Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersajtenifokus
Läst 2263 ggr
tezzie
0

Månadens häst?????

Är det verkligen någon idé att fortsätta med månadens häst?

Det kommer in ett bidrag per månad nu på slutet och det känns väl lite tråkigt…

Vad säger ni?

Behålla eller inte??

*** Kärleken övervinner allt ***

AusaBausa
0

Inte behålla om det ska vara så få deltagare…eller gå tillbaka till tävling utan teman..se om det funkar bättre igen..

tezzie
0

Fast det var ju medlemmarna som villa ha teman…

bubbelbubbel
0

njaa tezzie, det var nog vi bakom så att säga som ville ha teman, däremot tyckte medlemmarna att det var en bra idé.

jag är inte sugen på att gå tillbaka och vara temalös, då blir det ofta samma sak varje månad med likadana bilder, meningen med temat var ju att folk skulle kämpa lite för att få tävla.

gejsa
0

Jag tror att det är jobbigare med tema plus att ni ändrade ju aldrig så den som vunnit fick visa sin häst samma år igen. Eller gjorde ni det? Många tröttnar nog också för det är oftast "favoriterna" som får mest röstningar. Det jag hade tyckt vore mest schysst var att man fick rösta utan att någon såg röstningsresultatet innan det var klart.

Mandysan
0

Håller med gejsa, tycker även att det (om ni fortsätter) att man skickar in anonymt, så att man inte vet vilken medlem man röstar på =) Dvs att bara ni vet exakt vilka medlemmar som är med och tävlar…

Känns som att det är mkt favoritsering nu :/

[japptravare]
0

Jag tycker teman är bra

bubbelbubbel
0

jodå gejsa, det ändrade jag och amanda i mars kanske?
(kommer du ihåg mandysan?)

favoriseringen är ju inget vi kan göra nått åt, det är ju bara ni som röstar som kan stå för det.
sen tror jag faktiskt att det tyvärr är så att även om bidragen kommer in anonymt, kanske det kommer synas vem det är som skickat in det, iaf om det gäller gamla medlemmar, många vet ju hur folk fotar och vilka hästar det gäller.
men visst skulle vi väl kunna prova det också ?

gejsa
0

#7# Nej, jag menar att röstningen ska vara anonymt.

Men det verkar som om alla inte förstår att dom får skicka in samma häst nästa månad.

bubbelbubbel
0

dom får inte skicka in samma häst, utan en annan häst.
först fick man bara vinna en gång och egentligen inte tävla alls efter det, nu får man tävla igen, om man deltar med en annan häst.

men om rösningen är anonym, då blir det ju lika mycket kompis-röstning iaf, bara att ni inte ser den ?

Mandysan
0

#7 Det ringer en klocka nu ;)

Repoort
0

Just denna månad var lite svår. Svårt att fota i solnedgång då det bara regnar. Jag tycker att det ska vara längre period för fotografering och inskickning och kortare tid för röstning. Då har fler chansen att få fina foton- som nu med denna dumma regnmånad.

Alex
0

#11 Fast det har ju funnits en tråd med hela årets teman sen det startade… Så du hade ju lika gärna kunnat fotografera en häst i solnedgång under sommaren och bara låtit bli att visa bilden här, och vart med och tävlat nu i september. Det var ju det som var hela tanken med den tråden, att folk skulle kunna förbereda sig i tid…

Men om det blir både anonym inskickning av bilder (dvs fotografens namn står inte med vid bilden sen heller) och även anonym röstning, så visst, kanske det skulle bli skillnad. Jag tror dock inte det. Men det kan ju såklart finnas såna som inte "vågar" rösta på nån annan för att deras kompis häst är med eller så… Just eftersom kompisen ser att man röstat på en annan. Det gör h*n ju inte vid en anonym röstning.

Men om jag inte minns fel var det rätt dåligt med deltagare redan innan det blev teman..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#9# Nej, jag tror faktist inte att det blir sånt grupptryck om man får rösta anonymt.

Sedan är det fel att samma häst inte får tävla eftersom det ändå är så få som är med så blir det ju automatiskt fler om dom som gillar att fota sina hästar är med flera ggr. Vad spelar det för roll eg? Jag menar det är ju bara äran den månaden. Man vinner ju inga pengar eller andra priser.

