Allergi
Jag kan tyvärr inte rida eftersom jag är superallergisk mot hästar. Det är ändå kul att läsa inläggen här. Man får litet känsla för hur det skulle var att ha häst.
När jag var liten bodde jag i norra Norrland. Morfar hade bondgård och där fanns det en fin arbetshäst. Jag läste massor av hästböcker (som så många andra tjejer) och önskade att jag kunde rida. Ja, och så blev jag allergisk.
Hur klarar ni er? Är det inte ganska vanligt med allergier när man har med djur att göra?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Hej! Nej, jag är inte allergisk alls mer än tro det eller ej parfym, smink och starka blomdofter. Ja, det är faktist sant. Jag får dundrande huvudvärk av detta som migrän ung. Av sminket får jag utslag i ögonen om jag använder mascara eller ögonskugga.
Men visst kan väl du rida om du vill? Det finns ju allergihästar curling eller något sånt heter dom väl?
Carola

Många som är allergiska kan rida om man preparerar sig med mediciner före, att då rida en dag i veckan på ridskola eller hos någon god vän brukar gå bra. Min första ridlärare var allergisk han dammsög sina hästar och det fans lite annat speciellt i det stallet också.
I stallgången låg det torv för att man inte skulle sopa upp damm sen var alla hästar ute mycket (för den tiden) det fans möjlighet att stå ute och borsta hästarna. Stallet vädrades igenom med tvärdrag medan hästarna var ute och hö förvarades i mark plan så att det blev minsta möjliga damm.
Jag tycker att du ska ta och åka runt i olika stall och provandas för det är skillnad på stall och stall. Det ensilage som används till hästar i dag det dammar ju inte så mycket heller och kan vara en fördel för dig. Förra vintern red en tjej här i stallet hon hade astma och det funkade med hästarna, jag har ett litet stall med hästarna mycket ute.

Mina sambo är pälsdjursalleriker. Nu rider inte han och han blir allergisk bara han ser ett stall i stortsett. Dock så är det lättare för honom att umgås med hästar vintertid och utomhus. Förut brukade han följa med på vinterridturer, bara han slapp vara inne i stallet och tog medicin innan vi red ut.
Han säger att han känner stor skillnad på våra islandshästar som går ute på lösdrift och de hästar jag hade som var mer installade.

Jag har under åren fått pollenallergi och det har i sin tur utvecklats till astma.
Jag har som mest besvär under pollenperioderna (jag är allergisk under hela våren till sensommaren då dom olika pollensorterna byter av varandra).
Hästarna klarar jag av men inte hö och till viss del halm. Det räcker med att jag hållit i hö och sen kliar mig i tex ansiktet så får jag klåda, skulle jag råka klia mig i ögat är det kört, då sväller det igen direkt och kliar så det gör ont.
På vintern har mina luftrör blivit känsliga mot kyla och rå luft och jag börjar pipa i luftrören direkt. Jag preparerar mig med några puffar i inhalatorn innan jag går ut i kylan eller åker till stallet.
Det medlet tar jag morgon och kväll i förebyggande sen har jag ett preparat till akuta behov oxå.
Mina besvär var mycket värre när jag hade min häst installad och jag mockade samt la in hö i boxen. Nu är han tyvärr död och jag har blivit medryttare till en häst i ett lösdrift stall och jag känner inte av något alls iom jag slipper tex mockningen. Nu känner jag bara av den kalla luften.
Jag blir bara mer och mer övertygad om att jag kommer ha min nästa häst i detta lösdriftstall, dels pga detta men sen även för att det är så mycket mer som tilltalar mig där än i mitt förra stall.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag är allergisk mot hästar och det är inget roligt upplevelse när det "kickar" igång, men det gick någonlunda bra när jag var i Island och red islandshästar. Av tre dagar så red jag nästan två dagar. Första gången jag red och det gick bra. Rekommenderar att ni åker till Island och prova men det är superkallt där!