Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 746 ggr
Miiah
0

markarbete

vad är markarbete?

VeNyRa
0

olika bomövningar, antingen liggade på marken eller upphöjda.

tezzie
0

Jag tror att alla har lite olika syn på det där…

För mig är markarbete lättare dressyrarbete där jag jobbar mycket på volter med att ställa min häst, skänkelvinkningar och fram/bakdelsvändningar, tempoväxlingar, bommar mm

*** Kärleken övervinner allt ***

Lorita
0

det är väll allt som inte är hoppnin eller skolor över mark.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VeNyRa
0

kanske de är så? har alltid trott att de är bomövningar ;P

Manda29
0

För mig är markarbete när du jobbar din häst från marken. Alltså inte när man rider eller kör.

Är nog som #2 säger att man har olika syn på det.

Molla
0

Markarbete betyder för mig att jobba hästen utan att det sitter någon på ryggen på den.

(vi håller på med begreppsanalys i skolan. Det är så intressant att se ords ursprung och hur olika folka tolkar orden. Ordet kultur tex, det kan ju vara nästan allt!)

tezzie
0

#6 Alltså tex tömkörning och longering?

Molla
0

#7Nä, nu sitter jag här och tänker så det knakar. Först tänkte jag på longering och sånt, men har nog kommit överens med mig själv om att markarbete även är ridning. Så ridning, utom hoppning då kanske?!

tezzie
0

Okej :)

[chriistina]
0

När vi har markarbete på ridskolan innebär det att vi rider över bommar som ligger på marken och tränar vägar och så men hoppar inte. Vi har alltid markabete veckan innan vi ska hoppa.
Men tror markarbete på ridskola och markarbete som privatryttare skiljer sig en hel del också precis som det gör mellan olika privatryttare (om man kan säga privatryttare :P)