Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 450 ggr
ThereseW
0

Björnjakt...

Gaah! Man kanske lär börja använda skrikiga reflex-kläder redan nu iallafall, även fast man inte rider när det är mörkt. Jägarna har lagt ut åtel på mina promenad-/rid-vägar.. Man vill ju inte att idioterna (Hemlis) ska missta en för en björn…

MiaMaria
0

Har dom lagt ut åtel på ridvägarna?? Är dom inte riktigt kloka?? Är åtel ens tillåtet? Kan ju sluta riktigt illa det där. Eftersom det är på ridvägarna så antar jag att det är nära bebyggelse och dit vill man ju inte ha några björnar!! Vart bort du?

lisette
0

o vad är åtel?

ThereseW
0

Vi har ju inte direkt vägar i skogen som det klart och tydligt står "rid/promenad-vägar" på, men det är ju stora stigar/skogsvägar. Jag bor i en by i Dalarna som heter Nusnäs, och de åtel jag hittat ligger i skogarna ganska nära bebyggelsen.

Ja, det är lagligt, men det finns en rad bestämmelser som måste följas. Något som jag är tveksam till att gubbarna i byn följer…

Lisette: Åtel är att man lägger ut mat på en viss plats för att locka djuren dit. T.ex. äpplen, kött, fisk

lisette
0

aha… matplats… :D

gejsa
0

Är det inte en snara också?

ThereseW
0

#5 Näe.. Bara en lockplats liksom…

gejsa
0

Ok! Jag såg det. Jag sökte på åtel här på internet. Då kunde jag läsa om det. Skrattande

ThereseW
0

Man kan lära sig massor på detta stora internet :)

gejsa
0

Ja, verkligen.

PimTheGreat
0

gud vad läskigt när de lägger det på ridvägarna….. iinte gärna dit man vill ha björnarna