Jag tror eller är rättare sagt nästan säker på att det är ni själva som "dödat" intresset att få skicka in foton på sin/sina hästar. Tyvärr!

fridak
0

#12 Men det ska väl vara en nytagen bild? Står väl så i månadens häst tråden där bidragen samlas? Eller kan man ta en bild i januari och delta i december bara man inte visat den innan?

gejsa
0

#14# Klart man kan! Bara du inte visat den på iFokus.

fridak
0

#15 fast det står att den ska vara nytagen ju, inte är en bild nytagen om man fotat den nästan ett år tidigare?

gejsa
0

Visst är det så. Men regler ändras hela tiden. Ärligt talat är jag inte intresserad själv att visa foton. Men tycker att sånt får man bestämma själv bara man inte visat det här förut. Fast det är kanske inte så kul att se en häst som står i solen när det är snö när dom frågar efter solnedgång i oktober. Ja, jag vet inte. Bryr mig inte så mycket heller. Tycker bara att en massa regler borde tas bort. För det är just regler som gjort folk ointresserade av detta. Ju mer regler desto mer ointresse.

Repoort
0

Eftersom det står i reglerna att det ska vara en nytagen bild så vill jag inte fuska och använda en gammal, bara för att den är ovisad. En nytagen bild är för mig inte mer än någon vecka gammal

Alex
0

#16 Det viktigaste är väl att det passar till månaden. I juni är det väl inte lämpligt med en snöbild, t.ex. Men fotar du en häst i solnedgång under juli/augusti så kan ju den fungera precis lika bra i september. Det är i alla fall så jag tolkar 'nytagen'. Jag menar, att delta med en två år gammal bild är ju inte lämpligt. Utan det är ju mer "fota inför temat" om du förstår vad jag menar? Bubu får väl slå mig om jag har fel, men det är så jag tolkar det hela. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fridak
0

och en nytagen bild i månadens-häst-sammanhang är för mig en som tagits inom en månad:)

gejsa
0

Alla tolkar regler annorlunda. Så är det bara. Därför ska många regler bort tycker jag. Då blir det mer friare och roligare.

bubbelbubbel
0

du har haft helt rätt i vad du har sagt alex!

och gejsa, reglerna har varit samma hela tiden, någon småändring hit och dit, som egentligen inte har gjort någon betydelse.
vilka regler skulle du egentligen ha velat ta bort ?
jag tycker det känns som en självklarhet att man inte ska ställa upp med en tre år gammal bild eller att man ska ha visat den tidigare, då är det ju inte kul, och hur kul är det som samma häst vinner fyra månader i rad ? vad ska vi skriva om då ? meningen är ju att alla ska få en chans, och om man då får tävla med samma häst, finns ju också risken att man får läsa samma artikel flera gånger.
jag tycker också att det är en självklarhet att tävligen ska gälla medlemmar här inne, för varför ska det komma in folk som aldrig satt sin fot här och tävla ?
samt är det en tävling för hästar, om hästar, så varför ska det vara folk med på bilden ?

så säg mig igen, vilka regler är det som är så svåra ?

lisette
0

fast nu känns det faktiskt som om det kvittar eftersom vi tagit beslutet att lägga ner månadens häst efter årets slut… ;)

gejsa
0

Ja, det är nog lika bra att lägga ner. Först frågar ni vad man tycker och när man väl svarar så gillar ni inte svaren. Lite trist attityd tycker jag.

gejsa
0

Vem tex har skrivit att icke medlemmar skulle få vara med och tävla?

bubbelbubbel
0

det är ingen som har skrivit att icke medlemmar skulle få vara med, men eftersom du tycker reglerna är så krångliga så undrade jag självklart vilken av reglerna som är så svåra.

sen tycker jag att eran attityd är lika trist som våran tydligen är när det gäller denna tävlingen.

wewwa
0

Jag tycker att månadens häst rasade lite när det blev teman.
Som gejsa skriver tycker jag oxå att det skulle vara bättre om röstningen var en sån där "undersökning". :)
Det är synd att det läggs ned tkr jag, men eftersom det är så få som är med är det ingen större mening med tävlingen då det knappt kan kallas tävling längre..

gejsa
0

Men herregud bubbel läs noga vad jag skriver innan du klankar ner på mig. Ni frågar om vi vill behålla detta eller inte. Jag svarar då sanningsenligt vad JAG tycker och ingen annan. Du får det till att jag inte vill ha någon regel att vem som helst får tävla osv.

Det jag menade har jag redan skrivit så ta inte orden ur min mun är du snäll.

Pröva det som jag har skrivit så kanske det blir fler som är med. Ni kan ju inte ha missat att folk slutade ge bidrag när ni ändrade att har man vunnit en gång får man inte vara med på ett år. Sedan ändrade ni att har man fler hästar inom familjen så får man ta en annan.

Då skrev jag att ni kanske ska ändra det och ta bort den regeln och låta folk få vara med om igen även med samma häst. Varför måste man skriva en artikel tex? Har man en gång vunnit med den hästen så blir det ingen mer artikel. Det är ju äran att ha fått vunnit som är det bästa.

