Tugga på betet!
Mina hästar tuggar alltid på betet när jag rider och jag har alltid hört att det är för att de trivs. Men för inte så länge sen va jag hemma hos en kompis som står i ett stall med några westernryttare. en utav dom sa att hästen tuggar på betet för de tycker bettet är obehagligt. Hennes häst har aldrig tuggat på bettet.
Vad är rätt?
Nisse tuggar alltid på bettet också.
Har också hört att det e positivt.
/Elin
#1 Skulle ju vara tråkigt om det visar sej att de e för att de inte trivs…
det är bra om den tuggar, betyder att den är avslappnad. och det är även bra om den fradgar, för då är den lugn och då aktiveras någon slags körtel.
#3 Precis som jag har hört! Hoppas det är så!
enligt ridhandboken är det så… antar att dom har baserat på något.. tror ändå att western håller med så vitt jag vet.. vad grundar din vän sin åsikt på?
#5 Det är inte min kompis utan min kompis sura stallchef! Vi red en dag å som vanligt bara rann det ur hästarnas munnar. Hon red då dfram till oss å sa att min kompis hästar inte trivdes å att vi red dom fel. Hon tycker själv hon är jätteduktig på engelsk ridning!
JAg menar nu inte att alla westernryttare är sånna!
ja ibland får man ju bara veta bättre och inte säga något.. men visa delen ur ridhandboken eller något.. bara för att sätta henne på plats. eller bit ihop och vet bättre själv =)
#7 För min kompis skull ska jag nog va tyst. Annors blir hon nog ännu mera tjurig! =0P
haha ja men nu vet ju du att du har rätt iaf
#9 Ja, det är väl det viktigaste! :D

Efter som man nu fuskar med lite western så svarar jag
western ryttare anser att överdrivet tuggand är ett tecken på att hästen känner obehag av bettet eller ryttarens händer. Eftersom western hästen går i en lägre for men ridhästar så tuggar dom inte så mycket på bettet mer leker med det. Men man ser ju på hela hästen hur den trivs eller om det är obehagligt för den. Det är ju därför western ryttare rider utan nosgrimma gapar hästen och vill undan då är det något som är fel, något som ska åtgärdas inte döljas som man kan göra med en nosgrimma, lite ridfilosofi
lorita bra sagt.
som sagt, det är bra om hästen tuggar o suger lite på bettet. men man ser ju skillnad när det blir obehag om de försöker komma undan för bettet. det ser man ju bäst om man rider utan nosgrimma. hästar som tuggar visar att de accepterar situationen o tänker över saken , oavsett om de har bett i mun eller inte.
en häst som aldrig tuggar visar snarare tecken på att man tar bort allt ansvar från hästen o låter den inte tänka själv. då har den inget att acceptera eller tänka på och jag kan sätta hundra spänn på att den beter sig som en ridskolehäst.
#11 westernryttare ska väl inte hålla i munnen als, utan rida på långa tyglar, eller hur?
#12 Kolla in min ponny här på bilden. Den är tagen på SM, han blev lite pigg mot ett hinder, å ville dra iväg , så då kanske han hellst hade sluppit bettet!;) Hihi

#14# Ja, det där såg inget vidare milt ut.

Håller med Gejsa ang bilden.
En häst ska tugga med råge. Tuggar den för mkt kan det vara av obehag. Men suga och "smaska" (små tugga/tugga "lagomt") på bettet är lämpligt. Det är vad jag lärt mig iaf

Jag har lärt mig att ett lungt sugande/tuggande är bra, men att det är något fel om den går och tuggar konstant och "dregglar". Alltså att det bildas väldigt mkt skum som hästen inte sväljer utan låter rinna ur munnen. Sen är det väldigt individuellt, jag har en häst som bara tuggar när han tänker över saker och ting och en annan som tuggar konstant, en tredje som tuggar vid obehag eller när jag pressar henne för mkt… Så det bästa är nog att inte kolla alls på detta utan att gå efter hur hästen känns och beter sig…är den avslappnad och följsam eller nervös och motsträvig? Eller ifall den kanske inte trivs alls med bettet eller din hand…prova alltid olika bett innan du bestämmer dig och variera även med jämna mellanrum för att undvika tryck på samma ställe i munnen, bettet får ju inte plats, det TAR plats=/

