dansande häst - häftig men hur tränad?
Börja kolla vid 5 min. Visst ser det rätt häftigt ut? :P Tittar man närmre ser man att den är i rätt fin takt trots den dåliga kvaliteten på filmen, först ser det mest sprattligt ut. Ser inte heller ut som om hästen är tillräckligt tränad för att utföra det perfekt än, verkar ha lite svårt att utföra det.
Skulle vilja veta hur de tränade.. hästen verkar inte jätte stressad eller frustrerad, lite indragen nos kanske. Vem vet, kanske har de piskat den till lydnad. Men ärligt talat.. jag är inte helt säker på det.. tycker inte det ser ut så. Inte på den hästen iaf.
Visst ser det väldigt konstigt ut för oss som inte är vana, men man ska inte förakta något för att det är konstigt. Jag tror att om det bara är tränat och inlärt rätt, kan det nog vara en bra lösgörande och samlande övning (den är ju inte helt olik skolorna ovan mark). Dessutom roligt för häsen att få visa upp sig, och bra för kommunikationen. Den kräver ju en hel del tänk, och jag har sett många hästar som bara älskar när folk beundrar dem ;) Men det hänger naturligtvis på träningsmetoderna. Risken finns ju att de är mer eller mindre grymma, och det skulle orsaka spänningar i hästen och helt fördärva det ''nyttiga'' med dansandet. För att inte tala om allt annat en dålig behandling medför.
Vad tror ni? Någon som har lust att tänka och diskutera?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tycker det såg sjukt ut. Inte alls normalt för en häst. När jag tränar hästar eftersträvar jag balans och att hästen ska röra sig fritt, inget konstlat som det där såg ut. Kunde inte se hela, usch. Inget för mig iaf.
#1 jo, hittade det genom de andra filmerna.. :/
#2 Om allt som inte är normalt är sjukt, så är ridning i allmänhet och dressyr i synnerhet väldigt sjukt. Som sagt, för att det ser konstigt ut för oss betyder det inte att det är fel. Jag såg iaf en hel del balans och inga hårda hjälper i filmen. Tycker faktiskt att det är lite väl överdrivet att inte ens kunna se det, så farligt var det iaf inte.
Sen är det mycket möjligt att träningsmetoderna är vedervärdiga, och då tar jag helt avstånd från det. Men det vet jag inte efter bara den filmen.

*censur* såg du inte, ledarens vänster hand och snörena till frambenen och piskdrivarna
det är inte dressyr det är djurplågeri

Säger som #4, tkt inte det såg trevligt ut för fem öre =( stackars häst!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Tvi tvi tvi
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag säger samma sak som #2, #4, #5 & #6. det syns tydligt att hästen inte tycker om det där, och den landar helt fel för att vara bra för den. det kan till och med vara möjligt att hästen inte alls är trännad förresten. De där banden som är runt benen går upp till ledarenas hand och resten av hästen är ihopspänd för att inte kunna säga ifrån + att den är pådriven för att inte stanna helt.
Ridning är kanske inte naturligt egentligen, men en normal ryttare anpassar sin ridning efter hur hästen är skapt (det är därför vi försöker att få hästar att gå på tygeln. antar att de flesta vet det redan, men jag som är ganska dålig på sånt lägger till det), men det här, kolla på hästens leder när den landar och lyfter… hästar är inga marionettdockor som man kan dra och slita i som man själv behagar, de har leder och muskler precis som oss människor.
…
förlåt ifall jag låter överdrivet aggresiv, men jag kände mig tvungen att skriva.
// Icecold angel
usch och fyf*n…
/Elin

Ja, inte var det något för mig iallafall :(
*** Kärleken övervinner allt ***

Håller med #4 Ser ni inte linorna och piskföraren?
Det där är varken dans eller dressyr för mig
Ser inte särskilt avslappnat och trevligt ut enligt mig…
Nej, såg faktiskt inte några linor på den filmen..eller har jag länkat till fel film? O__o;
Aaah! Det har jag juh! >< Då förstår jag reaktionerna.. trodde jag länkade till en annan dansande häst.. Hittar inte den riktiga filmen nu, men ska försöka leta upp den sen. :3
Ursäkta!
Det är linor till iaf frambenen, men jag har sett andra filmer som ser mkt bättre ut, där hästen inte är inlinad så att säga. Men en del av rörelserna är ju bland annat terre-a-terre, en form av skolgalopp (även om den är aningens väldigt slarvig) samt så såg jag något skolsprång…. Det är populärt att ha "dansande" hästar på bröllop och andra fester/tillsätllningar neråt kontinenten och deras hästhållning skiljer sig mkt från vår.
jag säger inte att deras hästhållning är bättre eller sämre men de har en annan syn på hästen…. ofta är sådana här "show-hästar" och "artister" väldigt högt hållna i byar och städer och har det trots allt väldigt bra….
men den här filmen såg inte så supertrevlig ut. iaf itne för mig.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag tycker de ser ut som djur plågerij o spesijelt deta klippet.

Nä men gud va hemskt… 

Jag håller med#2,#4,#5,#6,#7,#8,#9,#10 o#11.ush inget nise i deta å vad de gör mig arg DETA ÄR ABSOLUT INGET HÄFTIGT I DETA BARA HÄMSK HETER FY JAG TROR JAG KOMMER VA LEDSEN ETT TAG NU JAG HATAR ATT SE DJURPLÅGERI.
tkr inte alls detta var häftigt, för mig är det faktist inte häftigt utan bara hemskt -.-

o jag håller med #15 men jag kanske är shatig men de är inget anna en djur plågerij fy f….n 

Håller med. Bara hemskt enligt mig.
Måste väl skriva stort för att det ska synas:
LÄNKADE TILL FEL FILM!!! KAN INTE HITTA DEN RÄTTA HELLER NU-…*SUCK*
FÖRLÅT

ja jag vet men de klippet (klippen)är ju hämska
Det var ett som faktiskt såg helt ok ut, utan stress och spänningar i hästen..

Borttaget inlägg ändrade mig

btw - kolla länken innan man skickar…? ifall du nu har skickat fel så har du av misstag sagt att du tycker att det ok att hästar plågas.
…
…
jag tänkte på något nu som jag inte tänker skriva.

detta är ju mer någon blaning av piaff och passage.
Visst går det att lära hästar mycket
här är samma häst igen så det är bara att börja träna
länk
#24 Oh ja, för om man läser hela första inlägget så skriver jag ju ''oh, detta är så coolt! Hästen måste ha tränats på ett jättebra sätt!" och ingen som helst medveten tanke om att träningen eventuellt är grym och att jag tar avstånd från all grym träning? -_-;
Skriv du vad du tänkte, jag tål det säkert.
Skönt att folk inte har förutfattade meningar och aldrig gör fel.
Moderator/medhjälpare - ta gärna bort den här tråden igen, jag hittar inte rätt film.