Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3192 ggr
Spiritinthesky
0

Kolik,

vilka otroligt konstiga anledningar hästar kan få kolik av…

Enligt veterinären kunde paddies kolik bero på att hon rullat sej i hagen :O

Vad finns det för anledningar till kolik som man kan motarbeta ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mandysan
0

Genom att se till att hästen får ordentligt med grovfoder (och där med fibrer) anser jag att man har en bra grund.

Ledin
0

min d-ponny fick det när han var 2år nära att inte klara sig andledningen var frostgräs varför han knaprat i sig det var onödigt då vi hade fritillgång på hö inne i deras ligghall (kommer inte på vad det heter hjärnstopp)

Peppe
0

Se till att hästen har nåt att käka i hagen så den inte börjar gräva efter rötter = sandkolik

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lyrik
0

Fri tillgång på vatten, både ute och inne.

Lyrik fick svår kolik nu i januari, höll på att förlora honom då. Veterinärerna på Ultuna vet ej vad som orskade kolik, bara att det var en svår förstoppning.

[Grabbarna-A]
0

Jag har ett "kolikbarn". Han får ont 1-2 ggr per år, har fått det sen han var fölunge och är idag 9 år. Vet inte vad det beror på och försöker förebygga med allt så mkt som det bara går men det hjälper inte. Oftast är anfallen relativt lindriga som tur är, peppar peppar…Han hade ett anfall senast igår.

wewwa
0

Att se till att ge ordentligt med bra grovfoder är viktigt.
Man kan även ge loppfröer ibland, det är bra om man har en häst som går och pillar i lera, sand, jord mm..

gejsa
0

#5# Har ni kollat så att hästen inte har magkatarr eller så?

För är magen dålig så får dom lättare kolik.

En häst som ofta får kolik skulle jag låta få stå på halm på natten. Då har dom alltid något att pilla på. Magen blir lugnare osv.

Nu vet jag ju inte hur din står eller är. Ett tips bara. :)

thilda-
0

oj vad känsliga era hästar är om dom får kolik av att pilla upp rötter och sånt.. Luddan har ju stått i sand hage sen hon var 4år och ända fram till mitten på juni och aldrig haft "Sand kolik" och dyl..
och min ponny käkar rötter m.m allt som går att äta på typ

bubbelbubbel
0

vettekatten om det har så mycket med känslighet att göra, jag har läst/hört nånstans att sandkolik är vanligare neråt landet, och jangos mamma cassie fick det ju två ggr, samt en annan häst i stallet. skulle nog säga mer otur än känslighet..

Terrierlina
0

Loppfrö är bra…

Zahara
0

linfrö ger jag till mina vintertid och ett bra och mycket grovfoder. Har aldrig haft kolik på någon av mina än!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Cilla89a
0

Jag har aldrig ägt en häst som haft problem med kolik :) Himmla skönt..

#0 Att dem kan få kolik av att rulla är väl i så fall att tarmarna trasslar ihop..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Spiritinthesky
0

#12 jo det var det , och det samlades gas i tarmarna så ja, ush.

linfrön är bra med ju(Y) :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
0

Jag har aldrig heller haft en kolikhäst, och hoppas på att få slippa det i framtiden också. Men följer man alla råd här ovanför så är man en bra bit påväg att låta hästen slippa kolik =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Grabbarna-A]
0

Det jag ville säga med mitt inlägg är att även fast man gör allt som man kan göra, så kan dom få ont i magen ändå. Dom har ju några meter tarm Förvånad. Vissa hästar får aldrig kolik. Hans mamma hade kolik 2ggr i sitt 15 åriga liv.

När han som fölunge bodde på Ultuna så sa dom att kolik  var den vanligaste dödsorsaken.

#7 Antingen är han extremt känslig eller så är ngt felväxt i magen, eftersom han har haft problemen sen han var fölunge. Han har fri tillgång på grovfoder, både hö och halm (året om, även under betes perioden).

jeanette
0

Återkommande kolik kan bero på stor parasitbörda. Är det ingen som kollar upp era hästars maskstatus ? Att maska regelbundet säger ingenting, dom kan vara fullproppad ändå. Bandmasken sägs kunna orsaka kolik, men den är svår att hitta via ett träckprov, så där kan ett blodprov behövas.

Spiritinthesky
0

#16 paddie är kollad, och har nu fått IVOMEC, lr vad det hette xD  :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Madick
0

#17 - Ivomec tar inte bandmask. Kan vara bra att veta.

Spiritinthesky
0

#18 veterinären sa att det var detta vi skulle ta , så antagligen hade hon inte bandmask :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Lyrik
0

#16 Lyrik är kollad, är helt ren. Ska träckprovas nu snart igen, när vi har flyttat.

Han tål ej avmaskningsmedel, får diarré av det. Har inte avmaskat honom sedan nov 06, ren på träckproven sedan dess. För mig blir det billigare att ta 2 träckprov per år, än att avmaska, eftersom jag måste ta ut veterinär då efteråt när han får diarré…

gejsa
0

#20# Har flytttat!!! Ska ni flytta nu?

Lyrik
0

#21 Vi skulle ha flyttat ja. Men nu sket det sig, så vi blir kvar i detta stall…Gråter Har mailat dig.

jeanette
0

Men du sa ju att hästen var kollad ? Chansade ni bara på att den hade mask eller togs det prover ? Och som någon sa, Ivomec tar inte bandmask. du kanske ska rådfråga en kunnigare veterinär inom parasitologi nästa gång. TYVÄRR är många veterinärer dåligt uppdaterade inom detta.

Spiritinthesky
0

#23 eftersom hon kollades på helsingborgs djursjukhus och dom INTE sa nåt om bandmask så har hon ju antagligen inte det ? nej, vi skulle avmaska henne med ivomec, sa DOM , på helsingborg.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Alexandra13
0

Fantomen har haft kolik 2 ggr detta år. En gång var det så allvarligt att veterinären fick komma och köra upp handen i röven & en slang i näsan. Och en gång var det lätt kolik, ingen veterinär kontaktades. Han la sig ner i ridhuset med mig på ryggen :S men inget allvarligt. Och alla sa att det var mitt fel för att jag inte motionerade honom ordentligt :S

Madick
0

#24 Dessvärre är det svårt att hitta bandmask på bara träckprov. Vet du om de gjorde blodprov? Tar ungefär en vecka att få svar. Det går INTE att utesluta bandmask bara genom att ta träckprov, oavsett hur duktig veterinär man har.

Spiritinthesky
0

#26 jag antar att dom gjorde vad dom tycktes behövdes . :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

jeanette
0

#24 då tycker jag ni ska ta ett blodprov på hästen. Ärligt talat, bara för en veterinär sagt si eller så så betyder det faktiskt INTE att dom kan speciellt mycket om parasitologi. Detta har bevisats om och om igen genom konstiga uttalanden från veterinärer och deras maskråd.