Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 573 ggr
LinneaG
0

Vill inte jobba?

Lär en kompis rida i lördags, bara skritta lite i skogen.
Men sen när vi red lite på ängen så satt ja upp och tänkte
att lite träning måste hon ju få. Men så fort jag kortade tuglarna lite
och försökte få henne att öka skritten lite så for hon iväg. När hon väl stannade provade jag igen, men då samma sak.

Kan de va så att hon springer iväg från arbete?
Vill inte jobba?

Hur kan man få henne att sluta?

Någon som har lite tips?

Mvh Linnea

Rökkvadis
0

Låter som att hon inte lyssnar på dig, alla hästar är ju lata av naturen vissa mer eller mindre, där av så är det lättare att springa istället för att gå i form.

Jag skulle rida lite i paddoc och göra mycket övningar och framförallt inte låta henne gå ifrån dig, kanske lite horseman ship är ju alldrig fel.

Det kan ju vara så att ni red på en äng, dom flesta hästarna ser bara öppna fällt och vill gärna springa och blir lite pigga.

Linda
0

gör halvhalter dvs ta tag på yttertygeln, räta upp dig och mjukna när hon sacktar in, rusar hon så fortsätt tills hon lyssnar.

-Byt varv ofta och gör små volter och tryck på henne för att forma henne men om hon åter rusar, så variera halvhalter med halter och berömm när hon lyssnar genom eftergift i tygeln och mjukna.

Lycka till/Linda

LinneaG
0

Okie, just nu har vi ingen paddock eller någon volt. Men jag ska börja rida i hagen och se hur det går.

Jag har även fått tag på en tränare som både ska ge lektioner och rida till henne lite.

Precis, så red vi på en äng.

Rökkvadis
0

Vad bra att du har fått tillgång till en tränare och får lite hjälp och tips hur du ska göra.

alla har ju inte tillgång till paddoc då får man hitta på desto mer saker i naturen vilket jag tycker är att föredra, vilket hästarna oxå brukar tycka.

LinneaG
0

Jo, det är väldigt skönt. Är min kusin, så både en man känner och en som man kan lite på till 100%.

Hon blir lite för pigg när man rider ute på ängar. Det är svårt att träna på ett ojämt underlag så det är nästan bara ängar o åkrar som det går att träna på.

Ska förhoppningsvis bli klara med volten till näst nästan helg. Längtar tills dess!!

Rökkvadis
0

Jo det är det jag menar med ängar och åkrar hästarna ser oftast bara öppna fält och vill gärna springa, nu börjar dom oxå på att piggna till när kylan kommer då är det liksom xtra spring i benen.