val.
snart är det val. igen. tiden går fort.
har ni bestämt er vad ni ska rösta på ?
jag kommer förmodligen rösta på något jag aldrig trodde jag skulle rösta på. men men. haha.
Jag har bestämt mig och i år är det lika hemligt som vanligt, men bestämt mig det har jag, nu har politikerna bara pajkastning kvar och något nytt brukar inte komma fram.
Rösta det tycker jag man ska göra om så blankt, det visar att man bryr sig men det finns inget egentligt val, inte att man inte ids.
ja, jag ska rösta! annars får man ju inte gnälla sen heller hehe 
det är inte hemligt! jag ska rösta på S eftersom jag tror att det är bäst för Sverige och för mig.

Jag ska rösta men vet inte än på vilka…jag tycker alla lovar saker som aldrig kommer att hållas.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#3 Har du kommit på det alldeles själv
jag misstänkte att det var så
troa jag röstar blankt.. tycker ingen har något att erbjuda. visst är det sjukt när man inte litar på sin egen regering? jag skulle rösta på det parti som säger "vi kommer bara ta ut en lön på 14000kr/mån, eftersom att många av er lever på det!" då ska jag släpa mig till valstugan.
#5 Jag tycker du ska släpa dig till valstugan och där visa med en blankröst att det finns inget parti för dig…..det skulle vara fräckt om över 4% gjorde så, då kanske politikerna fick sig en tankeställare
jo jag hör det typ varje dga, blankrösta.. så jag får väl pallra mig.. haha
kan inte alla blankrösta? 
jag kommer rösta. men jag vet inte om jag kommer rösta på det jag tror, eller om jag kommer rösta blankt.
men hur gör man när man röstar blankt då ?
detta blir mitt första riksdagsval. ska ju bli spännande. var med på nått till eu för kanske två år sen, men jag minns ju knappt hur man gjorde…yngst av alla i distriktet var jag med. ;P
man går bara dit så berätar dom vad man ska göra. för att rösta bankt så kryssar du bara inte i något
MODERATERNA :D

Jag vet precis vilka jag ska rösta på. 
det kommer bli ett spännande val tror jag. :)

Nej inte moderaterna. då kommer vi få det illa. iaf jag som är en vanlig människa. Då försvinner sjukdagarna och dom som får social bidrag kommer inte få något. Tycker ni inte vi har det bra nu? Men det borde satsas mer på vården så jag får mer betalt=) Jag är dåligt insatt men vad jag har förstått är moderaterna mer passande för överklssfolk..

om någon vill berätta lite kort och gott om vad S och M står för så blir jag glad..ej orkat lyssna på detta om valet…..
Svårt det här! Rösta ska jag. Har jag privilegiet att få göra min röst hörd ska jag rösta. Har inte riktigt bestämt mig, men troligtvis blir det inte blankt då varje blankröst i praktiken blir en röst till sittande regering. Men frågan är vilket parti det blir…..
Gjorde vår nät-tidnings valkompass och det parti jag fick flest % på förvånade mig….det parti som kom tvåa förvånade mig än mer…..
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Thea - Gjorde också det och jag förvånades lika mycket :)

#13 Faktiskt så tycker inte jag att vi har det särskilt bra. Finns mycket som jag skulle vilja ändra på. Men det orkar jag inte skriva här.
Men klart du ska ha mer lön! Det vore ju ännu bättre om vi vanliga dödliga fick dela lite på högsta hönsens löner också… =)
Jag är lite kluven… Planerar på att bli skitrik inom några år, så då hade ju moderaterna varit ett självklart val, tror jag… Men det är ju först om några år, så då kanske några klåpare röstat ut dom igen… Hmm…

Haha Slo, du är störtskön! tänker precis som du..! jag tänkte just på det här med moderater… Jag tänkte åxå kamma hem något chefsjobb och tjäna storkovan.. mina barn ska då gå i privatskola och jag tänkte slippa skatta mer än andra… moderaterna vore något…! men vad händer om jag istället för att få mitt feta jobb jag blir kvar som ridlärare och städare på minimilön och måste ta socialbidrag? aj då.. bäst att tänka vänstern… fast jag anser att alla har så dumma saker för sig så jag röstar nog inte alls.. vill starta ett eget parti..
i mitt parti så får partiledaren aldrig mer än 25.000kr/mån. vi anser att alla kan jobba med något. spelar ingen roll om du är utbildad civilekonom, får du bara jobb på donken, ja då blire donken! å så ska jag införa dödstraff… å jag får bestämma vilka som får leva och inte. jo just det!
haha! kolla in denna sida! askul!!
OM jag hade fått rösta så är jag 100% säker på vem jag skulle rösta på.. Men nu är man ju bara 16 så.. ;)

