Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1741 ggr
Ledin
0

Bildet o tips göra galler

Hej! Det ska göras nya galler i stallet i fönstren. Nu undrar jag om nån här inne har bild/er o mått hur det ska se ut. Det är en som jobbar här som ska göra det, jag ska bara måla dom vita så det inte blir så mörkt i stallet, ska även måla om det svarta gallret i boxarna vitt allt för att få det lite ljusare. Vet ju att ni är duktiga på detta även bra bilder tar ni :) ta gärna närbilder på hur det ser ut nära uppe lr nertill på gallret där rören ska sitta. Tack på förhand!

lisette
0

det absolut lättaste är att skaffa armeringsjärn som ni skär till rätt längder. sedan svetsar ni det på ett lite bredare järn.

vips har du galler… =)

Ledin
0

Ja lisett det har jag sagt till om, men hon som äger gården fattar inte vinken med det :-/ det e ju lätt även för oss "vanliga" att fixa det men nene det ska svetsas galler o en ram, inte jag som gör detta som tur är :) men tack för tipset ändå.

Det hade vi i det gammla stallet kalas enkelt o rätt fint med vi la det omlott så det var tätare galler å även det vitmåla vi med hammarfärg i vitt, snyggt o enkelt o det håller bra. Bra tips för alla funkar även som galler i boxar tänk bara på att lägga det lite omlott så det blir mindre rutor o inga hovar kan fastna i bli hängande ben i galler! Kan säga att i ridskolan hände just detta men det var vanligt rundgaller en häst som hette Hästen vart hängande o skadan vart så svår så han fick somna in förgott hemskt minne från jag jobba där  :*(

Mangis
0

Skära ut i plåt blir också snyggt! Ingen bild, dock…

lisette
0

jo men det kan ju ändå bli en ram. =)

Bobby
0

Det är tydligen väldiga regler på hur gallrerna ska vara. Kolla upp det!

Ledin
0

har kollat men finns ju ingen bild, dom ville ha en bild o lite mott på rätt bild o sen måtten på vad det e imellan men visst jag kan någ måla själv en ritning. :) men tänkte ni är ju så flitiga på ta bilder på allt :)

lisette
0

här har du lite bilder. =)

100_6224.jpg picture by lis1e

100_6223.jpg picture by lis1e100_6226.jpg picture by lis1e

lisette
0

ett tips är att måla innan man sätter upp. vi gjorde inte det. därför det är brunt på andra bilden på ett ställe. =)

Ahnna
0

Armeringsjärn rekommenderas inte av "de där som skriver reglerna för häststall". De är för klena. (Armeringsjärnet alltså, inte de som skriver reglerna.)

Har själv sett vad en välriktad hästhov kan åsamka för skada på armeringsjärn så jag hade aldrig använt det, varken vid fönster eller mellan hästar.

(Nej, jag är inte vanligtvis pessimist, men ibland måste man höja ett varningens finger och meddela att det inte alltid blir som man tänkt sig.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lisette
0

beror ju helt och hållet på hur långa de är? ju längre de är desto svagare blir de?

jag har ju hellre armeringsjärn än träplank eller hönsnät som man sett andra har.

Ahnna
0

#10 Träplank och hönsnät är inte bra heller, såklart, men armeringsjärn är gjorda för att böjas lätt, även de korta. Så de fyller inte sin funktion som skydd. Vill det sig illa så kommer hästen att sparka rakt igenom gallret och in i fönstret.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

maaaliin
0

På tal om galler , va tycker ni om en box där gallret sitter fast alltså att de inte är en lucka där dom kan sticka ut huvudet , och helelr inte fönster ?men däremot blir de ändå väldigt ljust me tanke på att boxen är i mitten av stallet där öppningen till stallet är. Tror ni hästen skulle trivas ändå?

LinaN
0

Jag hade ju hönsanät i det stall som jag bodde vid i marieholm, o det vart ju värdelöst….  rev ner det rätt omgående efter att vi tagit över stallet.

större skaderisk på nätet än på att krossa fönstret nästan…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.