV dom sköter anmälningarna till kommun själva. Och dom kommer regelbundet och kikar på hästarna.
Jag skulle aldrig kunna se hur hästar i min närvaro svälter på detta sätt. Nu syftar jag inte på dig. För jag vet att du tycker det är för jävligt och du är för ung för att kunna anmäla eller göra något konkret. Dom litar nog mer på om det är vuxna som ringer. Man får helt enkelt inte ge sig utan ringa och ringa till kommun. Tjata ut dom nästan. :)
Det förstår ju vem som helst att en 11 åring inte kan sköta 4 hästar korrekt. Hur kan ens stallägaren godta det? Är stallägaren aldrig i stallet själv utan sitter hemma väntar på hyran bara? Jag förstår att du inte trivs i ditt stall isf. Om dom inte svarar i telefon får man väl åka hem till dom. Inte du nu alltså utan ni måste väl vara ett 10-tal i stallet och där borde det väl vara många vuxna. Något mer måste man ju kunna göra. Detta är ju snudd på djurplågeri. Låta hästarna svälta när man inte använder dom.

#35 Ägaren betalar ingen stallhyra och har inte gjort på flera år… vi har alla i stallet försökt få henne utkastad men stallägaren är "rädd för vad som ska hända med hästarna då". tro mig, vi har försökt den vägen. det är tvärstopp…
stallägarna är mycket gamla (70+) och heller inte hästkunniga över huvud taget utan tog över stället efter en gubbe som gått bort. då fanns endast 2 tjejer i stallet - en som varit iväg över sommaren och sen den som vanvårdar hästarna. Detta har skett gradvis och dom har väl hela tiden hoppats att hon ska ta sitt förnuft till fånga..
Ägaren till hästarna blev dessutom mamma för 1 eller 2 år sedan och jag har hört rykten om att hennes sambo nu har lämnat henne (undra varför i så fall!)
Folk från kommunen var ute förra året, då var hästarna i ännu sämre skick än i år. Fick endast en anmärkning på russets hovar som inte träffat hovslagaren på 8 månader…

Åh, herregud stackars hästarna då. Så hästägaren "betalar" ingen hyra. Men vem fixar hö åt hästarna då? Vem betalar det? Eller får dom inget hö alls? Får dom se på när era hästar får hö och dom får inget?

#37 alla köper in hö själva, och förvånande nog har hon faktiskt köpt in fint hö i år, bara det att jag kan tycka att det är för lite med tanke på hur magra hästarna är för att det ska räcka… dom är ju trots allt 4 st, även om 2 är shettisar. tror det kan vara ca 4 ton eller nåt uppskattningsvis.
På sommaren får dom inget hö, på vintern får russet "okej" med hö om han hade varit i normalvikt, d-ponnyn får för lite.
Förra året stal tjejen, som har hand om hästarna, hö från oss andra så i princip alla fick åka och köpa mer hö på våren, inkl. jag själv för att det inte räckte…
mitt kraftfoder har jag numera inlåst eftersom det försvann onaturligt fort också. Tjejen har gett hästarna betfor och havre trots att dom inte äger nån betfor eller havre… men vem vet, hon kanske förvarar allt hemma och tar med sig hemifrån och det bara råkar gå åt lite fortare för dom andra som har havre och betfor? Det är vad hon påstod iaf när några konfronterade henne, trots att hon blivit tagen på bar gärning medan hon skopade upp foder från en annans tunna… dagen efter fick dom pellets istället, trots att dom inte ägde nån.
Personerna som konfronterade henne fick varsitt mycket surt SMS på kvällen från hästägaren där det stod att dom skulle låta tjejen vara. När dom försökte ringa upp ägaren direkt så svarade hon inte…
Höet på skullen är ju svårare att se men eftersom endel har olika hösorter så ser man ju då och sen om det fattas 100 kg på våren så börjar man ju undra när man har fodrat likadant som alla andra år och det har räckt då men inte denna vinter…

Ja, klart inte 4 ton räcker åt dom 4 hästarna. Men då kan ni väl sms:a till hästägaren och skriva allt som är fel och kanske sända några foton på mobilen hur dom stackars hästarna ser ut? Då kan hon iaf inte undgå att se dom.
Stackars tjej också som kanske är tvingad att stjäla från er för att hon ser att hästarna är magra men får kanske inte mer mat från hästägaren. För hade hon varit så okunning hade hon väl aldrig stulit från er. Då hade hon fodrat med det hon hade bara.
Men det är för jäkligt att hon kanske måste stjäla.

#39 att JAG skulle SMSa vore nog rätt lönlöst, det skulle bara provocera, ägaren hatar mig mest av alla där borta eftersom jag visar mitt förakt öppet för henne… dom andra orkar/vill/vågar inte göra nåt…

#40# Det är alltså dom andra som har dålig attityd. Det har inte du. Undrar vad dom skulle tänka om deras häst mådde så dåligt som dom andra 4. Förstår inte hur man kan sluta bry sig som dom. Så länge ett djur mår dåligt måste man kämpa tycker jag.