#19,20 tänka och planera kan man alltid, man ska se till att genomföra det med… ;)

Håller med övriga. Rösta blankt är väldigt dumt. Då har man ju inget att säga till om ändå. En röst är ändå en röst. *ler*
#24 exakt!
röstar man blankt eller "soffligger" så behöver man ju inte komma och gnälla sen heller 

Nej, det är ju samma sak som: jag tiger och medtycker!
en blank röst visar ju att man tar ett avstånd, visar att varken högern eller vänstern passar mig, det är väl inte alls som att tiga !
jag gjorde med ett såntdär valtest, på ungt val…
fick välja tio frågor som intresserade mig, och sen svara.
ehm. blev lagom förvånad jag med. ;P
#14 Jag ska försöka beskriva lite enkelt.
Dom borliga vill i sänka skatter och bidrag eller försämra bidragen, som sjukersättning, a-kassa, socialbidrag, bostadsbidrag mm
Socialdemokraterna (vänsterblocket) vill ha kvar skatter och bidrag i stort på dom nivåer som är i dag.
Sen finns en massa andra sakfrågor som skilje, dom borliga vill öka privatiseringen, sjukvård, skolor, barnomsorg, äldrevård mm. Detta vill socialdemokraterna (vänsterblocket) ha kvar i statlig regi.
Det är bara när det gäller fatighetsskatten som båda blocken är överens om att något måste göras och att den slår orättvist. Där kan man förvänta sig skattesänkning oavsett hur valutgången blir.
#27 vart gjorde du det?

Jag vill att det ska bli mer pengar åt sjukvården.

#29 www.ungtval.se
det parti som hade haft ett vallöfte om att försöka sänka bensin +elpris hade fått min röst.
moderaterna har ett bra talesätt i sitt program i år,
-det ska löna sig att arbeta, inte att vara hemma.
ems, www.ungtval.se
haha, lisette han före !
Jag blev inte ett dugg förvånad när jag gjorde testet. hihi ifall det partiet vinner kommer min SO lärare som oxå är politiker in i riksdagen..hehe
#32 självklart ska det löna sig att arbeta! det gör det nu med. men de som kommer att få det sämre med alliansens förslag är de som är sjuka och som har svårt att få arbete 
frågan om fastighetsskatten är ej klar ännu från alliansen..
visst skattesänkningar! kanonbra!mer i plånboken
men till kostnad av vad? DET skulle jag vilja veta!
S har inga planer på att sänka elpriserna
det är dåligt! i den frågan vet jag inte var alliansen står! nån som vet?
#34 kul med en partisk lärare… Det hade jag i religion, usch vad det sög, hon var kristen och la minst hälften av lektionerna på kristendom, om inte mer.
om jag minns rätt så ska inte en lärare tala om vad h*n röstar på för att inte vara partisk 
på svt2 är det lite om partiernas historia nu! ganska intressant!
Det finns en viss risk med att sänka skatterna och urholka sjukvården mm och det är att man måste ta privata försäkringar för att få sjukvård som i USA. En försäkringspremie är ju samma summa för alla oavsett inkomst och inte som en skatt som bygger på bärkraft. Det betyder att dom med lägst inkomster får betala mer i kronor räknat, då blir det mindre i plånboken för den fattige och mer för den rike. Nu är det en bra bit ditt men det är ju inte alltid en skattesänkning ger mer i plånboken.
Sen måste man ju se det så att alla kan ju inte jobba hur mycket man än vill, då är det ju skönt med ett skydd även om man inte haft råd att betala sina försäkringar. Men det är klart att det ska löna sig att jobba och i dag gör det, det. 80 % av lönen oavsett om du är i åtgärd (har omkostnader) eller inte, en vecka om året utan lön och begränsad tid som man får a-kassa, nog lönar sig det att arbeta. Sjukskrivning, fuskar man där så finns det risk att man får betala tillbaka hela summan man fått ut och 80 % av sin gamla lön, det är två hundra kronor mindre för varje tusenlapp man hade innan sjukskrivning. Nog lönar sig det att vara frisk och ha arbete i alla fall för dom som är hedliga och inte ägnar sig åt försäkringsbedrägeri ett brott som kan ge fängelse.
jag gjorde testet.. det sa att jag tyckte ungefär samma om alla. tydligen car centern lite före, men bara med någon procent.
jag vill: sänka bensinskatt, sänka alkoholskatt… =)
MYCKET BRA FORMULERAT! det var så jag menade, men jag kortfattade det hela lite… (jag är så dålig på att formulera mig)
det jag saknar i politiken är humor!!
"tänker tillbaka på Palme, Ullsten och Fälldins tid" det kändes lättare på något vis då! eller uppfattade man det för att man var yngre då?
#40 jag tycker inte att man ska sänka alkoholskatt!! det ska inte vara billigt att supa!
däremot bensinskatten kunde vara lite lägre…

