Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3671 ggr
Carru
0

Geggiga ögon

Hästen har fått ett geggigt öga, finns det något annat man kan göra förutom att tvätta rent? Vad föreskriver veterinären för ögonproblem?

sunglasses
0

På människor brukar man tvätta rent med mild saltlösning två ggr om dagen, det bör ju vara samma på hästar och andra djur… Beroende på vad det är för orsak till det hela vill säga.

gejsa
0

Har hästen varit ute när det varit en massa flugor och inte haft flughuva på sig? Isf är det irritation av flugorna. Brukar gå över om du tvättar bort det geggiga varje dag och har huva på.

AusaBausa
0

Hej min häst har oxå fått det problemet. Min veterinär rekommenderade o tvätta m kokat vatten o hjälpte inte det fanns preparat som var receptfritt på apoteket, tyvärr inget namn på det. Plus flyghuva.

Lina
0

när min häst hade problem med sina ögon så fick vi rådet att ta tepåsar och stryka på. Det hjälpte faktiskt. Man ska göra som när man gör te. koka upp vatten och sen doppa påsen i vattnet lite och sen är det klart

gejsa
1

Så ska man ju göra själv också för att ögonen inte ska vara så grumliga. Alltså med tepåsar.

Lorita
0

Jag brukar ta SKILLINGARYD HÄSTSALVA runt ögonen på hästen håller effektivt borta flugor, rengör med koksaltlösning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#6 jag kan inte förstå det. jag måste ha ngr ettriga flugor för den salvan har aldrig hjälpt mot flugorna här nere i skåne! :D

Lorita
0

#7 I Bohuslän funkar det, nu tar jag på redigt med salva.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jen
0

koksaltlösning är bra.

min ena häst får geggiga ögon av flugor mm och när det blåser mycket.

NinaToy
0

Jag har en häst med blåa ögon och han är väldigt känslig. Man ska tvätta med koksaltslösning och helst ha flughuvan på så lites som möjligt om det inte är flugor för flughuvan stänger inne allt och gör iaf så att min hästs ögon rinner ännu värre!

PimTheGreat
0

#I Blekinge funkar den med…Flört….jag använder också den salvan runt ögonen på Pim och baddar med koksaltlösning, hjälper jättebra. Han är känslig mot flugorna. Ögonen svullnar lätt på honom, men nu går han t om utan flghuva! Kanon.

Finns ju även Renons flugpray, fast som salva i en burk som är till för att ha runt ögonen och på andra känsliga ställen Jag tyckte inte den funkade bra på Pim, det har inget flugmedel gjort, men det kan kanske hjälpa någon annan av er….Oskyldig

trex
0

Utanför Göteborg funkar skillingaryd också.Renons funkade inte bra för oss.Jag brukar tvätta med vanligt vatten runt ögonen,helt ok.Snart slipper vi alla flugor,men dom små älg lössen har kommit nu.Hade en med mig hem idag,den gav jag till fiskarna.Glad