Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3188 ggr
lisette
0

analysvärden

har fått analysen på vårt hösilage. vad sägs??

67% torrsubstans

smrp 67 g/kg

energi 6,9 MJ/kg

--------

råprotein 140 g/kg ts

smrp 100 g/kg ts

energi 10.0 MJ7kg ts

Mandysan
0

Ett bra hösilage tycker jag :-) Iaf till lätt-/normalfödda hästar :)

AusaBausa
0

#0 Vart skickade du och analyserade höensilaget?

AnnaLundin
0

Jag säjer bara GRATTIS till att inte behöva köpa ett korn kraftfoder så länge du har kvar av det hösilaget…

Möjligen behöver du ge en liten dutt mineraler för att säkerställa tillförseln av spårämnen.

lisette
0

#1 jamen det är ju precis det vi behöver! kan du inte att göra två foderstater till merry och star?

• merry, 4 årigt korsningssto, 156 cm hög, som rids 4-5 dagar i veckan måttligt, mest skritt och trav. ca 450 kg.

• star, 16 årig c-ponny valack som hade fång i somras. han väger ca 300 kg och rids lite hårdare 5 dagar i veckan. 

#2 bonden skickade in till eurofins

#3 finns en hel del balar att ta av, blir glad nrä du säger så. =)

Mandysan
0

#4 Sätter igång genast =)

lisette
0

tack amanda! =)

Mandysan
0

Du har inte mineralinnehållet va? Vad har de för något strömedel?

lisette
0

strör med torv.

krafft blå

Mandysan
0

#8 Menade om du visste hösilaget mineralinnehåll ;) Så ingen halm?

Mandysan
0

John Blund ropar nu, så jag fixar färdigt imorgon… ;)

Är du säker på Merrys vikt? Tycker att det låter som väldigt lite Obestämd

Peppe
0

#10 jag tycker istället Star väger för lite. Min Peppe räknade jag med 380-390 kg =) också han c-ponny, welsh, så av det lite lättare slaget

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnnaLundin
0

#4 - du behöver inte räkna foderstater med det hösilaget. Ge dem bara så mycket de behöver för att hålla sig i lagom hull, fodra med ögat nu när du vet att proteininnehållet är tillräckligt!

lisette
0

#8 ah, nej inget mineralvärde, finns bara det som jag skrev i #0 på analysen. kan ev fixa halm. inte alls säker på hennes vikt, grov gissning.

#12 bra att veta hur mkt balar vi ska beställa. därför jag vill veta på ett ungefär.

gejsa
0

Herregud det är ju en kvot på 9,7. Så det är inget ni behöver räkna.

Tycker nog också att vikten är för låg. Har ni prövat att "väga" dom med måttband?

Ev att ni kanske måste köpa halm för att få ner kvoten och ge dom lite att äta i vinter.

pippa__
0

Så ni säger att det är för bra för dom?

Staren vägde 360 kg när han var tjock, nu är han inte lika tjock..har ej vägt honom nu så även jag drar till me en gissning..Star är oxå welsh, mamma russ iofs

gejsa
0

Jag har aldrig haft så höga värden i något grovfoder. Dräktiga ston och ston som ger di är det ju perfekt åt.

Mitt grovfoder brukar ligga på ca 7.

pippa__
0

Oj då är det super då asså =) Synd att vi har en gammal valack och ett ungsto då istället för digivande sto :P

gejsa
0

Ja, stämmer värdena så är det jättebra. Absolut inget annat är mineraler och kanske några morötter/äpplen. Något för att få i sig mineralerna med alltså. .)

Eftersom ni inte tagit någon anlys för att få veta mineraler. Så får ni väl tillsätta tex 1 dl blå eller gröna.

Mandysan
0

Merry:
8 kg Hösilage
3 kg Halm (gärna mer)
Mineraler
½-1 dl Olja (gärna raps eller majs) för att öka på energimängden något vid behov (samt blanda mineralerna med;)).

eller (om ni inte får tag på halm):

10 kg Hösilage
Mineraler
½ dl olja
Dock blir det väldigt mycket överskott på protein men det är ingen fara efter som det kommer från grovfodret.

