Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1383 ggr
Linda
0

Varningar

Skriv regler

På välfungerande forum finns regler som medlemmarna följer, antingen oskrivna eller nerskrivna. I den här artiklen hittar du de framtagna skrivreglerna på Ridsport .i fokus

Som medlem på sajten godkänner du samtliga regler nedan.

Det är inte tillåtet att:

• Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Innehåll:

Du godkänner att sajten publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.

Tänk på att:

• Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
  • Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
  • Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
  • Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.

Fråga gärna om det är något du undrar om skrivreglerna!

Detta massutskick fick alla medlemmar och en hänvisning om att man kan råka ut för 3 varningar om man bryter mot skrivreglerna och detta leder till skrivförbud.

Men det blev lite tokigt utformat eftersom många medlemmar tagit detta personligt och tror att de råkat ut för en varning.

Obs: Så är inte fallet, vid en varning kommer Sajtvärd eller Medarbetare förklara varför varningen delas ut och ge konkreta exempel om varför.

Detta är bara för allas trevnad.

Hoppas på att ingen tog illa vid sig.

Vänligen/Linda m. medarbetare

=====================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

jen
0

fört var jag tvungen att fundera om jag hade skrivit något tokigt…

men sen såg jag att det var ett massmeddelande Flört

gejsa
0

Ja, jag började också att undra. Men ser en varning ut så här annars då eller skriver du privat då?

[slo]
0

Ja jag funderade också på om jag gjort nåt ovanligt fel… Men det stod ju i sista raden som vanligt :)

En fråga har jag dock: Personangrepp, vem är det som definierar det? Personen som blir omnämnd, andra medlemmar här eller ni sajtvärdar?

gejsa
0

Hmm intressant fråga slo.

jen
0

ja, den frågan bör kanske utvecklas lite.

vad anses som personangrepp??  fakta? påstående? eller lögn?  det borde stå tydligare i reglerna om det.

gejsa
0

Ja, lögn definitivt. Tycker jag iaf.

Linda
0

#2 Genom privat medelande, ingen medlem oavsett får känna sig uthängd.

#3 Den inlägget riktas mot när man skriver svaren osv, tror att det nog framgår.

Vänligen/Linda

[slo]
0

Okej, tack för svaret! För man vissa här känner man ju bättre än andra, och då blir språket lätt personligare ;)

gejsa
0

Jo, men skämt slo vet man ju när det är. Flört

[slo]
0

Ja men jag menade när skämten ligger i gråzonen till personangrepp ;)

gejsa
0

Nja, tycker nog att man vet det också. Men ältar man hela tiden samma sak och tjatar om det att det visst är så osv då är det ju inte ett skämt längre. Eller?!

Linda
0

Det är jätte svårt, lika svårt som det är att ta fram Skrivregler.

Jag vill ju gärna ta hjälp av er medlemmar om regler som ni tycker känns bra att acceptera.

-Men jag tror personligen att de flesta vet vad som känns som övertramp.

-Eller?

Men som sagt kom gärna med förslag om hur vi kan förbättra skrivreglerna.

Vänligen/Linda

[slo]
0

Jo jag tror det kommer bli kanon :D Är väl likadana regler i stort sett vart man än befinner sig på öppna forum.

Linda
0

Ja men man konstigt nog så frågasätts de alltid av somliga:)

-Det skulle vara bra om alla medlemmar fick känna sig delaktiga iaf.

Lorita
0

#7 Man får alltså hänga ut dom som inte är medlemmar, det länkas ju ofta till namn med angrepp på personer utanför forumet. Då är det OK då?

//81.224.98.243

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linda
0

#15 Som sagt så tycker jag inte att det är okej det heller eftersom vi vill driva sajten seriöst och med trevlig framtoning.

Vänligen/Linda

Lorita
0

#16 men att skriva om en medlem som inte kan skriva i sitt namn är OK?

// 81.224.98.243

hjullan
0

#17. va ? som inte kan skriva i sitt namn?