#40 Ni ska vara glada att ni har er alkoholskatt på en bra nivå. Sänks den kommer kommer det många andra kostnader i stället, sjukvård, fängelsevård samt många olyckliga barn och familjer, brottslighet ökar, tryggheten misnskar, fler dödsfall mm
Regeringen sänkte finlands alkoholskatt för de trodde de skulle spara pengar, nu hamnar de sätta mera pengar till skukvård mm istället. Ibland undrar man vad de sitter för typer i riksdagen egentligen…
#43, inte billigt, men det är ju rent sjukt att måsta betala så mycket som nu. man blir ju ruinerad av en utekväll.. möjligtvs att spriten är lagomt dyr på systemet, men på krogar m.m är det sjuuuuuukt dyrt…
men som sagt, jag vet inget om detta så jag röstar blankt
Jag tycker man ska sänka alkoholskatten för som det är i dag så förs det in sprit som säjs i garage sprit som inte det finns någon åldersgräns på. Sänker man spritskatten så får man vanligt folk att handla på systemet och då lönar det sig inte med privat import. Sen måste vi vara bättre på att hjälpa dom med alkoholproblem men vi måste få stopp på privatförsäljningen.
#45 det är lika bra som att tobaksskatten är hög!
de kostnader för att behandla rökare och alkoholister för sjukdomar är inte billiga för samhället idag!!
fast importen kommer nog alltid att fortsätta! men hembränningen tror jag har minskat nu iallafall
men det är säkert pga att det är så "billigt" att importera istället 
tjaa! vad är egentligen bäst tro….

Är inte privatförsäljningen av sprit relativt liten då? Knappast kan den ta en så stor del av markanden att det skulle löna sig att sänka alkoholskatten när man vet att följderna av en sån sänkning är nästan enbart negativa.
Och att sänka alkoholskatten tillika som man går in för att vårda dem med alkoholproblem är lite motstridigt. Som att ge godis till barn och säga att de inte får äta av den.
Min uppfattning i saken.
Men vi måste ha en åldersgräns som fungerar, det funkar inte att 12,13,14…åringar kan köpa öl i grannens garage, det är inte rimligt. Föräldrarna köper sina boxar där ovetandes om att barnen köper sina öl och grannen får en bra extrainkomst. Då kommer vi att få framtida problem som staten inte fått in ett öre i skatt på, "garagen" som inte tar legitimation och inte skvallrar för mamma och pappa heller.
#49 jag bor i Göteborg och varenda unge vet att man kan åka till Stigcenter om man behöver något, där stannar lastbilarna. Sen om jag utrycker mig försiktigt det är inte några problem att få köpa en dunk till halva systempriset en söndag i denna stad.
#51 ja! det där är verkligen ett problem!
vi vuxna måste ta vårat ansvar och sätta dit dom som säljer till minderåriga! som tur är så måste man visa leg i affärerna för att köpa öl och cigg! och de som fuska med det åker till sist dit!

#49 nej herregud, den är jättestor. jag känner folk som kör över till tyskland o köper lass o säljer…

#53# Här i stan med!
Nu är ju jag bara 17, så rösta får jag inte. Men hade jag fått det hade det i alla fall blivit borgerligt, utan tvekan. Är så trött på Sossarna. De har styrt landet så länge jag kan minnas, och visst har de rätt så bra åsikter och de säger att de ska göra allt så bra.. Det låter jättebra. Men ärligt talat har jag inte märkt mycket av det de lovat faktiskt hända.. Vi har svindyra skatter. Men inte är allt annat gratis pga det.. Nej, skulle gärna vilja se om något annat parti kan göra det hela bättre, det blir ju knappast totalt elende på fyra år, vilket vissa verkar tro.. Tyvärr verkar svenska folket vara för fega för att testa nåt nytt.
Enligt testet var det borgerliga partier som kom i toppen för min del. Och förresten, angående era diskussioner om att rösta blankt, så skulle jag nog föredra om alla som inte vet vilket parti de föredrar, eller inte är insatta, skulle rösta blankt. Tror att alltför många såna röstar på sossarna, bara för att de vet hur det är då, ungefär.. Men det är min åsikt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#53 o #54 här uppe i göteborgstrakten vet jag folk som lever bara på att åka till tyskland och handla… Dom har ingen annan inkomst över huvud taget. En av dom ska åka till Thailand på semester i 1,5 månader snart… Så visst är illegalimporten stor och lönsam.