#13 Har du fler fördomar? Western ryttaren har lätt kontakt med hästens mun, målet är att kunna rida hästen i form utan tyglar, ja, men vi använder tyglarna också som ett hjälpmedel. Tyngden i våra tyglar gör att hästen känner tygeln mycket tidigare vid en förändring. Eftersom western hästen rids i en låg form men fortfarande med krökt rygg och arbetar bakifrån så har vi längre tyglar. Jag hoppas att "vanliga" också rider sina hästar med mjuka händer och lätt kontakt med hästens mun. Klart man ser många som sitter och sågar sina stackars hästar och tvingar in dom i en form med huvudet som inte motsvarar hästens bakbensarbete. Men för mig har det inget med "vanlig" ridning att göra och dessa ihop tvingade hästar tuggar ofta överdrivet på bettet.
#18 ang "vanlig" ridning och hålla i tygeln. ja tyvärr ser man ofta folk som håller hårt i hästen och driver frammåt, så den måste kröka på nacken. om man dock ser på hästens skelett så ser man att man måste låta hästen söka sig frammåt neråt innan man rider upp den.. hästen skall höja sig själv till en lagom form och inte handen. handen är ett stöd och bör användas med kunskap! drar man för mycket och ändå får hästen att kröka på nacken så medför man en så kallad tekannehals (om ni förstår vad jag menar?), och tappar rygg, bakre delen av halsen och defenitivt ryggen..
(nu var inte det här menat till dig som att du inte visste, utan mer en fortsättning på ditt utlägg! eg borde alla lära sig rida med långa tyglar.) jag har en elev som rider i en riktigt hög grupp på ridskolan. hon höll så hårt i hästen att den gick enligt ovan. jag sa att hon skulle släppa 2 dm på tygeln, och exakt när hon släppte så gick hästen ner i form. klassiker!

#17# Hästen är gräsätare och behöver mycket saliv för att svälja. Går en häst och dregglar mycket i ridning kan det bero på att bettet ligger så att hästen inte kan svälja riktigt. Ett tvådelat bett kan lätt göra så att det ligger fel. Ett tredelat smalare bett är bättre för just en sådan sak. Fast det är lite hårdare. Men som sagt det beror ju också på vem som håller i tyglarna. *ler*
Men en häst ska kunna tugga på bettet och kunna svälja sin saliv.

#20 Mina hästar dregglar alldrig, det blir inte ens bli skum… Kan man se det som helt positivt då alltså, att de sväljer saliven direkt… Jag rider i o försig endast med kontakt med hästens mun kortare stunder för att korrigera så bettet ligger ju för det mesta bara i hästens mun, det är ju inget som stör dem menar jag.
Jag tycker det känns som om det nästan bara är hästar med nosgrimma och stressade hästar som bildar skum i den mängden? Kan det vara en korrekt iaktagelse?

Det är väl inte så att alla hästar ska skumma. Men det kan ju även bero på mindre saliv om hästen inte skummar i jämförelse med andra hästar.
#20. så har jag aldrig tänkt på det men nu när du nämner det så verkar det ju vettigt att den inte kan svälja.
#21. har också bara sett det på hästar med nosgrimma och hästar som hålls hårt i tygeln av "riktiga dressyrtjejer".

#23# Ett tvådelat ligger ju oftast på tungan eller uppe i gommen. Då är det inte så stor tungfrihet för att svälja.

#22 Vad är det med betten som får igång salivproduktionen till max då, är inte det lite konstigt… hästen bör ju känna skillnad på mat och bett eller?

