Vad är det?
Har kommit på mycket frågor och funderingar nu när man oftare är i stallet och håller på.
Just nu tänkte jag på vad det vita små fjäll/korn är, de kommer fram när man borstar. Är det mjäll? Kan man göra något så de försvinner?
Säkert en sak som man borde veta, men men det skadar väl aldrig att fråga?
/Linnea

Det är stöv = damm och gammal hud.
Det är bara att borsta, borsta och borsta som gäller. En ordentlig rykt varje gång med ryktborste och skrapan så brukar det försvinna med tiden.
Fukta en trasa eller ännu bättre ett säms skinn och dra över hästens päls när du ryktat klart, det drar åt sig dammet.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Det är oxå nånting som skyddar hästen, stöven kan man alldrig få bort helt, men man kan rykta en häst mindre dammig.
Hästarna rullar ju sig för att slippa flugor och parasiter därav att dom blir dammiga, så jag anser att en lite dammig eller lerig häst är en frisk häst *ler* men jag vill ju att dom ska leva så naturligt som möjligt.
Däremot så ryktar jag mina hästar enbart för lite xtra massage och inte för att dom ska bli mindre dammiga "men det är ju jag det"

Fast en del hästar kan må dåligt då ser man det på pälsen. Så är det ovanligt mycket damm så kan det vara brist på något också.
Men om din foderstat är ok med 1 dl olja varje dag så gör det nog susen också. Dom får väldigt fin och blank päls av det.