51,53,54 Där ser man, det hade jag ingen aning om!
Men forfarande tycker jag att de borde lösas på ett annat sätt än att sänka alkoholskatten och när jag säger det så tänker jag på den enskilda individens bästa.
Familjer drabbas värst av att spritskatten sänks.
#55 - Haha.. Har precis samma inställning som dig!! :D
Har gjort ett antal tester (6-7 st) och alla visar tydligt och klart att det bara finns ETT parti för mig.. ;) Om jag får 85% på det partiet och 10-20% på de resterande så är det väl ganska tydligt va? ;)

jag är 50% moderat och 50% folkpartist så jag får väll lotta på det partiet som ger mig mest ut för mig och min familj..
När det är val vill jag nog bara se till att vi får ordning på detta land…
#59 Konstigt där trodde jag du var, nu är det ju en allians, välj den med snyggast partiledare………………oj det var nog inte någon bra idé, det blev lite riktat. Lyssna på din mage det brukar bli bäst 
det är svårt dethär. det är det verkligen.
men alex, jag kan inte göra något annat än att hålla med dig !
det enda som skiljer är att jag är 20, och får/måste/ska rösta.
ska bara klura ut på vad, annars blir det blankt.

Pengar åt att bygga om sjukhusen…
jag vet precis vad jag ska rösta på.
Hmm, gjorde det där testet nu… 78% moderat, så jag kanske ska satsa på det där med ekonomisk oberoende osv ändå ;)

#64 haha!! 78 % i bra inkomst är ju inte dåligt

Sverigedemokraterna hade jag röstat på…

Som knegare skulle jag vara nöjd med 78 % blir man automatiskt kapitalist om man röstar borligt och arbetare om man röstar åt vänster. För det kan väll inte ha något med ens inställning till allas lika värde att göra.
Egoism åt Sverige -> viket parti passar bäst?
Senaste testet jag tog - 82% moderat!! ;)
vart finns det testet?
#70 - Jag har gjort att antal tester och alla visar klart och tydligt att moderaterna ligger minst 50% över de övriga partierna!! Här är några:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1264&a=44220&previousRenderType=3
#65 nej V var faktiskt 0% tro det eller ej ;) Men det testet utgick ju ifrån om man tyckte 100% likt det partiet, så jag hade typ 70% på folkpartiet också, och 20% på S eller nåt sånt :)
ok, nu har jag gjort alla 3 testerna.
det visade sig ganska olika, men alla 3 visade mest åt vänster.
iof tror jag ändå inte så mycket på dessa tester. eftersom det kan vara svårt att tolka frågorna och svårt att se helheten på nått sätt.

Nu har jag gjort testet och fick 92% Moderat
Ganska tydligt va man ska rösta på då;D
#74 - Nääe.. Soc. eller? ;P Hahahaha..
Juve: Gjorde de tre testen du länkade till i #71 och det är fortfarande blått i toppen för min del.. Varför är jag inte ett år äldre för? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Förresten.. Vad tycker ni om att man måste vara 18 för att rösta? Bra/dåligt och varför?
Själv har jag lite blandade åsikter om det där.. Visst, kan ju vara många yngre som inte är riktigt mogna (men det skulle jag nog vilja påstå att det finns äldre som inte är också..:P). Men med tanke på att de som går i skolan faktiskt läser en hel del om de olika partierna innan val så är de oftast mer insatta än många äldre.. Vet att jag har vart mycket mer insatt än mina föräldrar vid val, och då har jag ändå inte haft koll på överdrivet mycket..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag tycker det är bra att man inte röstar när man är yngre, dels för att det troligen väljs av föräldrars påverkan, och att man inte är mogen för ett sådant stort val då.
Håller med Alex om att det ioför sig finns vuxna som inte är mogna ändå…
påverka kan man ju göra fastän man inte kan rösta. det finns ju ungdomsförbund hos partierna där man kan gå med i och få ta del av.
#76 - Samma problem här.. ;) Vid alla tester jag har gjort så ligger Moderaterna hööööögt över de andra.. Sedan kommer Folkpartiet och Kristdemokraterna.. Sedan Centern.. Miljöpartiet.. Sedan med några få procent V och S.. ;) Haha.. Det är väl tillräckligt för att se vad jag lutar åt? :P
Men nästa val så kommer jag att rösta!! ;) Haha..

