Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 506 ggr
absoluutsofia
0

Frågor om föl

Hur känsligt är ett föl för väder och vind? Har ett föl som är 1 månad och 2 veckor. Och nu är det ca 12 grader ute och det spöregnar + blåser, hur länge kan hon stå ute? Vill inte att hon ska bli kall och blöt, och sen sjuk.

tezzie
0

Vet faktiskt inte, men min spontana tanke blir att jag skulle låta föl + mamma gå in en stund. Kanske inte så bra om fölis lägger sig ner och blir kall och blöt?

Kyla däremot kan ju inte skada, det måste vara nu de ska bygga upp päls som skall klara vinterkyla.

*** Kärleken övervinner allt ***

Lorita
0

Vad är det för ras? Jag brukar ta in fölen en gång om dagen för att torka när det är regnperioder, det gör jag för det mesta också med dom vuxna hästarna med.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Om det regnar och blåser tar jag in föl och mamma. Fölet kan inte värma sig själv när den är så liten. Blir den blöt fryser den jättemycket. Och så länge ska man inte vänta tycker jag.

mazze
0

Jag skulle ta in dem en stund. Det som är farligast är om fölet lägger sig ner, vilket de behöver göra rätt mycket i den åldern.

absoluutsofia
0

#2 hon är korsning mellan arab/welsh mountain

Lorita
0

#5 jag hade tagit in henne, troligen låtit henne sova inne på nätterna. Jag gissar att det inta är så mycket underhuds fett på det fölet och en ganska tunn päls.

absoluutsofia
0

#6 Hon och mamman har fått stå inne 3 nätter nu, och fick gå ut vid 9 imorse så har stått ute i ca 3,5 timme nu. Ska snart åka och ta in dom. Och ev släppa ut dom senare om det slutar regna.

Lorita
0

Två av mina (4 och 1 år) håller på att bada just nu, det är jättekul med den sjön som bildas när det regnar tycker dom och en (5år) hon står i vindskyddet och trycker, gillar inte alls regna.