Tina-A
0

Jag har märkt på vissa ställen här på iFokus att det är tillåtet att skriva ex "suck, det var en superdum idiot som sparkade mig på benet igår" utan att någon vet vem det är, men när man ska skriva om/till någon får man inte hoppa på själva personen.

Tillexempel får man kritisera det någon har skrivit och berätta att man har andra åsikter eller värderingar, men man får inte kritisera personen som skrivit. Man får alltså skriva "jasså du tycker så, men jag tycker såhär" men inte "du tycker helt fel!! du måste vara dum i huvudet som tycker så"

Det är mina uppfattningar i alla fall :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

gejsa
0

Vad betyder siffrona efter lorita som kommer fram?

gejsa
0

#19# Ungefär så ja.

jen
0

#20 det ser ut som en ip adress,

Lorita, vad är det för siffror?

Lorita
0

#22  Ja, vist är det en IP adress det efter frågades ju för inte så länge sedan

// 81.224.98.203

jen
0

#23 ok, har det efterfrågats?

nu har jag nog missat något tror jag…

gejsa
0

Ja, du kan ju sluta prata i gåtor och mumla i skägget jämt och ständigt. Prata i klarspråk i stället.Fundersam

bebbe
0

vad är en ip adress ?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

En ip adress är en adress som din dator har en egen och grannens har en egen. Så på det sättet kan man identifiera vilken dator som har varit inloggad på olika ställen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

#25 vad menar du Geisa?

lisette
0

#15 jag tycker att det beror nog på vad det handlar helt o hållet om. är det varningar (du vet nog vilken tråd jag menar om) så kan jag tycka det är ok.

#26 bebbe, du är för härlig!!! *fnissar*

SarahPeace
0

Får man skriva tex " Fan vad söt" lr " jäklar/helvete, jag glömmde att……"

och sånt som inte gör nån illa och så ?

Lorita
0

#29 För inte så längesen så var det en som pekades ut som oseriös hästhandlare, när jag gjort efterspaningar på henne så sysslar hon med mycket seriös avel och har en godkänd B-premierad hingst. Det fanns under den tiden jag försökte kolla upp henne inte en annons ute som kunde leda till henne mer än annonser kring hennes hingst och föl. Det blir ofta en masshysteri har inne och då snackas någon ner men egentligen utan att det finns bevis.

Den tråden du tänker på (tror jag) där hade det ju räckt att länka till artiklar om henne och inte till annonser, även om man är dömd för något så kan man ju börja om med en seriös verksamhet, eller ska man straffas hela livet? Se upp det får man göra med alla för man vet inte vem som är skojare.

gejsa
0

#28# Att lorita kan tala om direkt vad hon menade i stället för att säga meningen halv. Var har vi frågat efter en ip-adress nyligen bl a. Vi har inte haft en tråd vad jag vet om det.

gejsa
0

Men det var mest på skoj, inget elakt.

gejsa
0

Nu vet inte jag vilken du menar lorita. Är det den som hade en hingst bunden vid ett träd eller?

Lorita
0

#34 nej att hon hade hingst nämndes inte, utan det pratades och drevet gick också länkades det till en annons föder man upp hästar så säljer man också. Sen roade jag mig ett tag med att försöka hitta något som visad på att hon var hästhandlare, men allt var kring hennes avelshingst och avkommor efter honom. Vem det var spelar ingen roll, dumt att peka ut någon igen.

gejsa
0

Ja, då vet jag inte vilken du menar.

bebbe
0

Lisette jag vet egentligen inte ett dugg om datorer, det jag kan har jag lärt mig genom att vara frågvis, det borde du veta som blir ansatt av mig i tid o otid, fniss man lär så länge man leverGenerad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

Ja att det kan gå fel när folk skriver ut saker de tycker m folk vet jag. Blev ju själv utsatt för påhopp här inne för ett tag sedan. Inte skojigt med lögner.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars