Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 5863 ggr
svampi
0

Olja till hovarna.

Hejsan

Jag undrar om det finns nån bra olja till torra hovar istället för hovolja (som konstigt nog torkar ut hovarna…) :/

Har läst att fiskleverolja ska vara superbra, men har inte hittat det någonstans.

Tacksam för svar!

gejsa
0

Du kan ta vanlig matolja men endast på kronranden inte över hela hoven. Då täpper du till och torkar ut hoven.

Peppe
0

Det allra bästa är vanligt rent vatten! =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#2# Visst! Men är det torka ute och så behöver dom stå timvis i vatten för att hinna få suga upp så det räcker till hovarna. Det räcker inte att bara skölja av dom varje dag.

Peppe
0

#3 det räcker ganska långt med 15-20 min i vatten / dag.

gejsa
0

Inte vad jag har hört. Och jag tror ändå inte så många hästar vill har tålamod/törs stå i en hink ens 20 min. :)

Peppe
0

#5 man behöver inte använda hink ;)

Använd du din olja, jag kör med mitt vatten och jag har aldrig haft några problem med mina hästarna hovar =D

Peppe
0

#5 man behöver inte använda hink ;)

Använd du din olja, jag kör med mitt vatten och jag har aldrig haft några problem med mina hästarna hovar =D

gejsa
0

#6# Haha det var inte jag som var trådskaparen.

Peppe
0

#8 nej men du skrev matolja i #1  ;)

gejsa
0

Jag använder varken matolja eller vatten. Behöver inte det. Ger kisel i stället. Fungerar bra på mina hästar. Men hon frågade vilken olja hon skulle använda. Därav mitt svar. :)

Zabbio
0

Jag tror ju snarare på att sånt som ska in i någon del av hsten bör komma in genom munnen.. >_>

Ev. vattenbad till hovarna, olja täpper bara igen. Men vatten och olja kan få hovarna att se finare ut eftersom porerna liksom täpps igen; av oljan eller av att hornet sväller lite i vatten. Men i själva verket blir de bara porösare…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

wewwa
0

Vatten som peppe skriver är bra, men dom behöver stå i det oändligt länge, så jag skulle nog köra mer på gejsas linje och oljan kan du ju använda någon gång om du vill att hästen ska vara extra fin. :P
Vi hade våran förra hästs hovar i vattenhinkar ett tag, och om hon stod så i någon timma medan man borstade var det bra, men jag tror inte att alla hästar går med på det.

pippa__
0

#0 Var bor du som lyckas ha en häst me torra hovar i allt detta regnande? =)

Vatten täpper väl inte igen porerna, men olja gör dock..ska ju inte smetas på under hoven, men är väl inget farligt på kronranden som gejsa skriver.

Zabbio
0

#13 nej, vatten täpper inte igen, vatten får hornet att svälla en aning så att små spricor och orenheter inte syns så väl.

Peppe
0

vattnet tas in genom sulan, inte hornväggen… och om man inte ställer hästen på stallgång efter att man badat hovarna så räcker det gott och väl med 20 min / dag. ska heller inte vara massa terpentin i spånet om man har det. Terpentin och betongen suger ut vattnet ur hovarna

Lyrik
0

Vanlig matolja. Hela hovens utsida, ej undersidan. En gång per dag.

svampi
0

Det är ju så att hästen jag ska ha det till är lite av ett nervvrak…han står inte en sekund i nån hink inte, tro mig…haha.

gejsa
0

#16# Inte hela hovens utsida Lyrik.

Chan
0

Fiskolja kan kallas Torsklevertran vilket finns att köpa på Granngården.

Min hovis har rekommenderat det och han sa åt mig att periodvis smörja in HELA hovarna (utsidan - kronrand och nedåt, bak nerpå ballarna och hela undersidan). I oljan skulle jag dessutom blanda i en klick tjära, men minns inte riktigt varför.

Hur som, jag har smort in hovarna enligt hans rekommendationer i kortare perioder då det varit torrt ute och hovarna har mått bra av det. Mjuk och fina utan att vara porösa eller söndersmuliga.

Men sjävklart finns det olika rekommendationer om hur man ska smörja in hovarna, var och en får väl välja sitt sätt.

exitingsvillemo
0

jag har själv aldrig behövt smörja några hovar med vare sig det ena eller det andra, men jag har hört att olja bara torkar ur ännu mer, hovarna blir liksom beroende av det… Börjar man smörja med olja så måste man fortsätta… förstår ni mitt virrvarr…

men det finns ju nå tillskott man kan ge i fodret… Hjärnsläpp, kommer inte ihåg vad det heter, det ska iaf vara väldigt bra.

