Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4454 ggr
fnurran
0

Halv grads hälta

Någon här inne som kan säga vad menas med en halv grads hälta??

Flaxii
0

Man mäter hältan i s.k grader. En halv grads hälta är väldigt lite.

fnurran
0

#1 Ok, skulle ni våga köpa en häst som visar en halv grads hälta vid veterinärbesiktningen?

Förstår att det inte är nå mycket hälta. Hästen visade inget vid böjprov men på volten så sa veterinären att den visade en halv grad på ett framben.

[louise80]
0

vad e det för häst vad ska den användas till och pris ?

fnurran
0

#3 Det är en liten häst (egentligen ponny, men den har växt över ponny måttet) Tanken är nog att den ska tävlas både i hoppning och dressyr. Priset är 55000 .

tezzie
0

En halv grad är ju ingenting egentligen, men att köpa en häst för 55000 som ändå påvisar hälta skulle jag inte göra. Då skulle de få behålla hästen ett tag och göra en ny besikt. om ngn vecka.

*** Kärleken övervinner allt ***

fnurran
0

#5 Hästen fick en ny besiktningstid om två veckor. Men man blir ändå lite fundersam…. Den kostar ju en del. Men det behöver förståss inte vara nåt allvarligt, kan ha hänt nåt i transporten till kliniken eller i hagen.

Kanske man ändå ska vänta tills nästa besiktning. Har såå väntat på den här hästen.

Ledin
0

jag skulle avakta med att se hur det går, vem betalar besikningen ägaren lr ni? Men hältan i sig är som ingen alls kan man säga, den kan ha sträkt sig i hagen men helt klart skulle jag vänat på resultatet på nästa besikning. 55 är ju ganska mycket med för övervuxenponny/litenstorhäst tycker jag iaf därför skulle jag vänta o se.

Cilla89a
0

En halv grads hälta är minimalt.. När min gammla häst hade kotledsinfallamtion hade han en halv grads hälta, ingen av oss kunde se det utom veterinären på kliniken ;)

Jag hade väntat och gjort en ny besiktning om någon vecka.. Kan ju vara så att hästen bara vrickat sig eller nått annat litet..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AnnaBrandell
0

Som sagt så är en halv grads hälta väldigt lite och det är nog ganska många hästar som går runt med lite halvgradshältor överallt! men frågan är ju hur hårt den är riden innan och dyl.
Ifall det är en häst som har hoppat och tävlat mycket och länge så är det väldigt lite med en halv grad medans en halv grad på en unghäst som knappt har gjort något i sitt liv inte är så bra!

Sen så är det ju inte säkert att den Halva graden beror på en belastningsskada utan den kan ju som sagt ha gjort illa sig på vägen till kliniken eller dyl!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Mandysan
0

Corall hade ½ grads hälta när vi köpte honom.. Vetrinär sa att det berodde på att han snubblade några gånger som hon bedömde det så… Tyckte att det var onödigt med en till besiktning utan vi köpte honom direkt iaf.

fnurran
0

Nu två veckor senare så var hästen ren vid besiktningen och röntgen plåtarna var bra. (vi ville röntga för vi har en gång tidigare köpt en ponny i samma prisklass och han måste opereras en månad senare pga.vassa benbitar ,som skulle ha uptäckts vid röntgen) Nu står hästen hos oss efter en lång resa,å han är såå mysig och vi hoppas nu att dottern får många många trevliga år framöver med sin nya häst. :)