Hyra ut klippmaskin
Ska nog hyra ut min klippmaskin denna vinter och även erbjuda hel-klippning av andras hästar. Specialvarianter får dom ombesörja själva (alltså bara hyra maskinen och lkippa själva). Det är en väldigt fin ny maskin och att klippa tycker inte jag är så svårt, mest tidskrävande. Jag kommer endast hyra ut till dom jag känner och bekanta
Så, vad kan jag ta för en uthyrning respektive helklippning (slipning av skären ska ingå eftersom det sliter väldigt mycket) ? Bör jag skilja priserna åt efter storlek på hästen/hur mycket den ska klippas?
Grejen är den att jag är extremt pedantisk med min maskin och den måste smörjas var 10 minut, vågar jag lita på att det efterföljs? Kan jag kräva att den ska rengöras innan jag får tillbaka den? Vad händer om den inte rengörs ordentligt? som sagt, extremt pedantisk. damsuger alltid maskinen efteråt och "diskar" skären och oljar in dom på nytt efter varje klippning.
Har ingen aning om vart priserna ligger så vill ha lite riktmärken
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Du kan ju alltid be om deposition ifall ngt skulle hända =)
Har själv betalt 100-150:- för att hyra en maskin, av ridskolan.. Hade inga krav om smörjning eller rengöring efteråt. Var dock väldigt dåliga maskiner med halvtaskiga skär.
Ridsportsbutiken i stan tar 300-400 :- för valfri klippning av stor häst och 250-325 :- för ponny (priserna är olika för helger och vardagar). Samt milersättning på 17:-/mil. De hyr inte ut maskinen utan klipper endast själva.

Hur ser den ut

klart den ska vara rengjord när du får tillbaks den, utan tvekan!

Jag betala 300 kronor för en klippning och då kan det vara allt från mönster till helklippning! Hon står för maskinen!
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av uthyrning av endast maskin. Vi har en ridsportbutik här i stan som har hyrt ut maskin nu två vintrar men de har mest bara haft strul med maskinerna. Det kan jag iofs förstå med tanke på hur det har sett ut när vissa "lånar" maskin. Jag har en maskin men kommer ALDRIG att hyra ut den, utan isf klipper jag själv den hästen som ska klippas.
Detta är vad jag har insett men du gör ju som du vill =)
oj kostar det inte mera att hyra o om nån klipper hästar, nu har jag itne det behovet att klippa iaf inte så mycket. Men en bra klippmaskin som är underhållen bör du ta 300.- för iaf minst per häst o sen vet jag flera som hyrt o så har dom klippt flera hästar. Det e ju så snålt att ljuga om tyckte jag iaf. Kan man inte ta tim betal räkna ut vad det tar för en nybörjare att klippa en häst. Själv har jag vart med en o klippt men gösses det va svårt o så ska det bli snyggt o gämnt med på båda sidorna :S denna fjordig sluta med helrakning bara sadel,ben,huvud kvar passa henne bra då hon svettades o gick vissa lektioner med. (ridskolans klippmaskin var det den var bra antar rätt ny) Men kan man itne ta tim pris för då slipper man ju räkna med att dom klipper hästar på rad?

#5 det är det jag har i bakhuvudet och därför jag endast i så fall tänker hyra ut till vänner och bekanta. Vi har 2-3 uppsättningar skär så jag har mina egna, sen några som används till andras hästar… helst vill jag klippa andras hästar själv men vill samtidigt inte ha ansvar för att det ska bli skitsnyggt om dom vill ha specialklippningar. (spårklippning t ex, hua). Det jag är mest rädd för är att den inte ska oljas tillräckligt ofta samt att dom inte kan med inställningarna så det sliter extra mycket. för att inte tala om att dom kanske klipper en grusig häst… eller att hästen trampar på den..
Som sagt, endast vänner och bekanta, och dom bor ju härikring så jag kan vara med och titta iaf om jag vill!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~