På tal om val och partier. I november i fjol så fick jag ett stort och tjockt brev en dag, blev ju såklart jätte nyfiken och rev upp det och då va det från Sverige demokraterna (tror det är så dom heter). Jag har aldrig haft något med dom att göra och vill så inte heller ha det (inte insatt i politik). Dom hade skickat med en lapp där det stod ungefär " här kommer informationen du beställt" Tänkte inte mer på det.
Förra veckan får jag ett samtal från ett nummer jag inte känner igen och då är det från Unga Socialdemokraterna i Värmland och dom frågade om jag fortfarande va intresserad av att vara med och arbeta politiskt. What?? Förklarade för han som ringde att jag inte hade det minst intresse av de och han sa då att det kommit in en anmälan från mig ang det i november ifjol, alltså i samma tid som jag fick brev från dom andra. Förklarade det här för honom och han sa att det va vanligt med folk som "skojade" till det på andras bekostnad. Vad då skoja? Vad är det roliga i det hela?? Och Värmland, dit är det åtminstone 50 mil! Sen igår fick jag röstsedlar från Sverige demokraterna.
Vad är det som händer?? Är det någon som varit in och anmält mig till allt det här?? Har inget som helst politiskt intresse och vill defenitivt inte bli ihopblandad med Sverige Demokraterna.
Någon annan som blivit utsatt på samma "skojiga" sätt?
#78 I det här huset har det nog snarare vart föräldrarna som påverkats av barnens åsikter.. ;) Nej, inte åsikter kanske, men information. :) Och jag tycker nog att åldersgränsen kunde sänkas liiite, kanske till 15-16 eller något. För då brukar ju de flesta ha lite vett i skallen i alla fall, och bra koll på partierna (tack vare skolan) men ändå tillräckligt självständig för att inte gå efter vad föräldrarna tycker. :)
#79 Haha, samma ordning här du. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#81 - Haha.. Vi är ganska lika!! ;) Samma partier och islandshästar.. :P
#82 Haha japp, musblackar också. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#83 - Haha.. Och samma ålder.. ;)
miamaria, att sverige demokraterna skickar valsedlar är inget att oroa sig om, det gör ju alla partier, vi fick massor hit idag med.
men elakt må jag säga, att folk anmäler dig/andra…dock bra att dom ringde och inte bara antog…

Ja välsedlar dräller ju in men det är det andra som gjort mig irriterad. Som du skrev, bra att dom iaf ringde, men inte så kul att få veta att någon anmält mig utan mitt eget intresse.
nej verkligen inte, tänk så hade du fått en kallelse till nått, betalningsgrejjer och såntdära, inte så roligt då.

Ja det är svårt att bestämma sej på vilket parti man ska rösta på
. Så det blir nog som det va sist att jag bestämmer mej när jag kommer till vallokalen skulle ja tro.
någon som blivit påverkad av avslöjandet av dataintrånget??

Nej, jag röstar på ideologi och inte på pajkastning och enskilda brottslingar. Valrörelsen tycker jag är ganska ointressant, det är vilket Sverige jag vill leva närmaste fyra åren i som är avgörande.
ni missar väl inte duellen nu på tv 4 ??
nej nej ! :) missade visserligen början, men planerar att se slutet ;P
Håller med Reifeldt.. Persson pratar ju nästan inte om sin egen politik.. Är det inte det som duellen går ut på? Att framföra sina åsikter? ;) Haha.. Nej, jag håller på Reinfeldt.. :)
det var lite roligt det ja, han pratade verkligen inte om sossarnas politik alls ! haha, verkligen bara om vad moderaterna gör för fel. haha.
Haha.. Ja, eller Reinfeldts kommentar (kommer inte ihåg de exakta orden han använde, men ungefär):
"Men bra Göran!! Bra att du äntligen, nu 11 dagar innan valet, inser att jobben är en av de viktigaste frågorna!!"
Hahahahahahaha.. :D
jag kan hålla med om att Reinfeldt var den som gjorde bäst ifrån sig i denna duell. Persson verkade vara trött, och jag måste säga att jag har sett honom i mycket bättre form än igår.
men det ändrar INTE min inställning i mitt val av parti.
Persson verkar alltid vara trött tycker jag, han mumlar alltid, och nästan stammar fram vad han vill säga, och när han väl pratar, ja, då kommer nått konstigt ut. lite som bush, "a fooled man, can´t get fooled again.." MOHAHAHAaaa..
#97 det verkar som om du inte hört honom tala så många ggr tycker jag.
…nej, och det kanske jag inte har, jämfört med många andra, men det är min uppfattning jag fått av honom sista åren..