Anmäla, anonymt eller ej?
Funderar starkt på att anmäla någon i närheten då hästarna där är väldigt magra.
Men vet inte om jag ska göra det anonymt? Det dåliga är ju att om jag uppger mitt namn men ber om att vara anonym, så är jag bara anonym tills fallet är löst, sedan blir mitt namn offentligt! >(
Jag vågar stå för anmälan, självfallet, men det känns så onödigt att riskera grannsämjan i vårt lilla samhälle. Man vill ju inte bli känd för att vara ''hon som anmäler hit och dit'' och vara jobbig. :/
Ska nog ta och prata med dem först, fast jag tvivlar på att det hjälper.. Men det är väl ärligast.
Hur hade ni gjort, om det kom till anmälan?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Ring anonymt. Jag har själv gjort det vid tillfälle. Man får tänka efter när man ringer då man är van att vara artig och presentera sig. Men jag ringde Kommunenes växel och bad att få bli kopplad till rätt instans för att jag ville göra en anmälan. När jag fick svar, sa jag Hej, jag vill göra en anmälan men inte uppge mitt namn. Lycka till och gå på din magkänsla, det är bättre att anmäla en gång för mycket.
Det får nog bli det. Fast jag vill helst mejla, med tanke på att kunna skicka med foton. Det kanske får fart på dem om de ser en liten ''förhandsvisning'' på hur det ser ut :3 Och så är jag säker på att få med allt.
Men det får nog bli anonymt.. med en mejladress som inte har koppling til mitt riktiga namn..

Ja det låter som en bra ide´att Maila, tänkte jag inte på. Du gör helt rätt.
Kram
Väntar nog med anmälan.
Har pratat med de som har hand om hästarna..
Först tyckte de inte att hästarna var magra..
Sen var den ena gammal och den andra en unghäst, som inte gick så bra att rida in. Nån av dem hade problem med ämnesomsättningen… fick tydligen specialfoder och olja.
Han visste inte mycket om hästar själv, jag uppfattade det som att han bara fodrade dem och såg till den biten. Jag såg tidigare att de fick lite hö, jag hade nog gett dem mer med tanke på hur många de är men jag vet inte hur ofta de slänger ut hö.
Vad jag såg hade de vatten och hovarna såg ok ut. De sa att de hade haft ''folk'' som kollat till dem, vet inte om han menade veterinär.
Jag sa naturligtvis som det var; frågade om hästarna och berättade att jag funderade på att anmäla det, han tyckte att ''visst, anmäla ska man göra om man tycker det krävs, för djur ska inte lida, men det kommer inte hända nåt i detta fallet.''
Jag tycker fortfarande att det ser misstänkt ut med 20-talet magra djur, men tja..åsnor kanske ska se ut sådär.
Tänker vänta några månader och se om åtminstonde nån av hästarna går upp i vikt, att en är mager för att den är gammal kan man väl köpa.

Bra att du gick dit och frågade först då :) Hoppas dom blir bättre!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Personligen tycker inte jag att det är ok att anmäla anonymt, då kan man aldrig gå tillbaka till källan och få konkret fakta, och om det är så illa med djuren så är det din skyldighet att anmäla. Jag gjorde en anmälan i fjol somras mot en familj som lämnat en schäfer i en hundgård med upphälld torrfoder som där var fullt med skogssniglar i och ett antal hästar som stod utan vatten och tillsyn i en hage när familjen åkte på semester till italien i en månad, men jag anmälde med namn trots deras dotter och min dotter gick i samma klass.. Lycka till och kanske löser det sig nu när du har pratat med dom
#6 Det är därför jag inte vill anmäla anonymt; men det är helt enkelt för dåligt att man inte får förbli anonym när fallet är löst! Om jag vill vara anonym, men uppger namn till myndigheten, betder ju inte det att ''jag vill vara anonym i x antal månader, sen kan ni hänga ut mig!'' Dessutom ger det ju lite bättre trovärdighet om man vågar stå för det. Men i ett litet samhälle är det inte så kul om någon blir förbannad på en.. jag vet ju inte vilka de är, de kanske gör nåt dumt med mina hästar eller mig om de blir sura för anmälningen? :/ Nu tror jag väl inte det, de verkade inte vara såna personer när jag pratade med dem, men det vet man ju inte.