Skriver väl om jag kommer på det :O)

Mandysan
0

Jag tror på tillskott istället för oljor… Finns bla Biotin, Kiselgur och Enzion som kan vara jättebra beroende på hovproblemet.

Lyrik
0

#18 Jopp. Hela hovens utsida.

Så säger min hovis från Ultuna.

Märker stor skillnad på när jag har missat/slarvat med oljan. Hans hovar spricker då.

pippa__
0

#22 Det är det som menas med att hovarna blkir beroende av oljan…

carrrrrooooo
0

#22 hovarna blir beroende av oljan, man kan aldrig sluta med oljan för det är ju då dom spricker.. det bästa är att bada hovarna i ett vattenbad.. min tjejs hovar har aldrig spruckit..:)

carrrrrooooo
0

oj #23 hade redan förklarat:P

lisette
0

spinner vidare på det här med beroende. tänk själv när man använder lypsyl heeela tiden. skulel man inte ha tillgång till lypsyl en dag blir läpparna helt röda och man får jätteont. måste vara samma sak med hovarna ju. kanske inte att de får ont osv, men det borde vara samma effekt.

Lyrik
0

#24 Hans hovar blir värre av vattenbad. Nu när det regnar var och varann dag, spricker de.

Varför säger då min hovis från Ultuna och hennes kolleger där att det är bra att olja hovarna?

Hans hovar är inte beroende av oljan. Kan slarva/missa olja dem, inte blir de sämre av det. Hans hovar spricker dels när det är så blött som det är nu, dels när det är så torrt som det var för några veckor sedan.

tezzie
0

#27 Fast nu talar du lite emot dig själv…

I inlägg 22 skriver du "Märker stor skillnad på när jag har missat/slarvat med oljan. Hans hovar spricker då"

…och i inlägg 27 skriver du "Hans hovar är inte beroende av oljan. Kan slarva/missa olja dem, inte blir de sämre av det"

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

Jag har inte träffat på en enda hovis eller någon annan som har sagt att det är bra att olja in hela hovarna. Sånt gör man bara när man ska ställa ut eller tex tävla för att hästen ska se fin ut. Det säger sig självt att det naturliga är ju vatten och fukt. Men kan man inte ställa en häst i vattenbad när det är torka så kan man olja uppe på kronranden. Eller köpa sådana där som är som tofflor att sätta på hästen när dom står inne i box på natten. Dom fuktar man ju inuti. Vet inte vad det kallas nu.

Eller/och ge kisel, enizon osv.

Det som mest ger sprickor är väl för att vi skor eg. Så det mest ultimata är ju oskodda hästar. Men det är inte många som kan ha det. Rider man så slits dom ju för fort. Eftersom det oftast erbjuds vägar med grus osv. Maten är ju viktig för hästen också. En bra foderstat kommer du långt med.

Zabbio
0

#29 det där med tofflor fick mig att komma på en sak jag läst i en gammal bok; vira handukar runt hovarna, blöta då, över natten och fäst de säkert (utan att riskera skav, att det lossnar eller att det stasar).

Kan också lägga havregröt i en duk som binds runt hoven.. :P Mycket man läser!

Meen, tror fortfarande att sånt ska komma innifrån. Kanske vatten som tillfällig ''kur'' nån gång.. som typ ansiktsmasker..fast till hästens hovar..

gejsa
0

#30# Ha, ha blir nog svårt att få handdukarna att sitta kvar. Men alla sätt är bra utom dom dåliga. :)

Zabbio
0

31 - Tja, de använde ju det sättet förr, så det borde gå:P Binder med nån bommulsremsa eller nåt kanske?

svampi
0

Jag tror att det är några som missförstår mig.

Jag vet att hovolja som finns i ridsportsbutiker torkar ut hovarna. Men jag menar om det finns nån annan slags, typ matolja som man kan använda, utan att hovarna torkas ut.

fridak
0

#30 det finns filtboots som kan blötas, fast då kommer inte vattnet direkt underifrån, men hästen kanske blöter ner marken den står på och sen far vätskan upp i hovarna;)

svampi
0

putt

gejsa
0

#35# Vad puttar du för? :)Har du inte fått svar tycker du? Matolja går bra. Men bara på kronranden.

Mandysan
0

#36 Hon kanske vill höra mer åsikter/erfarenheter?

AnnaLundin
1

#30 m.fl - så här är det.

Hovar innehåller naturligt en viss andel vatten. Strålen har högst andel vatteninnehåll, hovväggen minst och sulan nånstans mitt emellan dem.

Vattnet i hovarna kommer normalt inifrån kroppen, via blodet.

Ibland blir hovarna uttorkade. Det beror på att hovarnas omgivning suger ur den naturliga fukten ur hovhornet. Det kan vara t.ex torrt underlag på betet eller väldigt torr ströbädd i stallet som orsakar detta. Fukten inifrån räcker alltså inte till för att kompensera den torra omgivningen.

