Lurad?
För 12 dagar sen provred jag en häst. Det bestämdes då att jag skulle ha henne på prov i en månad, sen skulle vi eventuellt bestämma en summa som jag senare skulle betala varje månad. Min kompis var med och hörde allt så hon kan ju intyga att jag har rätt.
Vilket fall som helst fick jag ett sms idag där hon säger att hon ska ha 600:- för att jag har haft hennes häst i en månad "nu", (12 dagar bara, och jag har inte ens haft henne alla dom 12 dagarna).
Och under dom dagarna har inte ens termerna vi kom överens om följts. Jag krävde att varje gång jag skulle vara där (om jag skulle betala senare) att jag skulle få rida henne varje dag isf, av dom här 12 dagarna har jag ridit 3 ggr, för hästen har tappat skor och hon har inte fixat hovslagare. Sen i förrgår fick jag ta emot hovis när jag inte ens hade tid. Jag har även fått åka ner 2 ggr om dagen för att ge hästen hö..
Har hon rätt att göra så när vi inte ens bestämde så från början?
har ni skrivit något slags kontrakt ?
det kanske hade varit på sin plats annars, tror det lätt kan bli ord mot ord…
hurvida hon får och vad hon kan göra har jag inte en aning om, men ta med dig en förälder eller annan vuxen och skriv ett kontrakt, för din egen skull.
Skriv ett kontrakt där allt som gäller finns svart på vitt. Ta även hjälp av en vuxen, det blir lätt ord mot ord om det inte finns något kontrtackt. Tycker att det låter lite konstigt att hon ska ha betalt.. =/ om du trivs med hästen och bestämmer dig för att köpa den så skriv då på ett ordentlig ägarbyte och låt hästen genomgå en ordentlig vetrinärs besiktning. men om du känner att detta inte är en häst för dig ska du nog backa ur ganksa direkt då ägaren låter nästan oseriös.. men tycker endå det är smart att du har henne(hästen) på prov först. =) Hoppas allt löser sig för dig !
Oj, jag kanske skulle skrivit att jag skulle ha hästen som medryttarhäst! Det är därför jag vart lite förvånad över hur hon gjort och vad hon skrev.
Om jag vore du skulle jag leta efter en annan medryttarhäst. Har hon börjat såhär redan, inte håller vad hon lovar, kräver dig på pengar och ger dig en massa extra jobb, så lär det inte bli mindre i framtiden. Så det bästa är nog att säga att du inte vill ha hästen, och leta vidare. Självklart ska du då inte heller betala henne ett öre för de här dagarna du provat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ohhh, leta dig en annan medryttarhäst för guds skull. En människa som börjar tjafsa efter tio dagar skulle jag inte vilja "hjälpa" med hästen!
*** Kärleken övervinner allt ***
#4. Jag vägrade betala (min pappa var med då) och då sa hon att jag inte fick fortsätta hjälpa henne. Vi som är inblandade ser bara att hon har gjort en förlust nu. Då när jag kom hade hon ingen hjälp alls, och hade ingen tid med hästen, jag tog hästen nästan varje dag dom här 12 dagarna och det var bara att fodra, rykta och fylla på med vatten då hästen tappat sko, igår kunde jag börja rida. Men nu har hon ju "sparkat" mig för hon anser att jag har fel. Jag skulle tatt hästen imorn med för att hon inte skulle hinna, jag antar att jag slipper det imorn då sen hon sa att jag inte fick vara kvar om jag inte betalade?
Människan jag red hos är dessutom psykiskt instabil har jag fått höra, så jag är lite fundersam om hon tycker att jag fortfarande ska ta henne imorn eller inte. Hon svarar varken på sms eller när jag försöker ringa henne om det..
Jag har dessutom under odm gär 12 dagarna fixat så jag och min pappa har åkt och köpt nytt träns åt hästen då hennes träns var sönderfallet och hade börjat mögla (det var som bomullstussar på tränset), inte ens det verkar hon tacksam över.. Hrm..

Ta tränset och dra. Håller med föregående talare.
#6 - jag trodde du skulle köpa henne x) Men nu hänger jag med , du kulle ha henne som medryttarhäst. =)
men jag håller med de här ovan , har hon redan nu börjat klaga och "utnyttja"dig så blir det inget bättre med tiden .
Hon går miste om nånting, du verkar då vara välldigt mån om hästens bästa och vad mer kan man begära än en ryttare med hjärtat på rätt ställe?
Jag tycker du ska ta ditt träns och lämna henne. Tråkigt för hästen , men ägaren är det rätt åt!
Jo, jag kommer då inte hjälpa henne nå mer. Även om hon inser att hon gjort ett misstag. Jag förstod inte alls när hon smsade och skrev att det gått 1 månad och att hon skulle ha 600 ;s eftersom det hade gått 12 dagar utav min prövotidsmånad och jag inte suttit mer än 3 ggr på hästen då eftersom hon inte hade skott den ordentligt..
Säger som fler; Ta ditt träns och leta ny häst!!!!
Lycka till!

Hämta ditt träns och be henne kyssa dig där du är som högst när du plockar potatis,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Håller med #12 fullkomligt!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ta med tränset du köpte och stick ifrån det där stället! Vad hon än säger ska du inte betala en spänn om ni inte har kommit överens om det! Så had jag gjort.

#12 Haha, vilket roligt uttryck :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
#12. Haha, det ska jag göra :)
För övrigt så mötte jag henne på bussen idag till skolan, hon skulle till jobbet eller nå, hon vågade inte titta på mig i stort sett och hon halvsprang när hon klev av :P
#12 Håller med fullkomligt.

Är hästen Pia??
isf har vi också haft problem med ägaren.. (jag var medryttare på henne förut, som du kanske vet..) Min kompis, som var fodervärd på henne har fått elaka sms om att vi har förstört hästen och att hon vart sjuk av att vara hos oss… man blir ju ledsen när man hör sånt, för jag vet att både jag och min kompis har tagit hand om henne bra…
Tråkigt att det ska bli så på en så härlig häst.. vissa människor borde inte få ha häst!
Hoppas att det löser sig och du hittar en annan häst!!

#18 jag redigerade ditti nlägg lite. vill du veta om det är samma häst du menar som TS gör, pm:a TS är du snäll!