Och hur många är det inte som tror tt man faktiskt får förbli anonym när man anmält och sagt ''jag heter xxx men vill vara anonym'' och de säger ''ok, du är anonym'', och sen så blir det offentligt i vilket fall..
Nu splar det ju ingen roll längre för min del, om de får en anmälan på sig blir jag väl huvudmisstänkt eftersom jag pratat med dem. :3
man är anonym om man ber om det när man anmäler via telefon men via meil eller brev är man inte det, ha själv anmält både anonymt och icke anonymt, tycker man ska göra det som känns bäst bara djuren får det bättre det är det som är det viktiga!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#8 Uppger du ditt namn är du inte anonym när fallet är avslutat och handlingarna blir offentliga, även om du ber om att vara anonym. Uppger du inget namn är du anonym hela tiden, men de får inte kontakt med dig.
Om jag mejlar utan att säga vem jag är måste jag ju vara anonym.. :3 Men vet inte hur det är med det.
jag har gjort flera anmälningar o 2 har jag inte vart anonym bättre visa att man tycker att du sköter inte hästarna/djuren, en gång var jag anonym men fick ju visa vart fanken det var för dom hitta inte dit :P otroligt. Iaf det har gått bra 2 av dom som jag anält fick totalt djurförbjud då det visa sig vara andra djur oxå som var misskötta ursh ja. En häst avliva dom på plats mager var bra förnamnet. Våga anmäla det skadar inte att dom får ögonen på sig gör det anonymt om du bor i närheten är väll mitt tips finns folk till allt.

Anonyma anmälningar bör man bara göra om det finns en hotbild tycker jag. Som det är nu anmäler många annonymt och det tycker jag är larvigt. En nackdel med att vara anonym är oxå att du inte kan få info undertiden som utredningen pågår.
#10 Har visat foton för en inspektör (från annan kommun) eftersom jag kom i kontakt med henne/honom. Ska se om han/hon tycker att det är värt att anmäla.
#11 Nu lär de ju veta vem det är eftersom jag pratat med dem. Och alla häromkring vet ju vart våra hästar går, så jag är faktiskt lite rädd att de skulle få för sig något. Inte för att de verkade otrevliga eller nåt när jag pratade med dem, men jag har träffat aldeldes för många galningar för att känna mig trygg efter bara ett enda möte.
Jag har gjort två anonyma anmälningar och skälet till att jag valde anonymiteten är att det handlat om folk som jag känner ytligt och inte alltid kan undvika.
Det viktigaste anser jag är att djuren slipper lida. Man talar om för djurskyddsinspektören att det finns ett problem, sen utreder de ifall anmälan är befogad och vidtar nödvändiga åtgärder.
Inspektör har varit på besök men inte ansett hästarna magra.
Kanske bara jag som assosierar korumpor och uppdragna bukar + synliga revben som magert.
# 14
Har grannar som har travare. De ser inte roliga ut när de växer. Åringar kan se både tunna och valpiga ut. När de når ålder 4 år så blommar de upp. För andra som inte är van vid den här typ av hästar så tror man att de är vanvårade eller får för lite mat. men mat kan jag låva att de äter i mängder.
När jag hade ett fullblod i stallet en tid som var 2 år, så ville den inte se vacker ut. Fullblodet såg bedrövlig ut , hur mkt mat än den åt så gick det åt till att växa sig in i kostymen. När hon blev 4 år blommade hon ut till en otrolig skönhet.
Jag sa då på den tiden till ägaren att jag vill inte ha den här hästen på vår gård, jag vill inte ha folk här som tror att hästen inte får mat. Idag vet jag mera om rasen och skäms över vad jag dessutom sa i övrigt om den hästen.
Idag är hästen en mkt fin tävlingshäst med samma ägare !
