Hästen bakom hand??
När jag såg ett asvnitt, för länge sen, från antingen Hästliv eller Barbacka, så var det en profftränare som höll privatlektion till någon. Först fattade jag allt vad han sa, men plöstligt sa han att ryttaren skulle ha "hästen bakom hand". Vad tusan menade han med det? Han sa ungefär något sådant, kommer inte ihåg precis pga en rejäl tid sen jag såg den.
Är inte det samma sak som att hästen är bakom lod?
Eller är det två olika saker? Någon som kan reda ut det här? ^^
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Att hästen går bakom handen innebär att den böjer in huvudet/nosen, för att komma undan bettets inverkan, så det kan ju inte ha varit det han menade…

#2 Jag tänkte också på något sånt… Men han kanske sa att ryttaren har hästen bakom hand vilket han inte ska ha.. Det var några år sen så jag vet inte!
Några gånger har jag fått kommentaren "något bakom hand" i dressyrprotokollen, och det är för att pållen brukade korva ihop sig.
Typ i avsaktningar och avbrott. Och det var ju för att han inte orkade bära upp sig.
Bakom lod - Nosen är inte i lodplan.
Bakom hand - hästen undandrar sig handens/bettets (och ofta övriga hjälper) inverkan genom att dra in nosen.
Så hästen kan vara bakom lod utan att vara bakom hand, dvs nosen är för långt in men hästen lyssnar ändå rätt fint. (fast den bär sig antagligen inte lika fint)
Det är den äkta betydelsen, men tränaren menade nog bakom lod.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Så att hästen är bakom hand är att den har en överdriven ställning? Den böjer på halsen/nacken för mycket? Nästan som Rollkur och det? Inte så mycket likhet, kanske, men jag förstår vad ni menar.
#6 inte efter vad jag lärt mig och försökte beskriva.. en häst kan vara bakom han och framför lodplanet, teoretiskt, om den bara drar in nosen mer än du ber den om, för att undvika kontakt med tygeln.
Och hästen kan gå bakom lod bara lite, eller väldigt mycket = rollkur :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Är inte bakom hand detsamma som att hästen ljuger? Ryttaren tror att hästen går i form men som sagt den drar sig undan.
Marsvin 4-ever
.