öppna och sluta
Kan någon förklara exakt hur man gör en öppna och en sluta?
ok. öppna:
öppna är en samlande rörelse. man förframdelen av hästen inåt och bakbenen skall vara kvar på spåret.
frambenen skall korsa varandra, medan bakbenen skall fortsätta gå rakt fram utan att korsa (krsar de så blir det ju en skänkelvikning). hästen är ställd inåt med bogen. 3 spårig.
hjälperna: innertygel ställer. yttertygel mothållande, reglerande. Innerskänkel:formande. Ytterskänkel:mothållande, reglerande.
båda tyglarna: förhållande. Båda skänklarna:frammåtdrivande. vikten: i fördrikningen.
sluta:
sluta är åxå samlande. den är 4 spårig oh innebär att hästens bakben går innanför spåret och frambenen går rakt fram på spåret. fram korsar hästen inte utan går rakt fram. bak går hästen medkorsande bakben.
hjälperna: innertygel:ställande. Ytter tygel: mothållande. Inner skänkel:formande. Ytterskänkel: mothållande, reglerande. Båda tyglarna:förhållande. Båda skänklarna; frammåtdrivande. vikten: i färdriktningen.
hoppas det hjälpte!
säg till om detär något du inte förstår!
samma gamla vanliga problem med enter… grr
ska kasnke föressten lägga till att skolorna jobbar man med när man lärt sig att rida hästen oi form. det är då den får sin verkan.

Varför är öppna trespårig och sluta fyrspårig?
varför? tja.. för att få till den rätt? ingen aning.. den ska iaf vara så.

Ja jag menar, hur kan sluta bli fyspårig om hästens framben går rakt fram på spåret och bakbenen ska korsa varann innanför spåret?
Gå in på www.remont.se
där kan ni läsa om öppnor/slutor plus en massa andra bra/nyttiga ridövningar.
#6. genom en bra samling. man ska inte rida öppnor och slutor föränn man rider hästen i en ordentlig form. då är det inga problem. hästen arbetar in bakbenen in under sog på ett sånt sätt att den kan "böja" sig i ryggen
kan lägga till igen att ytterbakhovs spår skall placeras med ett mellanrum till innreframbenets spår på ca 1hovbredd.
Jag måste erkänna! Jag är trööög. Får aldrig in i huvudet när jag läser förklaringar vad som är inner och ytter. Ge mig ett sätt att komma ihåg. Snälla.

Inre in mot (mitten) av volten ridhuset. yttre ut från av volten ridhuset
Innervägg/yttervägg
insida/utsida
du sitter med kroppen som hästen ska ha sin kropp: dina axlar som hästens bogar och dina höfter som hästens höfter. i öppna: axlarna svagt ställda inåt som hästens bogar ska vara, medan dina höfter rider framåt som hästens höfter ska vara. yttersidans skänkel och tygel reglerar hur "brant" öppnan ska vara och håller bakdelen på plats så bakbenen rör sig rakt fram. innertygel ställande och innerskänkel rundar.
Det var jättebra förklaringar jag fick. Kände bara att jag måste ha ett sätt att förklara för någon annan. Vet ju själv hur jag gör när jag sitter på hästen, men har supersvårt att förklara för andra. Men tipsen jag fick här i tråden funkade kanon.
När tråden ändå är uppe igen så kan jag ju ta och fråga hur man förklarar i text/ord hur man ställer och böjer hästen. Blir så dumt i paddocken när man ska visa och så ska man tänka att man sitter på hästen fast utan häst. Då blir man som OLW reklamen, dressyr utan häst.

