Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1429 ggr
Repoort
0

Sitsens betydelse

Hur stor betydelse har ryttarens sits egentligen? Är den A och O?

Vet inte om det bara var en tillfällighet men under dagens ridpass så koncentrerade jag mig väldigt mycket på min egen sits och Reddie har aldrigt gått så bra som idag.
I traven kör jag fram skänklarna och överkroppen faller frammåt för att bromsa upp och det går alltid snabbt. Men idag tänkte jag hela tiden på skänklarnas läge och att inte falla frammåt. Resultatet blev en lugn, avslappnad trav.

Kanske var det en tillfällighet, eller vad tror ni?

lisette
0

hästarna är ju jättekänsliga, klar den har betydelse!

Lindbygarden
0
tezzie
0

Ja, den är otroligt viktig :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

Lorita
0

En av dom absolut bästa ridningar jag sett någon gång, utfördes av en kille med spasmer.

Det var fantastiskt att se, famförallt för att han för att han aldrig ridigt hästen tidigare och det normalt var en ridskolehäst som normalt inte gick i form. Nu gjorde dom en fantastisk ritt.

Vist har det betydelse men, det finns annat också som spelar in, i etta fall var det en kille med fantastisk känsla för vad han gjorde.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

Sitsen är A och O. Du kan rida hästen med bara sitsen; ställa, böja, öppna, sluta, länga steg, korta steg, vända, flytta sidledes och är du riktigt duktig tom piaffera..tja, du kan göra allt med bara sitsen, på en stark och sammarbetsvillig häst. Dessutom med så små hjälper att ett halft otränat öga inte ens ser det.

Nog för att många använder tygeln på tok för mycket, men försök göra allt det med bara tygel… eller bara skänkeln.. (tom vid skolning vid hand använder man kroppsspråk tillsammans med tygeln.)

Min halft inridna, otränade travare gör öppna och sluta med bara sitsen som riktmärke (alltså..när tränaren ''petar'' (verbalt) på mig så att jag sitter rätt ;) .

Så sitsen är verkligen A och O, de andra hjälperna är mer som riktmärken och förtydligande i jämförelse. Men de är naturligtvis bra att ha :P

Sen är det väl inte alltid just  ''dressyrsitsen'' är så perfekt. Om den verkligen ska vara så som mina gamla tränare försökte visa mig (och som en hel drös duktiga OS ryttare sitter) så hamnar man ju bara ovanpå hela hästen och låser sig själv, då blir det svårt att inverka vettigt…. Men sitshjälper är utan tvekan det viktigaste.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Bobby
0

Min dotter var i sommras på dressyrridläger. Instruktören sa att du kan banka dig blå om du inte har en bra sits. Hon menade att min dotter som precis når nedanför sadeln inte har någon inverkan på hästen, men tack vare att hon har bra sits gör han vad hon ber honom om.

Repoort
0

Ja, jag måste verkligen jobba med min sits. Red en kort tur i hagen i skritt, och ställde och böjde lite. Så fort han ökade lite så åkte mina skänklar fram. Men bara jag satt mig djupt i sadeln igen i "normalt läge" så blev det snabbt bra igen och jag slipper spänna mig.

Det är iaf skönt att veta att felet inte ligger hos hästen utan hos mig.
Reddie kan - bara jag skärper mig!