Och jag en en bit erfarnare på häst !
ofy, så inget hände… om du ser att hästarna blir sämre kontakta dom igen gärna en annan person, e ju skitsynd att dom inte är utbildade inspektörerna på att urskilja en mager häst/ar. Tänkte att om du får hem en vetrinär så be dom ta den svängen o kicka på dom när dom är i hagen för kanske det går snabbare om en vetrinär gör en anmälan om misskötsel på hästar. ?
#14 - När inspektören har varit ute så vet ägaren att någon har ögonen på dem och förhoppningsvis blir det en förbättring även om inspektören inte tyckte det var någon fara.
Blir det inte bättre så kan du prova att anmäla till länsveterinären i stället, h*n står över inspektörerna…
Har själv travare och har haft problem med hans hull förra sommaren, så jag vet att de inte alltid ser bra ut. Har även gått hästskötar utbildning och vet att det finns olika ''ok'' anledningar till att hästar tappar vikt. Men har svårt at tro på dem när det rör sig om mer eller mindre alla individer i en gräslös hage, av olika ras och ålder.
Detta är en hel mängd hästar; två större och så shettisar och åsnor. Shettisarna är också väldigt smala och inte unghästiga. Den som ser värst ut ska vara en appaloosa ''unghäst'' (jag gissar att den är minst 4-5.. den ser vuxen ut men är anskrämligt mager, och den har varit skickad på inridning några gånger men slänger av folk.) Att man ens försöker rida in en häst som ser ut så förstår jag inte.
#16 vi har inte veterinären här särskilt ofta, våra två hästar håller sig relativt friska :P Men ska tänka på det om vi får anledning att ta hit någon. Hästarna är alltid ute, ävennu i detta regnet och blåsten lär de vara ute, utan täcken eller ens ett trä till lä. (har iaf aldrig sett dem ta n dem, eller sett en byggnad där de kan tas in allihop) ''sommarbete''.
#17 Det har de vetat länge. Fick reda på att besök redan var inbokat och att de fått besök tidigare.
Inspektören ska dit igen och kolla om hovarna skötts till nästa vecka.
Jaha.. med tanke på hur bra det gick förra gången är det väl inte ens värt att prova igen med dessa hästarna. (annat ställe)
En bunke hästar som rids flera timmar dagligen, några är väldigt gamla, några är 5-10 år. Fast de är väl också i fint hull antar jag. Kanske går mode i sånt nu, ''anorektiska hästar är sunda hästar''..
Har suddat ut omgivningen och ansiktena för att stället inte ska kännas igen. (om ni vet vart det är, snälla skriv inte i tråden. men pm:a gärna. Ni kan ju anmäla själva om ni vet och tycker det är lönt) Väldigt trevliga människor där faktiskt, vill egentligen inte ens anmäla bara pga det, bara synd på hästarna… Hade jag ens trott litegrann att det skulle göra nån skillnad så,.. De har säkerligen fått flera anmälningar redan men utan resultat.
Är det bara jag som är överkänslig? :/
Fotona är inte redigerade för att se värre ut, de ser snarare bättre ut än med bakgrund. Ryggraden sticker upp nåna cm på alla hästar och bildar en fin liten fåra ner mot revbenen, men det var otroligt svårt att fånga på bild.
#19 Om ägarna är trevliga, varför inte försöka prata med dem först innan en anmälning? Det är ju mycket trevligare mot dem :) Så om det inte händer nått så kan du ju göra en anmälning.
Hästarna på bilden ser väldigt magra och omusklade ut :/
Har inte läst denna tråd så grundligt så ursäkta om jag missförstår nått.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Håller med #20. Hästarna ser otroligt magra och omusklade ut. Om jag var du skulle jag anmält detta. Så där får inte hästar se ut. Inget djur över huvudtaget får det!
2o; de har skött sina djur så i alla tider och ser inget fel med det.
21: De har blivit anmälda hur många gånger som helst men inte fan händer nåt. De förra hästarna jag anmälde såg värre ut, men inspektören tyckte att deras hull var helt ok. Känns ganska onödigt att lägga ner energin och förstöra mitt rykte - när det ändå inte leder nånvart. Hade det bara funnits en chans i helvetet så hade det varit värt det. Men det gör det inte.