En uttorkad hov innehåller alltså betydligt mindre andel vatten än i normalfallet. Prova att trycka på strålen - är strålen hård och "vass" så är hoven uttorkad. Är strålen mjuk att trucka på så är allt bra.

Bästa sättet att återställa en uttorkad hov är att se till att omgivningen inte längre är torr. Kommer det lite regn i gräset i hagen så blir det naturligt återställt. Annars får man "skapa" fukt i omgivningen, t.ex genom att vattna lite på den renmockade ströbädden eller låta vattnet rinna över i hagen så att det blir lera runt vattenkaret. Man kan också använda vattenbad, filttofflor eller vanliga blöta handdukar runt hovarna för att återställa fuktbalansen.

Tänk efter, så kommer ni på att det aldrig förekommer torra hovar under perioder då det regnat mycket. Det är bara bra för dem att kliva runt i lite lera.

Men kom gärna ihåg att inte låta blöt lera vara kvar på hovarna, för när leran torkat så kommer den agera som fuktutsugare ur fötterna och DÅ blir de uttorkade igen.

Angående olja - det finns helt enkelt inget behov av olja!
Se bara till er själva! Är ni torra i huden så använder ni inte feta krämer, utan fuktgivande! Samma sak med hovar.

//Anna, utb hovslagare

Peppe
0

#38 Amen!

gejsa
0

#38# Nu är det ju så att många hästar har sköra hovar och då  hjälper inget vatten i världen. Sprickor tex har min gamla inackorderingshäst. Det är en äldre fjording. Och vad ägaren än gör så blir dom inte bra t o m vid regnperioder. Vad tycker du hon ska göra åt dom? Har du några förslag?

Zabbio
1

#38 Ah.. där förklarade du vad jag hade ''en känsla'' av.. men inte riktigt lyckats klura ut. Både att vätska ska komma innifrån, att vatten inte normalt sett behövs runt hovarna (utan bara när omgivning 'suger ut'' vattnet) men at det ibland är bra…

Samt att olja är onödigt:P

Phew.. det finns för många spridda fragment av lärdom i mitt stackars huvud..ibland går det inte ihop..

Tappsveden
0

Rypsolja med pepparmynta i…

AnnaLundin
0

#40 - Sköra hovar är oftast genetiskt betingade.

Ska ärligt erkänna att jag sluppit sådana i kundkretsen, så jag har inga bra tips att komma med, mer än att sko den regelbundet så att skorna ALDRIG hamnar innanför hovväggskanten - DET är nämligen en vanlig orsak till att hovar (ffa spröda sådana) spricker…

Det finns alltid undantag från regler, Och det finns nog förmodligen lika många tips som hovslagare. Det är bara att prova sig fram och se om man hittar någt sätt som fungerar.

(Jag hade börjat med att testa tillskottet "Steel Joint")

gejsa
0

#43# Ah, troligtvis är det för att hon har börjat sko alldeles för sällan. Jag har sagt till henne att dom är för långa men ekonomin styr troligtvis. För dom har varit bättre. Men ska upplysa henne om detta också. Tackar!

Lyrik
0

#43 Min Lyrik har dåliga hovar. Hans morsa hade det, även hennes 2 andra avkommor. Inget på hans farsas sida.

Hans hovar växer dåligt, spricker lätt vid skokanten och sömmen. Spricker både vid torka och mkt regnade.

Skos var 6-7 vecka, kan ej gå längre.

Har strålbenshälta hf, början till ringkota vf. Skos därför med straight bar ringskor, tjocka sulor och hoofpad fram. Vanliga bak. Har sidokappor fram och bak. Varmskos oxå.

Har provat det mesta i tillskottväg - enzion, steel joint, olika biotinsorter, kiselgur och nypon.

Bäst funkar han på nyponskal, kiselgur och ÖB Biotin.

svampi
0

#36 Puttar för att jag vill höra mer åsikter. tack för hjälpen förresten allihopa ;) Är lite glömsk när det gäller att tacka.

carrrrrooooo
0

#45 har du bilder på hans hovar??.. vore intressant att se..!

TeddyLove
0

jag har en fjording och min hovslagare säger att jag kan ta vanlig matolja på dom så att dom inte spriker :)

Lyrik
0

#47 Inga just nu.

Det är fram som spricker, men där har han sina sulor. Ska skos på tis.

Minetta
0

Jag använder en hemgjord olja; en del matolja och 8 delar tjära.

Spiritinthesky
0

#38 åh, kul att läsa. :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

AnnaLundin
0

#50 - jag hoppas att du är medveten om att tjära är uttorkande! Det ska du INTE använda på hovarna, möjligen på strålen om hästen har konstaterad strålröta…