Kan ju passa på att fråga…
Jag har väldigt svårt att få till sluta på min ponny (öppna inga problem, görs även i galopp)
Men när vi kommer till slutan så blir det alltid galopp. Han har extremt bra galoppfattningar (tar från stilla, skritt, trav både på lång och kort tygel, när som helst var som helst), vilket gör slutan välditg svår.
Vill inte "förstöra" galoppfattningarna men vill få ordning på slutorna. Det funkar inte bättre i skritt än trav, då han som sagt tar galopp från vad som helst. Vad göra?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Putt putt
#11, tyvärr det stämmer inte. inner är åt det håll hästen är ställd. och ytter är åt det hållet hästen inte är ställd. (men din förklaring är väl hur man lär sig som nybörjare, och lättare att förstå, men tyvärr inte korrekt).
#14.ställa hästen. att ställa en häst är att hästen i nacken är böjd . du ser halva näsvingen och halva ögat (altlså ryttaren ser detta). det gör du genom att hålla emot med inner skänkel (annars flyttar ju hästen innåt).
#15. att din ponny inte gör en öppna är förmodligen för att du inte är tillräckligt tydlig i dina hjälper. när du fattar galopp, fattar du då genom att flytta fram inner, eller flytta bak ytter skänkel? för om du brukar flytta fram inner så förstårjag inte ritkigt vart ditt problem kommer ifrån, testa att bara flytta in rumpan med endast ytter skänkel. brukar du fatta galopp genom att flytta bak ytter skänkel så har vi det lite svårare nu. försök att göra tydliga enskillda hjälper. alltså börja inte med att direkt gå in i en öppna, utan försök börja med att bara flytta rumpan ut i hörnen (tänk "typ sladda hörnen", så får du hästen att aktivera bak. när det sitter, gör samma fast innåt, sedan går du mer och mer in mot ordentliga slutor. hoppas det funkar!

Har testat en massa olika saker tillsammans med min tränare, och det har funkat några gånger efter mycket slit och många skrattanfall. det kvittar hur jag gör galoppfattningen, kan antingen ta inner eller ytter han fattar lika glatt ändå. han gillar helt enkelt att springa, gärna fort :) och jag kan ju inte påstå att jag hr nåt emot det…så länge det är i skogen.
Jag rider för sätet, ska hästen gå i en öppna så ber jag den helt enkelt att ställa, böja sig och öppnar upp så att den kan gå in lite med framdelen.
Vill jag böja hästen i bålen så böjer jag mig själv i bålen, är inte svårare än så. Inget konstrande med skänklar och tyglar hit och dit. Det svåra ligger i att själv kunna sitta korrekt och ha nog kroppskontroll för att forma sin egen kropp.
Vill säga emot ems (inlägg #1) som skriver att öppna är 3-spårigt och sluta 4-spårigt. Båda kan vara tre och fyr-spåriga. Om man väljer att rida en öppna fyr- eller trespårig beror på vad man vill gå ut utav rörelsen.
I inlägg #3 påstår ems att man först bör rida skolorna när hästen går i en stadig form. Jag håller inte med. Skolorna är till för att hjälpa ryttaren att stärka hästen och lära den gå i en svårarare (samlad) form jämfört med en lägre, lättare form.
/V
#14, jag böjer hästen genom att själv böja mig i bålen, tänk efter, hru vill du sitta när hästen ska gå böjd? Hur ser hästen ut i skelettet när den går böjd, vart någonstans sitter böjningen?
Vad jag gör är att jag roterar lätt i ryggraden kortar inre sida och låter länga ytter sida.
#15 får du galopp när du försöker ge komandon för sluta så är det troligast på att du ber hästen fel. Har du kvar problemet; hur fattar du galopp och hur ser dina komandon för sluta ut?
Fattar han glatt för i stort vad som helst så är det ett lydnadsfel som du borde sluta uppmnutra (låter som du gör det nu?) och istället försöka lära in korrekta/bestämda galoppfattningar.
/V
#19. tja, man kan ju träna skolor hur man vill, men enligt ridhandboken så är det som jag beskrivit, och man bör hålla hästen i en bra form innan man rider skolor för att få bästa resultat. annars tappar man lätt bogar osv.