Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3088 ggr
Ceciliaolucifer
0

Spark-ingen-veterinär-bara-en-travare

Jag blir så arg.

I mitt stall står ett travarsto som sparkar mot hästar, andra djur och människor. Det är en häst som tar till det här medlet när det inte passar henne.

Hon sparkade mot min häst i hagen och dem fick in varsin fullträff. Båda blev träffade på bakbenen, dvs inga mjukdelar.

Vi kom ner senare på kvällen, vi är vanligtvis där 2 gg per dag men bara idag så han vi inte med imorse. När vi kommer så ser vi att det har runnit en massa blod.

Vi ringer till distrikts veterinären som blir många timmar försenad och kom ut nyss för ca 1 timme sedan. Vi hade gjort ett kanon jobb med rengöring tydligen och det är skönt att vi klarade av den biten.

Det hade behövts sy men det var så svullet så det var ingen ide, såret var över 10 cm långt och 3 cm brett och väldigt djupt.

Nu ska hon sprutas varje dag och få antibiotika och vi har fått en lista med to-do saker och vi kommer att följa alla råd- givetvis!

Men, till den här "bara-travaren" så är det en häst dem köpte sig för en liten summa. Dem visste att vi tog ut veterinär men dem sa att hon inte skulle kolla på deras häst. Och veterinären sa till oss att hon var orolig för hästen.

Saken är den att vården kommer att kosta mer än vad hästen är värd och det här gör mig så jävla förbannad. Travare, åsna eller ko??? det spelar ingen roll, det är en levande varelse man har ansvar för! Men dem tänker inte göra ngt. :( jag antar att hon inte är försäkrad. Men man gör inte så här. Fy fn för att hamna i fel ägo.

Travare är underbara hästar om man lyssnar till deras behov och låter dem göra det dem är bra på. Som med alla raser och arter.

:(

bubbelbubbel
0

nämen! så kan man väl ändå inte säga ? varför köpte dom hästen om den ändå "bara" är en travare och inte värd vård?
är hon allvarligt skadad också?

Rita-S
0

Men! Jag fick min travare gratis, ändå tog jag ut ET till henne och även veterinär! Man ser till sin häst gratis, billig eller dyr! En sak var om hon inte skulle haft nåt tecken på skada, utan kanske enbart nåt ytligt sår, då kan man ju så menn rengjöra och avvakta, men när veterinär säger den är orolig för hästen lär det knappast va nåt ytligt sår vet jag!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

exitingsvillemo
0

vad för sorts skador hade hon?

bell
0

Vilka idioter.

Vissa verkar inte förstå att djur kostar! Inte bara inköpet utan att "underhållet" är det dyra med djur!

Själv har jag en buffert för när något händer. Dessa pengar är rena krispengar.

chik
0

ja ..Man blir inte förvånad.

Jag hoppas att du sa till. Att har man djur så skall man vårda dom

Det sår inskrivet i lagen..

Lena

Horse 

![](http://www.smileycentral.com/sig.jsp?pc=[object Object]&pp=ZCYYYYYYYYSE)

Lena.P är jag i verkliga livet.

ThiffannyJ
0

Kommer veterinären göra en anmälan? Det är ju faktisk mot djursyddslagen att låta ett djur lida om den behöver vård!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ceciliaolucifer
0

Jag håller med er om vad ni skriver.
Vi talade om för ägarna till hästen vad veterinären sagt och dem åkte senare idag iväg till klinik eftersom hon var riktigt halt. Det är boxvila i 3veckor och hon har en spricka i hasen.

Zahara
0

min travare blev svårt sparkad i höstas, hon är 24 år och  försäkrad  men jag hade ändå ut vet, kostade en förmögenhet men hon är läkt och pigg och ridbar i dag. mitt enda krav jag har är att om det blir så at vet anser att hon måste till sjukhus så får hon sluta sina d´dagar här hemma. klart de ska få vård! oavsett ras ålder eller värde!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ledin
0

hur e det med travaren då?  och vetrinären kunde kikat på hästen utan att det behövt kostat utan bara sagt den där behöver vård gör ni inte det anmäls ni för djurplågeri. Ytligare en som skaffat en billig häst o skiter i hur hästen mår :*( #0 hoppas iaf att din häst mår bättre snart o håll koll på travisen med ursh vad man blir trött på folk som bara skaffar för att ha djur :(

Molla
0

#7 Men gud, hoppas att dom skämdes efteråt eftersom dom inte tänkt åka till vet!

Hoppas hästarna läker fint! =)

Ceciliaolucifer
0

#8 Jag tycker precis som du att det ska inte spela ngn som helst roll vad det är häst man har. Som ägare har man ett stort ansvar.

#9 Det är travaren som fick en spricka i hasen och har boxvila. Nu har hon iallfall fått vård och jag och alla andra i stallet hoppas innerligt på att hon blir bättre.

Tyvärr har dem pratat om att ev göra sig av med henne innan det här hände. Jag hoppas inte att det här blir en ursäkt för att ta bort henne.

Det finns så många hästar som jag hade velat rädda från sina ägare. Allt för många hästar har tagits bort pga orsaker som människan har ställt till med.

Vi tog faktiskt ut travaren och visade henne för veterinären som var ute hos oss den natten för vi var oroliga för henne. Hon var så pass halt att vetten tyckte att dem borde åkt in med henne. Och när vi berättade det för ägaren på morgonen så fick dem dåligt samvete och åkte in.