Man blir bara deppig av sånt här.
Jag tycker att det var väldigt bra gjort att du pratade med dom först. Men är det illa och det inte hjälper att prata med dom bör man givetvis gå ett steg längre.
Det finns en hästägare i området som folk har anmält "hej vilt" flera gånger och visst det kanske fanns skäl till det, men såpass illa hade hästarna inte det. Dom har alltid haft fri tillgång på grovfoder, vatten, saltsten. Ganska bra hage. Det som var lite sämre var vindskyddet, men om någon hade kunnat påpeka detta för hästägaren så hade han kanske kunnat slippa mer problem än nödvändigt och fixat till ett bättre vindskydd.
23
Och när det inte hjälper att gå ett steg längre? ><
Var de hästarna magra då? För fri tillgång på grovfoder i all ära, men ser hästarna ut som dessa så hjälper det knappast. Kanske har problem med tänderna så att de inte kan äta.. då hjälper det ju inte med fri tillgång. menmen. vet inte om ''dina'' hästar var magra, ibland anmäler folk för så lite.

usch..vilken frustrerande situation!!!!! Gillar inte drt jag ser på korten….:-/…tycker det e märkligt att de tycker dem är lagom i hull…:-((…du ska inte ha ut nån veterinär till dina hästar för vacc eller nåt sånt snart då? en hovslagare? en hästtandläkare?…nån som jobbar med hästar som kan kolla hästarna o säga sin sak…. anmälan från en som jobbar med hästar skyndar kanske på det lite än om en privatperson anmäler….förstå¨r du hur jag menar??? Tycker du har gjort rätt!
#24 Ett steg längre menar jag är att anmäla, en anmälan bör väl hjälpa mer? Då har dom ju någon som kollar dom tills något händer.
Det var inte mina hästar! Utan som jag skrev en hästägare i området! Nej, de hästarna var inte magra, det var för att de behövde större vindskydd som folk anmälde honom.
#25 Mina hästar finns ju inte där.. de är i fint hull och står några km bort så att kalla vet till våra pållar för att få fram anmälning hjälper knappast.. :/ Inspektören har varit där.
#24: Det är vad jag kallar ett steg längre också, har anmält, andra har anmält.. hästarna på den bilden anmälde jag inte för att:
1. de har blivit anmälda flera gånger av andra, helt utan resultat eller påföljd trots att inspektörerna varit där.
2. det skulle förstöra en annars trevlig relation med ägarna; OCH den lilla, lilla chans jag har att påverka något alls genom att tala med ägarna och försöka påverka dem själv.
Nej, jag vet att det inte var dina, därav '' '', bara förtydligade att jag menade de i ditt inlägg :) Ok.
#27 Sorry, nu är jag med igen. När jag läste första gången trodde jag att du menade att det var mig o mina hästar som du trodde var anmälda. :P
#28 lätt att missförstå:P
det är verkligen synd att det finns vissa inspektörer som inte tar sitt jobb allvarligare…
Måste även säga att vissa folk anmäler av felorsaker…
Pga en dispyt med en av mina grannar (hon släppte in sin okopplade hund på min gård fast min hund var där…) så anmälde hon mig och mina hästar… Stallet var tydligen i hemskt skick osv, hon har dessvärre aldrig varit in i mitt stall så hon måste väl ha röntgensyn då…
Inspektörerna kom ut och godkände hela stället iallafall.
Fint stall, med mkt stora boxar, bra kvalitet på vatten, foder, hagar mm mm
Även om man får tummen upp från inspektörerna så känns det ALDRIG kul att ha dom på gården.
Nej, för oss som bryr oss om hästarna gör det inte det.. men det verkar som om vissa inte bryr sig så länge de slipper straff..

Hoppas att det blir bättre inspektioner när kommunerna tas ifrån det ansvaret…

jag anmälde för ngn vecka sedan, anonymt eftersom mitt namn är ovanligt.
ska ringa inspektören nu i veckan o kolla läget.