Sedan tycker jag att man kan få pröva att rösta så ingen ser vad och vem man röstar på. Tex till en mejl som bara ni ser. Det är mer spännande. Nu kan ju alla räkna rösterna och se vilka som vann. Jag vet tex en månad så tackade några varteftersom dom fick en röst. Det är ju inte lika schysst tycker jag.

Men det är vad jag tycker. NI får givetvis göra hur ni vill. Men i stället för att lägga ner kan ni ju lika gärna pröva ett tag till såsom jag beskriver för skojs skull och se hur det går. Men jag har inte haft någon dålig attityd här i tråden som du skriver. Tvärtom! Jag har skrivit precis från mitt hjärta vad jag tycker som ni bad om. Men du verkar inte tåla kritik. Trodde ni att vi skulle skriva att allt bara är bra? Det är det ju givetvis inte eftersom det blir färre och färre som är med. Och dom som vill vara med, får inte. För dom har vunnit med sin häst bl a.

Jag har ju inte varit med och tävlat någon gång men jag tycker det är synd om det läggs ner iaf. Men då måste lite regler ändras. Tack för mig! :)

lisette
0

jag tror faktiskt inte att ngn hade orkat skicka iväg ett mail och röstat på månadens häst.

tyvärr så har vi gjort precis vad ni velat, faktiskt. vi bytte till teman för NI tyckte det var bättre så.

man kan inte hålla på och ändra regler hela tiden faktiskt.

tror knappast det handlar om reglerna utan snarare om bristande intresse. väldigt tråkigt.

Molla
0

Längre tid för att skicka in bilder. Kanske en tävling på två månader!

Anna
0

Inne på Hästfoto iFokus har vi ju en tävling för varje årstid, dvs Fototävling höst, vinter, vår och sommar. Då har medlemmarna mer än 1 månad på sig att skicka in bidrag och sedan får de 5 dagar på sig att rösta fram vinnaren.

Funkar kanon för oss, har många bidrag varje gång.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

Ni frågade och jag och några andra har svarat er. Men tror ni inte att det kan bli ändring/bättring så behöver ni ju inte ens fråga. Eller?

tezzie
0

Då ber jag om ursäkt för att jag ställde frågan gejsa!

gejsa
0

Herregud nu blir man ju mörkrädd. Vad vill ni vi ska svara eg? Är det inget svar ni vill ha eller oärliga/ärliga svar?

Sedan känns det ju ändå lite löjligt att fråga eftersom ni verkar ha bestämt att ändå lägga ner efter årskiftet.

Men ursäkta att jag skriver i tråden. Ska genast sluta svara i tråden så blir alla sajtvärdar nöjda och belåtna. Ni verkar ju gå i försvarställning allihop.

lisette
0

#31 det vore kanske ngt iofs.

#32,34 men du måste väl ändå förstå oss? vi har funderat på detta länge, har ändrat för medlemmarnas skull flera gånger och det duger fortfarande inte. man blir lite trött, men det har man kanske inte rätt till?

gejsa
0

#35# Klart man har rätt att bli trött och vara Sajtvärd. Det vet jag att du är ibland. Men varför fråga när ni ställer er i försvarsposition varje gång man skriver vad man tycker? Och hur kul är det när du skriver att ni ändå funderat på att lägga ner?! Lägg ner då så blir det frid och fröjd. Jag bryr mig inte eftersom jag aldrig varit med och tävlat. Ville bara hjälpa er med förslag vilket inte var något att ta fasta på enl er. Man blir så ledsen att få skit när man försöker hjälpa er att finna problemet.

wewwa
0

#31 Det tkr jag låter mkt bättre, det borde ju göra så att det blir fler bidrag..

AusaBausa
0

#31 det hade varit en kul grej!!!

bubbelbubbel
0

#36, vi måste ju även kolla med medlemmarna för att se hur stort intresset är för att ha kvar tävlingen, och hittills har det ju inte varit speciellt stort, så pass att vi beslutat att i sånna fall avsluta tävlingen.
och sen är det väl klart som sjutton att vi ställer oss i försvarsposition, det är väl klart att vi försvarar något som vi lägger så ofantligt mycket tid på varje dag, och ändå är ingen nöjd.
och även om vi ställer en fråga så måste vi ju få försvara oss, inte sjutton tänker iaf jag lägga mig som en matta och säga ja till allt.

Mangis
0

Personligen har jag inte haft tid eller möjlighet till att delta med vissa teman. Sedan känner jag också att det inte är så jättestor idé eftersom mina bilder inte är så bra. Känner också av "kompisröstandet" litegrann, även om jag anser att det har varit värdiga vinnare de gånger jag har följt tävlingen. Däremot gillar jag tanken med teman.

Nytagen tycker jag som Repoort att det ska vara en nytagen bild, inte flera månader gammal. Idén om årstidstävlingar tycker jag är bra, blir mindre jobb för er då.