**Star:
**6 kg Hösilage
2 kg Halm (gärna mer)
Mineraler
1 dl olja

eller:

7 kg Hösilage
1 dl olja
Mineraler
Även här blir det ett proteinöverskott som är ofarligt. Han behöver dock oljan för att balansera upp det hela med.

gejsa
0

#19# Kan du tala om vad kvoten blir på din uträkning?

Tycker det är konstigt om man behöver sätta till olja eftersom det redan har höga energivärden i sig. Hur mycket sänks det med halmen?

mazze
0

Mitt sto som är 152cm hög väger 450kg (442), är vägd på klinik för någon månad sedan. Då var hon i bra hull, några extra kilon kanske.

gejsa
0

Gobban som är 158 cm vägde ca 525 när vi kollade sist.

fridak
0

jag har inte vägt foderhästen, bara mätt med viktband som diskuterades o mde var värdelösa eller ej, men enligt bandet så vägde foderhästen när han kom runt 560 och sen med motion och rörelse kom det ner till 480 tror jag. Han är ca 160cm, travare men rätt grov för rasen. men som sagt var det med viktband och ingen våg.

Mandysan
0

#20 Har inte sparat uträkningen :( Behövdes dock olja för att få ner kvoten..

gejsa
0

#24# Synd! Har inte alls räknat men nog tycker jag att det är energi ändå så det räcker åt dom. Utan olja alltså. Eftersom det kommer från grovfodret är det ju inte lika märkbart för hästen som om det skulle komma från kraftfodret. Ja, dom får väl göra som dom vill. Men jag skulle nog bara gett av fodret och lagt dit mineraler och lite frukt.

lisette
0

kanon amanda! tack så jättemkt!

merry blir nog inga problem att få ner mineralerna i, förmodligen värre m star dock.

pippa__
0

Men ska olja verkligen behövas? Det ska nog gå bra me mineralerna till Staren me =)

gejsa
0

#27# Man kan ju lägga i lite frukt så slinker nog det med det också. Skivar man tex morötter så är det väldigt svårt att inte få med mineraler. Köp pelleterade mineraler.

pippa__
0

#28 Pelleterade? Fattar inte hur han gör, men han lyckas få bort mineralerna även om man blandar det i betforen :/

gejsa
0

Ja, om du köper grusmineraler så kan det lägga sig som grus i tarmarna precis som sand gör. Läste det på buke för några år sedan. Jag slutade direkt att ge sådana mineraler. Jag köper alltid pelleterade mineraler.

Ja, då är det inte lätt om han t om lyckas få bort det med blöt betfor. haha

AnnaLundin
0

#24 - man behöver inte "få ner kvoten" med olja, när proteinöverskottet kommer från grovfoder. Det finns liksom ingen anledning att höja energitillskottet med olja till dessa hästar, det är bättre att de tuggar i sig så mkt de behöver av höet!

bubbelbubbel
0

kan inte någon vänlig själ berätta för mig vad allt betyder, för en analys är rena grekiskan för mig…

AusaBausa
0

ni som ger ensilage, har ni vacc dem mot det? är det skillnad på o ge höensilage eller vanlig ensilage i fråga om o vacc?

lisette
0

vaccinerar inte.

Lyrik
0

#22 Lyrik som är oxå 158 hög, vägde 620 kg på Ultuna i januari. Hållt samma hull sedan dess. Något tunn i flankerna.

#0 Ditt hösilage skulle Lyrik behöva äta - Om han tålde det….Rynkar på näsan

pippa__
0

#33 Vaccinerar inte heller…det borde inte vara ngn skillnad. Det är inplastat vilket som så bakterierna kommer ingen vart ändå

lisette
0

#36 va?

AusaBausa
0

#36 Okej!

Mandysan
0

Oljan är om mineralerna är svåra att få ner framför allt =)  Så den är inte jättenödvändig men jag skulle själv ha gett det (framförallt om hästarna rids hårdare) för att balansera! Är iaf så jag har fått lära mig att man bör göra.

Cilla89a
0

Lisette, vi kan bilda klubb ;) Har lika höga värden och lite högre energi värde :O

Men jag hoppas innerligt att den nya skörden ska ha lägre värden, men det får jag inte veta förrens senare i höst då vi har 2 balar kvar från förra året ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

detta var andra skörden detta året! ;)

farsan har en analys där proteinet är tre ggr högre än vad det bör vara. det passade tydligen inte tävlingshästar utan mer till dräktiga/digivande ston.