Billig utrustning till häst?
Nu kanske jag ska bli hästägare och vill veta någon butik där det finns billig utrustning till hästen =) ? Hööks har jag tittat i men vad finns det för butiker egentligen =) ?
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything
finns ju börjes me som har billigt. annars så kan du ju kolla på tradera, där brukar de finnas mkt grejer, en del är oanvända.

Jag tycker att Horze har ganska billiga grejjer :) www.horze.se
Sen finns det Pålle och Mimmi
länkad -> http://www.helpoffice.se/Horse.html
Sen är ju Börjes också rätt billigt.. , Nordpost finns det en del billiga hästsaker på.. Granngården är Åter försäljare till Nordpost (eller vad man ska säga)..

man kan alltid ta sig en tur till Gekås Ullared

Börjes är billig är har jättebra produkter :D

#4 personligen gillar inte jag börjes. tycker inte deras grejjer håller bra kvalitét osv.

#5 Det beror ju på vad man köper för nåt. Har en kanon travsele som vi köpte -02, använd jättemycket o fortfarande i fint skick. Köpt säkert 90% av våra hästgrejer på börjes, nära, bra, billigt. Dessutom det nrämsta stället om man vill köpa travgrejjer, i växjö finns bara ridsportsbutiker :(

Allt jag köpt på Börjes har varit super! :)

#6 jojo, precis, beror ju helt på vilken produkt man köpt. Har köpt två par av deras jodpuhrs (stavning) och båda har gått sönder i sömmar och i sulan. Hade då bara haft det första paret i någon månad innan dom gick sönder. likaså par två har redan gått sönder och har inte haft dem länge alls.
För andra kanske de funkat super , men inte mina dock ;)
Jag var nyss på börjes å köpte saker för 1600, men då handlade jag snålt. fick en jävla massa saker av den lilla summan.
Börjes och Gekås i Ullared är billiga, men ska man köpa sadel eller någon "dyrare" utrustning kanske man ska se sig om lite mer. My One, Tre hästar och Haglunds är lite dyrare, men bra, de två sistnämnda ligger i Göteborgstrakten.

Börjes har iaf väldigt många sadlar och bra selar, de har en hel del märkessaker där med bra kvalité. Mitt nästa inköp kommer bli en bröstsele från Börjes *längtar* och hade jag bara råd så skulle jag köpa en ny finntacksele från börjes också…
Börjes är super tkr jag och Gekås i Ullared har en del häst prylar som är super billia. Va kul att du ska få häst, grattis :)
#11 Börjes sadlar är de värsta som finns…
Sadlar är det sista man ska snåla på, bättre att inte köpa en massa onödiga saker ist… Räkna med att ny utrustning kommer gå på minst 10 000:- , varav 8 000:- är en hyffsad sadel..

#13 i butiken finns även andra nya och begagnade sadlar såsom stübben, frank baines, wellington, jaguar, pessoa, henri de rivel, kieffer, jacson, globus mfl
#14 Ok, tolkade det som om personen menade börjes egna sadlar. :)

#15 OK. jag tolkade det som att personen varit i butiken och sett de olika sadlarna när jag läste hennes första mening. Man tolkar skrift väldigt olika:)
man kan nog ringa butiken och beställa dem också, bara man vet vad man vill ha och höra om det finns.
nu kan jag oxå säga kolla hästnet.se för beg sadlar där kan du hitta en fin passande sadel behöver inte vara ett skitdyrt märke för att det ska vara bra. Träns,grimma, o sånt annat kan man köpa på börjes lr hööks. Nu har jag en ponnysadel från hööks o den sitter bra den enda som inte ger trycksår på val jag sitter väll bra i den, även barnen. det e ett russ

#15 Har du ens varit där? börjes säljer en mängd olika sadlar fån en tusenlapp upp till en 8-9000 om inte mer
låter inte som om du vet vad du pratar om, tror nog att det är ganska bra sadlar. Jag förväntar mig iallafall en hyffsad sadel om jag lägger några tusen på den…
de äsljer en del beg. också ibland
Sadeln är ju lixom det som man ska va mest noga med. Tänk på vilka skador en opassande sadel kan de.

#10 He he tänkte föreslå Gekås Jag med :)
Mvh Vinetta
#18 Nej jag har inte varit där, bara tittat i deas katalog. Och jo jag vet vad jag pratar om, har bla sprätt upp sadlar för att kolla stoppning. Sen deras lite dyrare sadlar är inte så mkt bättre än de billiga…