Som jag skrev förut. En del hästar har ju mer saliv än andra också. En del hästar gillar sitt bett jättemycket och tuggar som tokiga. En del bryr sig inte. Men ibland kan man ha bettet för långt ner också i munnen. Då irriterar det bara. Då börjar gärna hästen med att lägga tungan över bettet och flippa med tungan i stället för att suga på det.

Det är nog snarare så att hästen tuggar och tuggar för att slippa obehaget från bettet. Tänk er själva att ha något i munnen som hela tiden ligger och irriterar och som någon drar och sågar i. Hästen får ju slita som ett "djur" för att skydda munnen klart att det bildas saliv då och att hästen drar ihop nacken.
Rätt for kommer bakifrån på hästen inte genom en hård han som knycklar ihop hästen.

Som sagt, det beror nog helt och hållet på vem som håller i tyglen. Och hur hästen tuggar.

#26 Hur placerar du bettet då, har du nått som du går efter el? Kan va kul att veta hur andra gör, alla får gärna svara på hur ni gör med bettet…

Förr skulle det ju vara två rynkor på båda sidorna om munnen. Nu för tiden så ska det mest bli en rynka knappt det. Du kan ju känna med ditt finger hur högt upp bettet sitter i munnen. Lite svårt att skriva hur det ska sitta. Är absolut ingen expert på detta. Utan man får se och känna sig fram.

Jag har mina bett olika högt beroende på häst… Min halvblodskornings bett ligger så att det nästan nuddar mungipan, väldigt löst alltså. På kallblodstravaren har jag så att det ligger och nästan bildar en rynka och på painten så att den liggen mot mungipan utan att ge veck… Jag försöker anpassa till hur hästen beter sig med bettet…

Ja, men akta dig så att du inte har det för långt ner. Då kan hästen börja lägga tungan över bettet bla.

Då kan även bettet ligga och gno och irritera mot tänderna också om det är för långt ner.

Jag anpassar bettet efter hästen, det är ju avgörande var den tandlösa delen är i hästens mun ofta drar folk upp bettet för högt så det trycker mot tänderna som är längst in. Funderar lite men Athena har ingen/en halv rynka i mungipan, Ametist har en och Kiara har nog en och en halv om jag kommer ihåg rätt nu så på raken.
Alla tre har tredelat och Kiara har koppar/järn och dom andra två har rostfritt månbett och ingen har jag nosgrimma till
#32 inte om hästen är inte är för trång i munnen för bett eller ryttaren har hårda händer men låter man bettet ligga för långt ner så går det mot dom främre tänder och det är inte heller det bra.

Halvblodskorsningen grejar inte alls med bettet så det är ingen risk i hans fall… Och jag har kollat hur det ligger noga, och det är inte nära några tänder. Och han är välutbildad så det är sällan man behöver använda bettet på honom och då tycker jag inte att det ska ligga och ge ett konstant tryck heller…

#34# MMM skrev just det innan ditt inlägg. 

jag sätter det precis bakom "huggtänderna" som jag kallar dom… Peppe har 4 extra tänder (inte vargtänder). På honom ska bettet sitta så löst det går utan att betet kan gå emot dessa tänder när jag drar bettet neråt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#36 såg det

Där var vi iaf överens. he he
jag kör på 2 rynkor.. ev 1,5. men som sagt, man får se hur det blir i förhållande till tänderna

Dom flesta hästar går med alldeles för hårt åtdragna sidostycken enligt mig, och ryttarna klagar på att hästen är tjorvig i munnen. Om någon ställer mig den frågan då varför tjafsar hästen i munnen så släpper jag ner dess sidostycken åtminstone 1 hål på varje sida och sim-sa-la-bim, hästen tjorvar inte längre…
Ang skummning och dregglande, en häst som går på hackamoore och som skummar (inte dregglar), vad har ni för syn och åsikter om det??

när jag var och tävlade dressyr en gång så skummade min ponny jätte mycket det såg nästan poröst ut och var aldeles vitt.. var det utav obehag eller ? hon tuggade också men inte mer eller minde än vad hon brukar. Hon skummar också i munnen i vanliga fall men detta var extremt…
#25 Testa själv att hålla något (icke-ätbart) i munnen så ska du se att du får rätt mycket saliv i munnen själv. Så det är nog inte bara just betten. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#41. har aldrig sett en häst skumma som blivit riden på hackamoore. nån annan?

