Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1189 ggr
VeNyRa
0

Analys

Nu har vi fått analysen på det hösilage vi kommer ha i höst och skulle behöva lite hjälp med foderstaten.

Monsun är typ en hobbyhäst, han rids 5-6 dagar i veckan, 1 dag hoppning och resten dressyr och uteritter. Nån tävling då och då bara.

smrp 59 g
energi 6,3 mj
kalcium 4,6 g
fosfor 2,0 g
magnesium 2,2 g
kalium 6,6 g

/ veronica =)

gejsa
0

Samma med ditt grovfoder. Det är en kvot på 9,4 så du behöver inte ge något annat i stort sett. Är det hösilage eller torrt hö?

VeNyRa
0

#1 det är hösilage, hur räknar man ut kvoten och vad är en bra kvot?

AnnaLundin
0

Kvoten räknar du ut genom att dividera smb.rp/MJ dvs 59/6,3 i ditt fall.

Allt över 6 är bra, till vuxna hästar.

Du har dessutom en bra mineralkvot.

Med det hösilaget kan din häst leva på enbart hösilage. Använd ögonen och känslan, ge så mycket som behövs för att han ska vara fin i hullet och orka med det arbete du begär av honom.

VeNyRa
0

#3 hans ägare påstår att han måste äta torrhö för att han ska hålla hullet, men de kan väll inte spela nån roll om de är bra värden i hösilaget?!

Dessutom har hon ingen aning om vad hon ger honom, ingen analys och krafftfodret ger hon på måfå. Iofs ser man ju om han går ner sej, men det tar ju ett tag innan det händer någonting. och dessutom kan de ju saknas viktiga saker i foderstaten.

gejsa
0

Haha såg nu att du ju skrivit hösilage. Ja,ja nu har du ju ändå fått svar så…

Förstår inte varför hästen måste äta torrhö för att hålla vikten? Får den diarré av det eller?

AnnaLundin
0

#4 - nej, det ska inte spela någon roll. Däremot går det ju inte att ge samma mängd i kilo, eftersom hösilaget innehåller en hel del mer vatten än vad hö gör.

VeNyRa
0

#5 han får diarré vid höbyte med det går över, jag skulle nog heldre ge hästen torrhö. men nu när de är så bra värden i hösilaget tycker jag gott att han kan äta de, iaf prova.

Annars får hon betala för hösilaget och dessutom köpa torrhö. Sen så struntar hon ju i analysen som sagt och då kan de ju hända att han får skitdåligt torrhö, när de finns skitbra hösilage.

VeNyRa
0

#6 hur många kilo skulle man kunna ge, han är en kallblodig travare på 152 i manken, normal hull. kan han väga kring 450-500 kg? (dålig på att uppskatta vikt)

gejsa
0

Vad är ts-halten på hösilaget då för det har du väl inte skrivit iaf?

AnnaLundin
0

Jag hade börjat med 10-12 kg/dag och kollat hur han reagerar på det.

Kom bara ihåg långsam tillvänjning om han är känslig för foderbyten.

VeNyRa
0

#9 de har jag missat, den är iaf 64%

#10 okej =) ska försöka prata med henne, och förelså den foderstaten.

VeNyRa
0

har en analys till och dehär höet är till en överviktig häst, ca 155 cm i manken, rids väldigt oregelbundet och är under igångsättning(har vilat i ett år cirka)

torrsubstans 84%
smbrp 46 g
energi 8,1 mj
kalium 2.3 g
fosfor 1.7 g
magnesium 1.2 g
kalium 12.4 g

det är mkt energi vilket egentligen inte behövs. kvoten är på 5,68.

VeNyRa
0

putt

VeNyRa
0

putt