Hur mycket ska man behöva lägga för att få en vettig sadel då? För mig är 8000 ganska mycket pengar.
Och jag tror inte på att du har sprättat upp sadlar för flera tusen kronor…
#22 Sälvklart ska man inte behöva lägga ut en halv förmögenhet på en sadel, 8000 är mkt pengar för mig med… Finns vettiga för 5000 och uppåt. Och nej personligen har jag bara sprätt upp en gammal stübben (iofs värd en rejäl slant ny) och en billig syntetsadel. Men kollar du runt på internet finns det andra som har sprätt upp börjessadlar (och andra!).
Vet dock att många av börjessadlar är sneda i bommen och stoppningen är ofta ojämn/knölig.
Just sadel (och ev. sele) skulle jag inte köpa billigt, kan för lite om sadlar för att se om de är lite snedsydda eller har annat fel. All annan utrustning däremot tycker jag gott man kan köpa ''vad som helst'' som man har råd med. Träns tex..ok. lädret är skitkasst och håller kanske nåt år bara, men hästen stör sig väl inte på det så länge det inte skaver..och hur ofta händer det på en normal häst?
Nu har jag ju turen att ha en väninna/tränare med egen webshop som gärna säljer helt underbara träns, sadlar, kapsoner, böcker m.m. till mig för henner inköpspris (som är väldigt låg tack vare inga mellanhänder), eller t.o.m. skänker/byter bort sakerna mot hjälp eller en tavla :P Igår fick jag tex ett träns värt 600 + ett bett värt 800 + långa tyglar för en tavla..och jag har böcker, ett träns till etc för nån tusenlapp eller två att hämta ut.. Dessutom ska jag få en sadel så fort den är färdig konstruerad, som tack för att ha designat utseendet.. ;)
Gillar du spansk utrustning kan jag rekommendera shoppen, lädret i både vaquero tränset och franstränset är helt underbart.. flyter mellan fingrarna nästan.. Jag har letat på google och inte hittat billigare av den utrustningen heller…
Nä, nu har jag snackat mig varm om den… xD Blir lätt så.. Det är inte billigt i jämförelse med tex börjes, men den här typen av utrustning brukar ju vara lite dyrare. Och med tanke på kvaliteten på de saker jag provat. är det jättebilligt.. en hel del 1500kr träns känns plastiga i jämförelse-.. (fast jag har kanske bara tittat på fel träns :P ) *lyrisk*
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vad du menar med billigt vet ju inte jag, men men. En tur till Gekås Ullared vore kanske inte fel, man kan kanske hitta något? Har hittat lite stallgrejer och sånt där men när det gäller typ ridkläder och så så är det inte min favoritaffär. Börjes är ju också billiga, men har enligt mig kass kvalité på de flesta av sina grejer.
Hööks har ju också hyfsat billiga saker, kanske inte lika billigt som de två förstnämnda.
Sen kan man ju hitta olika billiga grejer på de flesta affärer. Mina favoriter är
- Tre Hästar
- Svensk Ridsport
- My One
- Haglunds
- Skara Hästsport
När det gäller utrustning som köps ny så är det i princip alltid så att MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR!
Billig utrustning = sämre kvalité
Utrustning som kostar mer håller högre kvalité. Sen är det kanske så att när en viss gräns passerats så får man betala en del för märket också.
Mitt bästa tips om man har en begränsad budget att handla grejer för är att hellre köpa en begagnad märkessadel med några år på nacken än att lägga samma pengar på en ny sadel. Man kan få riktigt bra sadlar för 3-5.000 om man står ut med att de inte är sprillans nya.
#26 För det mesta håller jag med! Men sen finns det saker som påverkar, som hur många mellanhänder det finns.. det påverkar mer än man tror. Om du kännt på mina träns hade du nog undrat hur de kunde kosta så lite i inköp när de är så fina..
Men som sagt, i allmänhet håller jag med, och hellre bättre begagnat än sämre nytt.
#27 - jag har också både riktigt dyra och betydligt billigare träns som alla är bra. Men de billigaste sorterna har både dålig kvalité och passform.
Sen ett hett tips, snåla ALDRIG på kvalitén på stigläder! (och tyglar) Jag har själv åkt av en unghäst rakt in i väggen i ridhuset, pga att ägaren lyckats köpa billiga stigläder där det ena gick rakt av (svaghet i lädret) efter en veckas användning…. Och en dålig tyvel skulle jag inte vilja vara med om heller, av samma skäl….
#26 vill inte prata mot dig.. men dessa tränsen är de bästa jag sett. En liten aning stora i storlekarna, men mjukt, smidigt läder av utmärkt kvalitet..inte ens de dyraste tränsen jag sett på andra ställen går upp mot dessa.. (inte uber billiga; 5-600.. men billigt om man jämför med ett träns för 1300 som dessutom har plastigare, sämre läder och vävribbtygel..)
Usch nej.. men stigläder hör ju till sadel = bra kvalitet :P Liksom sadelgjorden.
en syntatsadel kan du få för bra pris lite varstans, hööks b la.
Börjes har mkt, billiga saker, men bor du inte i närheten så rekomenderar jag inte tt köpa sadel via postorder, det kan bli en hel del bytande och provande innan man hittar ngt som passar både häst och ryttare.
Jag har MYCKET grejjer från Börjes som är helt kanon. täcken, träns, grimmor, stallinredning… Julafton varje gång när det dyker upp ett paket :O)

Stadium har nu rea på ridsakerna, och ja, grimmor, täcken och annat är inte särskilt dyrt nu:)
Jag har nästan alltid varit nöjd när jag handlat från Börjes. Förutom Gekås så är väl Börjes billigast tror jag.