#41-#44 jag tror inte jag har sett det…

#44-45 Musse gör det ibland och en kompis tidigare häst gjorde det oxå

#46 Okej, men varför gör dom det? jag trodde att de bara gjorde det för att de hade bettet i munnen och att det blev svårare för dem och svälja..
jag har faktist ingen aning om varför de dregglar överhuvudtaget. vet bara att de tuggar om de accepterar. (tuggar måttligt dvs)
men gejsa kanske vet ? huuhuu vart är du gejsa ? ;)

Att en häst tuggar mer på bettet när den kommer på tävling det kan vara som för oss när vi är lite stressade och tuggar tugummi.
Att hästen skummar när den rids med hackamor kan vara det att den försöker öppna munnen och komma undan ett något för hårt tryck, hackamoret kan vara spänt lite för långt ner eller ryttaren kan använda sina händer för mycket, det kan också vara en kvar leva i beteendet från det att hästen har blivit riden med bett. För att svara på den frågan måste jag se hästen riden

#49 Ok tack. Men akn på en gång säga att när jag rider Musse på hackamoore så sitter det väl inpassat och inte varken för lös elelr för hårt spänt runt om kring. Och jag behöver knappt ta i tygel, så känslig är han så några hårda tag handlar det inte om. Men däremot det du skrev om att "det kan också vara en kvar leva i beteendet från det att hästen har blivit riden med bett" tycker jag stämmer bättre. Måste kolla i kväll när jag rider om han tuggar eller liknande.
miamaria. dregglar din häst när du riden den på hackamoore?

Inte direkt dregglar utan skummar mer

#48# Har ingen aning. Har aldrig använt hackamoore ens.
#15 och #16 Ja sa ju de;) Att han i det läget inte tyckte det va så behagligt! MEn tittar man noga så ser man att han har skum runt munnen i alla fall.
#17 Bar skrivet Det är ju va ja har fått lära mej!
#18 Nej nej, inga fördommar!! Nu missförstog du mej! Jag bara undrade eftersom min kunning innom western är lika med 2 på 100… Bara varit å tittat på det för att jag tycker det ser häftigt ut när ryttarna enligt mej har långa tyglar å hästarna bara följer ryttarens tanke…
#41 Mina hästar som jag ridit på hackamoore har skummat runt munnen när jag kommit tillbaka från ridturen, om ridturen inte bestått av endast skritt på lång tygel. Jag hoppas det är bra, men vet inte å har inga starka åsikter om det!

Pim tuggar på sitt bett men han dreglar inte eller skummar….. men Pim tuggar oavsett han har bett eller inte i munnen, när jag hanterar honom, så jag hoppas här att det beror på att han e avslappnad, och att han accepterar mig. Rätta mig nu om det kan vara något annat……
#55. låter jättebra i mina öron. att han tuggar när hanterar honom dvs. grattis! han är lyhörd för vad du har att säga.
#55 Låter toppen!:D

#56+57 Tack! kul att höra…
Att tugga på bettet är något dåligt. Det är en nervös rörelse. Vad man vill ha är att hästen suger på bettet, vilket är en avslappnad sak.
/V
#3 (behöver man skriva det eller gör datorn det åt en? - ny här
)
Skum är egentligen något dåligt om deet börjar komma fram så att det är lätt att se. Det betyder att hästen är spänd i sin hållning i nacken/muskulaturen runt strupen och har svårt att svälja sitt eget saliv. Att den desutom är överaktiv i munnen är något dåligt, då en avslappnad häst inte precis ska gå och fibbla runt i munnen, eller hur ;)
/V

