Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1147 ggr
TeddyLove
0

Varmt vatten?

Måste man ha varmt vatten när man spolar av hästen?

gejsa
0

Ljummet helst iaf. Tänk dig själv att duscha i iskallt vatten. Det är ju inte så bra för muskler och leder.

Alex
0

Benen går dock utmärkt att spola av med kallt vatten.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

wewwa
0

Jag tycker oxå att man bör använda ljummet vatten.

_Jag_
0

ljummet vatten på kroppen,  Neptun tycker dock att ju varmare ju bättre ;). Men gärna kallt på benen efter ett pass =)

AnnaLundin
0

Sommartid duschar jag mina hästar i kallt vatten.

Det är bara ytan på huden som blir nerkyld och det brukar inte vara något problem med det - såvida man inte medvetet står i en timme och kyler musklerna också.

_Jag_
0

Vad jag har hört är det inte bra att duscha i kallt vatten efter träningspass eftersom musklerna drar ihop sig när dom blir kalla. och direkt efter träning är inte det bra eftersom musklerna blir varma när man tränar.

Men om man bara ska tvätta sin häst så går det säkert bra med kallt vatten en varm sommar dag. =)

AnnaLundin
0

#6 - som jag skrev ovan, en snabb avspolning kyler inte ner musklerna på något skadligt sätt.

Som kuriosa kan jag påminna om att vid OS i Atlanta (-96 eller nåt) var det väldigt varmt. Då KYLDE man fälttävlanshästarna med isvatten mellan uthållighetsprovet och terrängen, för att de skulle komma ner i temperatur så att de skulle klara att gå terrängen också. OM det hade varit väldigt skadligt med denna kyla så hade nog inte fälttävlanshästarna tagis sig igenom denna tävling med hälsan i behåll. (Svenska Linda Algotsson var 6e bästa ekipage i lagklassen, om jag inte missminner mig)

Lorita
0

Jag gör som #5 jag tvätta nästan bara om vi ska ställa ut hästen. Då åker feece täcket på, efter tvätten. Om man ser det så så en snabb kalldusch är ju inget mot skyfall en svensk sommar.

Benen spolar jag vid behov också med kallvatten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lyrik
0

Kallvatten på sommaren.

Brukar inte bada Lyrik så ofta, kanske 3 gg per år med schampo.

Benen spolar jag av med kallvatten när det är lersäsong.

Repoort
0

Reddie vill gärna bli spolad med slangen då jag fyller på vattenkaret sommartid. Han ställer upp sig och spolas då med kallvatten. Efter ett tag vänder han på sig och blöter andra sidan. Efter ett par minuter så går han till det lerigaste/dammigaste stället och rullar sig.
Bad med schampo sker sällan. Kan bli en gång på hösten för att få bort all sommarsmuts. Men vi har varmvatten i stallet så det är ljummet vatten som gäller och grönsåpa eller ekol hästschampo.