#60 välkommen!
Skummar hästen även bettlöst kan det bero på orsaken jag skrev ovan nu, inlägg #60, att hästen är spänd.
Ett tunt fint läppstift som bara ligger på läpparna beror antagligen på att hästen jobbar och får tjockare saliv, och det håller sig inte helt i munnen riktigt.
Att hästen tuggar på bettlöst kan även bero förutom på att den är spänd/nervös/missnöjd vid ridning, bero på att den är underlägsen och rädd, försöker visa sig liten, så som föl gör…
/V

#62 så då menar du att när Pim tuggar lite lätt när jag hanterar honom i stallet så är han rädd spänd eller något annat?? JAg har väldigt svårt att tänka mig något av det då han samtidigt ser ut att falla i sömn….ögonlocken faller till och från…
#63, är en egen sak att tugga utan att få upp skum, menade att den tuggade så att det skummade lite.
Att bara stå och tugga lite när man är trött för att hålla igång käckarna gör ju vi människor med ibland, är inget underligt med det…

men om pim tuggar för mig och sänker sit huvud under markträning i repgrimma, inte skummar?
#65 tuggar han så är det antgaligen en underlägsen min han gör om han i övrigt är avlsappnad och nöjd. Suger han bar mjukt och fint och därav skummar så är han antagligen bara avslappnad. Är ju egentligen lite olika ifrån individ till individ även om det mesta gäller på i stort sett alla hästar. Kan ju vara som så att din häst bara inte gör som de flesta andra ;)
/V
#66 När jag gick massagekursen så sa massören att när hästen börjar tugga så börjar den slappna av. Hur förklarar du det?
#67 hon skrev ju precis det, att hästen blir avslappnad när den tuggar och sänger huvudet?
Nu är masseting inte detsamma som vid ridning/träning (där även träning ifrån marken fallit in) som jag varit inne på förrut…
Om du masserar så klämmer du på hästar mkt närgånget = hästen måste vara dig underlägsen för att låta dig göra det.
Försöker tänka efter hur det ser ut när det är bra när jag masserar… På stela hästar med muskelfel så kan det göra ont och när man trycker kan de försvara sig genom att spänna sig där framtill och tugga. På mjuka fina muskler och hästar däremot så brukar de när de är bra välja att sänka huvudet och stå avslappnat = lösa käckar.
Vad jag tyckts ha hoppat över när jag läser mina inlägg är att stoppar man in något i ens mun (fungerar ju bra på människor med ;) ) så brukar man börja suga lite på det. Ger man tryck på tungan så kommer vanligtvis mer saliv. = Rider man med hård hand får man upp mer saliv.
#69 hahaha, kunde inte låta bli att misstolka sista stycket :D
Annars låter det helt vettigt det du skriver :)

#65 Jag har även lärt mig att hästen kan tugga när den tänker över något, t ex när du marktränar den eller rider… Då ska man även vänta tills hästen tuggat/tänkt klart innan man fortsätter arbeta.
#71, precis, när hästen är fundersam och bearbetar någonting så kan den tugga lite, sedan slappnar den av när den kommit över det och slutar tugga. Tycker du gör precis rätt som lugnar ner det lite när hästen känns fundersam :)
/V

#70 ja det märks ju att du är kille i alla fall
#73 & #70, min förste hästskötare läser över axeln på mig och hon lyckades missuppfatta det med…
Har även provat att exprimentera lite med massagen för att se om någon häst ville börja tugga lite, och det är just hästarna som har spännigar som gör lite ont att trycka på som bröjar tugga innan det släpper till ordentligt. De som känns fina och mjuka i musklerna slappnar bara av och står och njuter.
/V
#62 Nej inte så värst mycket. Mer att det lägger sej runt munnen så där lätt… OM vi nu menar samma likadant
#73 jag är inte kille, men jag misstolkade det hela jag med 
#73 ja, jag får väl försöka göra skäl för att kallas kille nån gång ibland
Jen, det är du och jag ;)